Development of critical and transformative pedagogy in current university education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.1.55

Keywords:

critical pedagogy, transforming pedagogy, university education.

Abstract

This article is about the necessary foundations to promote the critical and transforming pedagogy, which was under the responsability of the university professors, whom have the high mission of educating to the future professionals for the progress of the country; promoting the knowledge and social, economic and educational change, in the perspective of achieving a humanist, right and democratic society, and at the same time, to lead the actual economic model, which is neoliberal and educational, and it limits the national development. For all those reasons,  it is important to practice the critical and thoughtful attitude of the philosophy and the scientific pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aparici, A., Escaño, C. y García, D. (2018). La otra educación. Pedagogías críticas para el siglo XXI. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.

Benites, G. (2000). El antihumanismo neoliberal. El individuo como totalidad. Lima, Perú: Arteidea editores.

Bunge, M. (2012). Filosofía de la tecnología y otros ensayos. Lima, Perú: Fondo Editorial de la Universidad Inca Garcilaso de la Vega.

Capella, J. (2002). Política Educativa. Aportes a la política educativa peruana. Lima: Perú. Impresos & Diseños S. A.C. Editores.

Cortina, A. (1997). El mundo de los valores. Ética y Educación. Santafé de Bogotá, Colombia: El Búho.

Escaño, C. (2018). Educación hacker: una pedagogía crítica (inter) creativa para los comunes del conocimiento. En Aparici, A., et al. (Coord.) La otra educación. Pedagogías críticas para el siglo XXI (pp.53-64). Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.

Mendo, J. (2006). Entre la utopía y la vida. Ensayos sobre filosofía, educación y sociedad. Lima, Perú: Fondo Editorial del Pedagógico San Marcos.

Morín E. (2000). El pensamiento complejo: antídoto para pensamientos únicos. Diálogos de Nelson Vallejo con Edgar Morín. En Memoria del Primer Congreso Internacional de Pensamiento Complejo. IEFES. Bogotá, Colombia.

Moya, N. y Cencia, O. (2015). Filosofía, Política y Educación. Fundamentos para el desarrollo nacional, Huancayo, Perú: Grapex Perú S.R.L.Rodríguez, V. (2017). Pedagogía. Teoría general de la educa-ción. México: Trillas .

Villacorta, C. (2009). Forjando la educación transformadora. Recuperado de http://caobacii.blogspot.com/2010/03/educacion-transformadora-como.html

Downloads

Published

2019-04-10

Issue

Section

Artículo Especial

How to Cite

Moya Rojas, N., & Cuellar Escobar, N. (2019). Development of critical and transformative pedagogy in current university education. Desafios, 10(1), 53-57. https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.1.55

Similar Articles

1-10 of 48

You may also start an advanced similarity search for this article.