Physical abuse and emotional intelligence in children from an educational institution, Huancavelica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/rpcs.2020.2.4.227

Keywords:

emotional intelligence, physical-psychological abuse

Abstract

Objective. To determine the relationship between physical abuse and emotional intelligence in children from an educational institution in Huancavelica. Methods. Observational, correlational, cross-sectional research; a sample of 48 children, between 10 and 13 years old, was taken; the psychometric technique, the semi-structured interview and the Likert scale were used. Results. The type of physical abuse is evidenced by the use of ear-pulling, hitting with a belt, hitting with the hand or slapping, kicking, hitting with a chicote, stick or rope, pinching and pushing. The mother appeared as the main aggressor, followed by parents and siblings. The abuse was severe by 24%, moderate by 21% and mild by 13%. Girls were the least abused compared to boys. There were no differences by level of abuse, regarding stress management, from adequate to atypical capacity; with regard to the state of mind, the victims of abuse showed a low to poor capacity, being first the moderate one, followed by the severe one and, finally, the mild one. Conclusion. There is a low or non-significant negative relationship (rs = -0.156, p > 0.05) between physical abuse and emotional intelligence, as an adequate to high emotional intelligence is found, regardless of the level of physical abuse.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Bar-On, R. The Emotional Quotient inventory (EQ-I): Techical Manual, Toronto: Multi-Health Systems. 1997.

2. Soriano A. Maltrato Infantil. Madrid: San Pablo, 2001.

3. Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. Programa Nacional Contra la Violencia Familiar y Sexual. Sistema de Registros de Casos y Atenciones en los Centros de Emergencia. Lima; 2016, 2017 y 2018.

4. Encuesta Nacional Sobre Relaciones Sociales (ENARES). Lima; 2016.

5. Sarrionandia A, Garaigordobil M. Programas de Inteligen-cia Emocional: Una revisión. En: VIII Congreso Internacional de Psicología y Educación. Alicante: (Editorial); 2016.

6. Boj J. Odontopediatría. Masson-España; 2005

7. Trigoso L. Tipos de maltrato infantil que presentan los estudiantes de la Institución Educativa Primaria Pedro Castro Alva N° 18006 [Tesis de grado en Enfermería] Chachapoyas: Universidad Nacional Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazonas; 2017.

8. Salcedo DM. Maltrato infantil y sus características socioculturales en escolares de la Institución Educativa Nº 10381. Chota [Tesis de maestría en Ciencias] Cajamarca: Universidad Nacional de Cajamarca; 2018.

9. Huamán M. Eficacia del programa educativo en el aprendizaje de habilidades para la vida en víctimas de maltrato infantil en la Institución Educativa N° 36009 del Distrito de Huancavelica [Tesis doctoral ]. Huancavelica: Universidad Nacional de Huancavelica; 2011.

10. Carhuachuco. E. Maltrato Infantil y Relacionado con la Con-ducta Asertiva en los niños/niñas de la Institución Educativa Ramón Castilla y Marquesado [Tesis de doctoral]. Huan-cavelica: Universidad Nacional de Huancavelica; 2010.

11. Belito Mancha E, Gaspar Aparco L. Maltrato infantil y nivel de asertividad en los estudiantes de la Institución Educativa, José María Arguedas. Lircay [Tesis de pre grado]. Huan-cavelica: Universidad Nacional de Huancavelica; 2009.

12. Castrejón A. El maltrato y los derechos del niño en la Localidad de Huancavelica. [Tesis de maestría en Salud Pública]. Huancavelica: Universidad Nacional de Huancavelica. 2009.

13. Uculmana C, Lanchipa A. Como hacer tesis y trabajos de investigación. Lima, 2000.

14. Ugarriza N, Pajares L. La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de BarOn (ICE) en una muestra de Lima metropolitana. Lima; 2001.

15. Peña, K. Nivel de maltrato infantil intrafamiliar en niños de 5to y 6to de primaria en una institución educativa. Cercado de Lima. 2016. [Tesis de grado en enfermería]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2017.

16. Bautista R. Maltrato infantil en niños (as) de 6 grado de primaria en la institución educativa “Juan Andrés Vivan-co Amorin” en el distrito de Ate Vitarte, periodo 2018. [Tesis de grado en Psicología] Lima: Universidad Nacional Inca Garcilaso de la Vega; 2019.

17. Saucedo R. El maltrato infantil y el rendimiento académico de los estudiantes de la Institución Educativa N° 821010 San Isidro – José Sabogal -San Marcos 2014. [Tesis de maestría en Enfermería] Universidad Nacional de Cajamarca. Cajamarca. Perú 2019

18. Huaman A. Maltrato infantil y estado de ánimo en estudiantes de la Institución Educativa Ramón Castilla y Marquesado- Localidad de Huancavelica. Universidad Nacional de Huancavelica. Huancavelica. Perú. 2014.

19. Belito M y Gaspar A. Maltrato infantil y nivel de aserti-vidad en los alumnos de la Institución Educativa, José María Arguedas. Lircay. [Tesis de grado en Educación]. Huancavelica. 2009.

20. Cancho K. Clima social familiar y relación con inteligencia emocional en estudiantes del sexto grado de pri-maria de las instituciones educativas gestión pública distrito de Cerro Colorado 2018 [Tesis de maestría en Ciencias,con mención en Psicología Clínica-Educativa, Infantil y Adolescencial] Arequipa: Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa; 2018.

21. Salirrosas J. Inteligencia emocional y aptitudes perceptivas de atención en estudiantes de cuarto y quinto grado de primaria de una Institución Educativa [Tesis de maestría en Problemas de aprendizaje] Universidad Cesar Vallejo; 2017.

22. Chávez NV. Inteligencia emocional en niños de quinto grado de primaria de la I.E. Tnt. Crl. Leopoldo Pérez Salmon de Carmen de la Legua - Callao, 2018 [Tesis de grado en Psi-cología] Lima: Universidad Inca Garcilaso de la Vega; 2018.

23. Herrera L, Buitrago R y Cepero S. Emotional Intelligence in Colombian Primary School Children. Location and Gender. Analysis. Universitas Psychologica, 2017. 16(3), 1-10. Colombia.

24. Rojas E. Inteligencia emocional y el nivel de autoestima en niños de 9, 10 y 11 años de la Institución Educativa Vista Alegre del distrito de Puente Piedra [Tesis de maestría en Ciencias de La Educación] Lima: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle; 2018.

25. Alonso D. La relación entre inteligencia emocional y el rendimiento académico en el área de Matemática en niños de tercer grado de primaria de la institución educativa Bertolt Brecht de la provincia de Barranca en el año 2013 [Tesis de maestría en Psicología Educativa] Lima: Universidad Cesar Vallejo; 2018

26. Ramos N, Recondo O, Enríquez H. Practica la inteligencia emocional plena. Barcelona: Kairos; 2013.27. Gutiérrez MA. La inteligencia emocional en la escuela. Valoración de la inteligencia emocional de los profesores y estudiantes [Trabajo fin de grado en Ciencias de la Educación] Sevilla: Universidad de Sevilla; 2017.

Published

2020-12-01

How to Cite

1.
Huamán Albites MI, Nieva-Villegas LM, Gómez Gonzales WE. Physical abuse and emotional intelligence in children from an educational institution, Huancavelica. Rev Peru Cienc Salud [Internet]. 2020 Dec. 1 [cited 2025 Aug. 27];2(4):e227. Available from: https://revistas.udh.edu.pe/RPCS/article/view/227e

Similar Articles

1-10 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.