Self-perception of digital competences in administrative personnel of Huanuco health network
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.148Keywords:
digital literacy, communication, digital coexistence, informationAbstract
Objective. To determine public servants’ perception from an administrative health branch on their degree of digital competence. Methods. A descriptive study was used. It was comprised of 87 public servants (46 women and 41 men), coming from the administrative branch of the Executing Unit 404 from the Huanuco Health Network, during 2020. For the data collection, a digital competence scale was used. For the inferential analysis, chi-square test was used for a sample. Results. Findings showed that the general level of digital competence was basic (62.1%). Specifically, information and technology dimensions were perceived in a higher percentage: 51.7% and 39.1%, respectively. Digital coexistence, communication and collaboration dimensions were perceived in a lower percentage. And, statistically, a higher level of digital competence was found in basic level skills (p=<0.000). Conclusion. The main finding shows that public servants perceived a basic level of digital competence. In other words, the domain of only one dimension of competences.
Downloads
References
Ambriz, C. (2014). Competencia digital de los estudiantes. Estudio de caso: alumnos de nuevo ingreso a la Escuela Superior de Ingeniería Mecánica y Eléctrica Unidad Azcapotzalco (tesiss de maestría). Recuperado de https://tesis.ipn.mx/handle/123456789/14406
Berwick, D.M. (2003). Disseminating Innovations in Health Care. JAMA, 289(15): 1969-1975. doi: https://doi.org/10.1001/jama.289.15.1969.
Castellanos, A., Sánchez, C. y Calderero, J.F. (2017). Nuevos modelos tecnopedagógicos. Competencia digital de los alumnos universitarios. Revista electrónica de investigación educativa, 19(1), 1-9.
Comisión Europea. (2017). Plan de Acción de Educación Digital. Recuperado de https://ec.europa.eu/education/education-in-the-eu/digital-education-action-plan_en
De Prado, G. M. (2015) Competencia digital de los estudiantes que comienzan los estudios de Grado Maestro en Educación Primaria (Tesis Doctoral), Universidad de León, Léon, España.
Domingo-Coscolla, M., Bosco, A., Carrasco, S y Sánchez, J. A. (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-782. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.340551
Fernández, D.C., Jofre, C.M., Fiotti, J. y Odeon, L. (2019). Proceso de definición de las competencias digitales para su evaluación en la educación superior en estudiantes de la carrera de psicología. En XI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesio-nal en Psicología. XXVI Jornadas de Investigación. XV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. I Encuentro de Investigación de Terapia Ocupacional. I Encuentro de Musicoterapia. FaTabla 2Competencia digital de los estudiantesEstudio de caso: alumnos de nuevo ingreso a la Escuela Superior de Ingeniería Mecánica y Eléctrica Unidad AzcapotzalcoNivel de competencia digitalFrecuenciaobservadoFrecuenciaesperadoResidualPrueba Chi cuadradoSignificanciaAvanzado429-25Intermedio29290Básico54292543,100,000Total87 facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: Un marco para desarrollar y comprender la competencia digital en Europa. Sevilla: Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), European Commission.
IC-Health (2018). Mejorando la alfabetización digital en salud de los ciudadanos europeos. Recuperado de https://ichealth.eu/.ISTE (2016). ISTE standards students. Recuperado de https://id.iste.org/docs/Standards-Resources/iste-stan-dards_students-2016_onesheet_final.pdf?sfvr-sn=0.23432948779836327
Jiménez-Pitre, I. A., Martel, R.J. y Jaimes, J. (2017). Escuela de Gobierno basada en TIC: Determinante para la Accesibilidad e Integralidad del Empoderamiento Digital. Información Tecnológica, 28(5), 75-86. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07642017000500010
Justicia, S. y Pruna, J. (2010). La competencia digital en el gobierno TI de las administraciones públicas. Tecnimap 2010. Recuperado den administracionelec-tronica.gob.es.
Martelo, R.J., Jiménez, I. A. y Jaimes, J. (2017). Accesibilidad e Integración Digital: Elementos Clave para un Programa de Formación de Empresarios en Empoderamiento Digital. Información Tecnológica, 28(6), 81-94. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642017000600010
Montero, J. A., Merino, F.J., Monte, E., Ávila, J.F. y Cepeda, J.M. (2019). Competencias digitales clave de los profesionales sanitarios. Educ Med. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.edumed.2019.02.010
Norman, C.D. y Skinner, H. A. (2006). eHEALS: la escala de alfa-betización de eHealth. JMed Internet Res, 8(4): e27. doi: 10.2196/jmir.8.4.e27.
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L., Morillo-Flores, J. (2020). La competencia digital en el docente universitario. Propósitos y Representaciones, 8(1), e455. doi: http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/455
Organización Mundial de la Salud. (2005). 58a Asamblea Mundial de la Salud: Ginebra, 16-25 de mayo de 2005: resoluciones y decisiones (Anexo). Recuperado de http://apps.who.int/iris/handle/10665/23058.
Pérez-Tornero, J.M., Giraldo-Luque, S., Tejedor-Calvo, S. y Portalés-Oliva, M. (2018). Propuesta de indicadores para evaluar las competencias de alfabetización mediática en las administraciones públicas. El profesional de la información, 27(3), 521-536.
Rovira, S., Santoleri, P., y Stumpo, G. (2013). Incorporación de TIC en el sector productivo: uso y desuso de las políticas públicas para favorecer su difusión. En S. Rovira y G. Stumpo (Ed.), Entre mitos y realidades. TIC, políticas públicas y desarrollo productivo en América Latina. Santiago: CEPAL. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/handle/11362/37255
Torres-Gastelú, C. A., Cordero-Guzmán, D.M., Soto-Ortíz, J.L. y Mory-Alvarado, A. (2019). Influencia de factores sobre la manifestación de la ciudadanía digital. Revista Prisma Social, 26, 27-49.
Zuñiga, J. I. (2016). Las competencias digitales en el perfil uni-versitario: El caso de la Facultad de Pedagogía de la Universidad Veracruzana (Tesis Doctoral). Uni-versidad Veracruzana, Veracruz, México.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eler Borneo Cantalicio

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Los autores conservan los derechos de propiedad intelectual (copyright) de las obras publicadas, cediendole a la revista el derecho de primera publicación.
b. Los autores retienen sus derechos de marca y patente, y también sobre cualquier proceso o procedimiento descrito en el artículo.
c. Los autores retienen el derecho de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente el artículo publicado en la RD (por ejemplo, colocarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en la RD.
d. Los autores retienen el derecho a hacer una posterior publicación de su trabajo, de utilizar el artículo o cualquier parte de aquel (por ejemplo: una compilación de sus trabajos, notas para conferencias, tesis, o para un libro), siempre que indiquen la fuente de publicación (autores del trabajo, revista, volumen, número y fecha).