Physical abuse and emotional intelligence in children from an educational institution, Huancavelica
DOI:
https://doi.org/10.37711/rpcs.2020.2.4.227Keywords:
emotional intelligence, physical-psychological abuseAbstract
Objective. To determine the relationship between physical abuse and emotional intelligence in children from an educational institution in Huancavelica. Methods. Observational, correlational, cross-sectional research; a sample of 48 children, between 10 and 13 years old, was taken; the psychometric technique, the semi-structured interview and the Likert scale were used. Results. The type of physical abuse is evidenced by the use of ear-pulling, hitting with a belt, hitting with the hand or slapping, kicking, hitting with a chicote, stick or rope, pinching and pushing. The mother appeared as the main aggressor, followed by parents and siblings. The abuse was severe by 24%, moderate by 21% and mild by 13%. Girls were the least abused compared to boys. There were no differences by level of abuse, regarding stress management, from adequate to atypical capacity; with regard to the state of mind, the victims of abuse showed a low to poor capacity, being first the moderate one, followed by the severe one and, finally, the mild one. Conclusion. There is a low or non-significant negative relationship (rs = -0.156, p > 0.05) between physical abuse and emotional intelligence, as an adequate to high emotional intelligence is found, regardless of the level of physical abuse.
Downloads
References
1. Bar-On, R. The Emotional Quotient inventory (EQ-I): Techical Manual, Toronto: Multi-Health Systems. 1997.
2. Soriano A. Maltrato Infantil. Madrid: San Pablo, 2001.
3. Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. Programa Nacional Contra la Violencia Familiar y Sexual. Sistema de Registros de Casos y Atenciones en los Centros de Emergencia. Lima; 2016, 2017 y 2018.
4. Encuesta Nacional Sobre Relaciones Sociales (ENARES). Lima; 2016.
5. Sarrionandia A, Garaigordobil M. Programas de Inteligen-cia Emocional: Una revisión. En: VIII Congreso Internacional de Psicología y Educación. Alicante: (Editorial); 2016.
6. Boj J. Odontopediatría. Masson-España; 2005
7. Trigoso L. Tipos de maltrato infantil que presentan los estudiantes de la Institución Educativa Primaria Pedro Castro Alva N° 18006 [Tesis de grado en Enfermería] Chachapoyas: Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas; 2017.
8. Salcedo DM. Maltrato infantil y sus características socioculturales en escolares de la Institución Educativa Nº 10381. Chota [Tesis de maestría en Ciencias] Cajamarca: Universidad Nacional de Cajamarca; 2018.
9. Huamán M. Eficacia del programa educativo en el aprendizaje de habilidades para la vida en víctimas de maltrato infantil en la Institución Educativa N° 36009 del Distrito de Huancavelica [Tesis doctoral ]. Huancavelica: Universidad Nacional de Huancavelica; 2011.
10. Carhuachuco. E. Maltrato Infantil y Relacionado con la Con-ducta Asertiva en los niños/niñas de la Institución Educativa Ramón Castilla y Marquesado [Tesis de doctoral]. Huan-cavelica: Universidad Nacional de Huancavelica; 2010.
11. Belito Mancha E, Gaspar Aparco L. Maltrato infantil y nivel de asertividad en los estudiantes de la Institución Educativa, José María Arguedas. Lircay [Tesis de pre grado]. Huan-cavelica: Universidad Nacional de Huancavelica; 2009.
12. Castrejón A. El maltrato y los derechos del niño en la Localidad de Huancavelica. [Tesis de maestría en Salud Pública]. Huancavelica: Universidad Nacional de Huancavelica. 2009.
13. Uculmana C, Lanchipa A. Como hacer tesis y trabajos de investigación. Lima, 2000.
14. Ugarriza N, Pajares L. La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn (ICE) en una muestra de Lima metropolitana. Lima; 2001.
15. Peña, K. Nivel de maltrato infantil intrafamiliar en niños de 5to y 6to de primaria en una institución educativa. Cercado de Lima. 2016. [Tesis de grado en enfermería]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2017.
16. Bautista R. Maltrato infantil en niños (as) de 6 grado de primaria en la institución educativa “Juan Andrés Vivan-co Amorin” en el distrito de Ate Vitarte, periodo 2018. [Tesis de grado en Psicología] Lima: Universidad Nacional Inca Garcilaso de la Vega; 2019.
17. Saucedo R. El maltrato infantil y el rendimiento académico de los estudiantes de la Institución Educativa N° 821010 San Isidro – José Sabogal -San Marcos 2014. [Tesis de maestría en Enfermería] Universidad Nacional de Cajamarca. Cajamarca. Perú 2019
18. Huaman A. Maltrato infantil y estado de ánimo en estudiantes de la Institución Educativa Ramón Castilla y Marquesado- Localidad de Huancavelica. Universidad Nacional de Huancavelica. Huancavelica. Perú. 2014.
19. Belito M y Gaspar A. Maltrato infantil y nivel de aserti-vidad en los alumnos de la Institución Educativa, José María Arguedas. Lircay. [Tesis de grado en Educación]. Huancavelica. 2009.
20. Cancho K. Clima social familiar y relación con inteligencia emocional en estudiantes del sexto grado de pri-maria de las instituciones educativas gestión pública distrito de Cerro Colorado 2018 [Tesis de maestría en Ciencias,con mención en Psicología Clínica-Educativa, Infantil y Adolescencial] Arequipa: Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa; 2018.
21. Salirrosas J. Inteligencia emocional y aptitudes perceptivas de atención en estudiantes de cuarto y quinto grado de primaria de una Institución Educativa [Tesis de maestría en Problemas de aprendizaje] Universidad Cesar Vallejo; 2017.
22. Chávez NV. Inteligencia emocional en niños de quinto grado de primaria de la I.E. Tnt. Crl. Leopoldo Pérez Salmon de Carmen de la Legua - Callao, 2018 [Tesis de grado en Psi-cología] Lima: Universidad Inca Garcilaso de la Vega; 2018.
23. Herrera L, Buitrago R y Cepero S. Emotional Intelligence in Colombian Primary School Children. Location and Gender. Analysis. Universitas Psychologica, 2017. 16(3), 1-10. Colombia.
24. Rojas E. Inteligencia emocional y el nivel de autoestima en niños de 9, 10 y 11 años de la Institución Educativa Vista Alegre del distrito de Puente Piedra [Tesis de maestría en Ciencias de La Educación] Lima: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle; 2018.
25. Alonso D. La relación entre inteligencia emocional y el rendimiento académico en el área de Matemática en niños de tercer grado de primaria de la institución educativa Bertolt Brecht de la provincia de Barranca en el año 2013 [Tesis de maestría en Psicología Educativa] Lima: Universidad Cesar Vallejo; 2018
26. Ramos N, Recondo O, Enríquez H. Practica la inteligencia emocional plena. Barcelona: Kairos; 2013.27. Gutiérrez MA. La inteligencia emocional en la escuela. Valoración de la inteligencia emocional de los profesores y estudiantes [Trabajo fin de grado en Ciencias de la Educación] Sevilla: Universidad de Sevilla; 2017.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Margarita Isabel Huamán Albites, Lilia María Nieva-Villegas, Walter Edgar Gómez Gonzales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.