Economic-digital profile of university students in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.280

Keywords:

digital resources, economic resources, health status, COVID-19, university students

Abstract

Objective. Describing the economic-digital profile of university students in times of COVID-19. Methods. The research had a quantitative approach of the basic type, observational-descriptive design and level; data were collected through a digital survey to know the variable of study in the students of the University of Huánuco during the period 2020. Results. The study included 11 000 (100 %) students, 58.7 % of whom were female, 81.7 % from the Huánuco campus, 43.4 % of whom were studying between the 5th and 8th cycles, and 25.3 % from the Law and Political Science academic program. Regarding digital resources, 46.8% use a laptop for their class sessions, 51.4% use a mobile Internet connection, 36.1% have normal bandwidth capacity (4M to 10M); 58% are located in the urban area, while 84.9% reported connectivity problems and the same percentage indicated that they use accessories for their classes. Regarding economic resources, the parents of 49.4 % of the students finance their studies, 89.9 % stated that the pandemic affected their economic income and 57.4 % consider that their educational continuity will be affected. Regarding the health situation, 71.7% are not in the group at risk of contracting COVID-19, 63.1% did not use discard tests, 62.3% said that some family member was infected and 9.3% of this group died. Conclusions. There is a complicated scenario for university students due to the presence of COVID-19 regarding digital, economic resources and the health situation that is impacting their professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alva de la Selva, A. R. (2015). Los nuevos rostros de la desigual-dad en el siglo xxi: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60(223), 265–285. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0

Anderete Schwal, M. (2020). Las desigualdades educativas durante la pandemia en la educación primaria de Argentina. Revista Andina De Educación, 4 (1), 5-10. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.1.1

Arellano Morales, M. A. (2020). Las brechas digitales en México: un balance pertinente. El Trimestre Económico, 87(346), 367. https://doi.org/10.20430/ete.v87i346.974

Arias, F. (2006). El proyecto de Investigación. Episteme.Banco Interamericano de Desarrollo [BID]. (2020). Título del sitio Web. https://www.iadb.org/

Cabero, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnolo-gías de la información y la comunicación (TIC). Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 1 (1), 19–27. http://tecnologia-ciencia-educacion.com/judima/index.php/TCE/article/view/27

Cazau, P. (2006). Introducción a la investigación en ciencias sociales (30 ed.). http://www.academia.edu/down-load/37844523/cazau_-_metodologia.pdf

Cotino Hueso, L. (2021). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de Educación y Derecho, 21. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283

Formichella, M. M. y Krüger, N. (2020). Pandemia y brechas educativas: Reflexiones desde la Economía [Archivo PDF]. Conicet, 1–19. https://ri.conicet.gov.ar/bits-tream/handle/11336/109085/CONICET_Digital_Nro.d76a662b-3c25-4170-aca9-ba12c4dd7755_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Giannini, S. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. [Archivo PDF]. Unesco, 5–6. http://www.iesalc.unesco.org/wp-con-tent/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Lora Jones, D. P. y Brown, D. (2021, enero 25). Coronavirus: 8 gráficos para entender cómo la pandemia ha afectado a las mayores economías del mundo. BBC News. ht-tps://www.bbc.com/mundo/noticias-55802814

Melo-Solarte, D. S., Díaz, P. A., Vega, O. A. y Serna, C. A. (2018). Situación Digital para Instituciones de Educación Superior: Modelo y Herramienta. Información Tecno-lógica, 29(6), 163-174. https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000600163

Ministerio de Salud. (2021, febrero 21). Sala situacional CO-VID-19 Perú. https://covid19.minsa.gob.pe

Pérez, C. (2020). La brecha digital cobra protagonismo durante el Covid-19. Coyuntura Empresarial. Espacial Directiva.

Rosario Pacahuala, E. A., Medina Gamero, A. R. y Sanchez Pimentel, J. I. (2020). Challenges of university health education before COVID-19. Educación Médica, xx, 2020.https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.09.007

Resolución del Consejo Directivo N.0 115-2020-SUNEDU-CD. Modifican los Criterios para la supervisión de la adaptación de la educación no presencial, con carácter excepcional, de las asignaturas por parte de universidades y escuelas de posgrado como consecuencia de las medidas para prevenir y controlar el COVID-19. (2020, 24 de setiembre). Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria. El Peruano, 25 de setiembre de 2020. https://busque-das.elperuano.pe/download/url/modifican-los-criterios-para-la-supervision-de-la-adaptacion-resolucion-n-115-2020-sunedu-cd-1887724-1.

Toudert, D. (2019). Brecha digital, uso frecuente y aprovecha-miento de Internet en México. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, [S.l.], 79, 1-27. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i79.10332Zhao, Y. (2020). COVID-19 como catalizador del cambio educativo. Perspectivas, 49, 29-33. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09477-y

Published

2021-01-13

Issue

Section

Original article

How to Cite

Zevallos Acosta , U., Martel-Carranza, C. P., Pajuelo Garay , P. E., Chávez Matos , J. J., & Palma-Lozano, D. K. (2021). Economic-digital profile of university students in times of COVID-19. Desafios, 12(1), 58-63. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.280

Similar Articles

1-10 of 29

You may also start an advanced similarity search for this article.