Factors related to scientific production in university teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.1.53

Keywords:

motivation, research, faculty, schools, medical.

Abstract

The generation of scientific production (SP) requires a personal and institutional motivational culture. Objective. To determine the factors related to SP made by teachers of a School of Medicine. Methods. The design was descriptive, prospective and transversal. The sample consisted of 65 teachers and it was collected in November 2014. They were surveyed with informed consent. The data was collected in a questionnaire. Results. 65 (100 %) teachers were included, average age 47 + - 8 years (range: 33-62). There were 60 (92.3 %) males. 98.5 %(64) consider that communication of research results is important, and 6.1 % publish in indexed journals. Teachers aged 30-49 years (80 %) performed the highest number of publications compared to those who were 50 years of ageor older (20 %) (OR = 5.0, 95 % CI: 1.4-17.3; p < 0.011). The main motivational factors with SP were: the increase in professional academic quality [44.6 % (29)], the generation of new knowledge [43.1 % (28)] and the achievement of personal satisfaction [7.7 % (5)]. The demotivational factors were: lack of time available [49.2 % (32)], ignorance of the scientific research methodology [13.6 % (9)] and lack of economic support [12.3 % (8)]. Conclusions. The main factor related to SP was having an age under 50, and the most frequent were motivational factors were to generate new knowledge and increase the professional academic quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana, G. M. y Joya, N. S. (2011). Actitudes hacia la investiga-ción científica en docentes demetodología de la investigación. Tabula Rasa, (14), 295-309.

Atamari, N., Sucasaca, C., Contreras, S., Aguilar, A., Velás-quez, L. y Mejía, C. R. (2016). Factores asociados a las prácticas de publicación de médicos que la-boran en hospitales de Cusco, Perú. Rev.cuba. inf. cienc. salud, 27(4), 531-54 4.

Atamari, N., Sucasaca, C. y Marroquin, J. A. (2016). Publicación científica de asesores de tesis de pregrado en una escuela de medicina de Cusco, Perú. Investigación educ. médica, 5(20), 279-280.

Bastidas, M. J. y Benites, R. M. (2016). Incidencia de la motivación en la producción científica institucional. Retos, 6( 1 1), 6 5 - 8 7.Bracho,K.(2012). Cultura investigativa y producción científica en universidades privadas del municipio Maracai-bo del estado de Zulia. REDHECS, 7(12), 50-69.

Bustamante, M. A. y Villarreal, P.I. (2014). Plan de motivación para el personal de un hospital regional de alta complejidad. Salud y Ciencia, 21(1), 20-27.

Cañedo, R., Pérez, M., Guzmán, M. V. y Rodríguez, R. (2010). Aproximaciones a la visibilidad de la ciencia y la producción científica de Cuba en el sector de la salud. Acimed, 21(1), 28-43.

Chamlati, C. (2012). Problemática en la producción científica en la educación superior. Estudio de caso Aliat Universidades, UVG-Tapachula. Conexión, 1(2 ), 3 6 -3 7.

Escobar, B., García, E. y Larrán, M. (2014). Factores que influyen sobre la producción científica en Contabilidad en España: la opinión de los profesores universita-rios de Contabilidad (II parte). REDC, 37( 2 ), 0 4 7.

Flores, C. R., Ordoñez, A. I. y Viramontes, O. A. (2015). Factores que afectan la investigación científica en las Instituciones de Educación Superior (Área Económico - Administrativa). [Congreso Internacional].Universidad Autónoma de Chihuahua México, México.

García, V.(2012). Lamotivación laboral, estudiodescriptivo de algunas variables (trabajo fin de grado). Universi-dad de Valladolid, España.Huamaní, C. y Mayta, P.(2010). Producción científica peruana en medicina y redes de colaboración, análisis del Science Citation Index 2000-2009. Rev. perú. med. exp. salud publica, 27(3), 315-325.

Jiménez, B. (1993). Productividad en investigación del docente universitario. Rev espacios, 14(3), 11-15 .Livia, J. (2008). La producción científica y los estudios de post grado en Psicología en el Perú. Interam J Psychol, 42(3), 431-445.

Marina, J. A. (2011). Los secretos de lamotivación (Planeta Ed. Vol. 3). Barcelona: Grupo Planeta (GBS).

Mayta, P. (2013). Enseñando a publicar desde el pregrado. Rev Med Risaralda, 19(1), 2-3.

Mendoza, P. J. (2012). Factores asociados a la producción de publicaciones por profesores de la Facultad de Medicina de la UNMSM-2010. Acta méd. peruana, 29(3), 139-142.

Narváez, J., y Burgos, J. (2011). La productividad investigativa del docenteuniversitario. Orbis, 6(18), 116-14 0.

Pereyra, R., Huaccho, J. J., Taype, Á., Mejia, C. R. y Mayta, P. (2014). Publicación y factores asociados en do-centes universitarios de investigación científica de escuelas demedicina del Perú. Rev Med Ex,31, 424-4 30.

Piedra, Y. y Martínez, A. (2007). Producción científica. Cinfo, 38(3), 33-38.

Pirela, L., y Prieto, L. (2006). Perfil de competencias del docen-te en la función de investigador y su relación con la producciónintelectual. Opción, 22( 5 0 ), 1 5 9 -1 7 7.

Rojas, H. M. (2011). Docencia y formación científica universitaria. Magis, 4(7), 121-136.

Sogi, C., Perales, A., Anderson, A., y Bravo, E. (2002). Producción científica de los investigadores de la Facultad de Medicina, UNMSM. Tendencia 1991-2000. Ana-les de la Facultad de Medicina, 63(3), 191-200.

Sánchez, J. A., Gómez, J. F., y Rodríguez, A. J. (2017). Publicación desde el pregrado en Latinoamérica: dificultades yfactores asociados en estudiantes de Medicina. Investigación educ. médica, 6(22),104-108

Downloads

Published

2019-02-18

Issue

Section

Original article

How to Cite

Díaz Lazo, A. V. (2019). Factors related to scientific production in university teachers. Desafios, 10(1), 16-20. https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.1.53

Similar Articles

1-10 of 146

You may also start an advanced similarity search for this article.