Reflective learning style and academic burnout in students of the Master’s Degree of Teaching and Health Research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.2.207

Keywords:

mental stress, graduate student, learning

Abstract

Objective. To determine the relationship between learning styles and burnout syndrome in students of the Master’s Degree of Teaching and Health Research at UNMSM, 2018. Methods. It was descriptive, correlational, prospective, cross-sectional. A simple random probability sampling was carried out, resulting in a sample of 95 students to whom a survey was applied through a questionnaire. Results. The learning style of the students from highest to lowest appearance. Reflective (55.8%), pragmatic (21.1%), active (15.8%) and theoretical (7.4%). The majority of the prevalence of academic burnout syndrome was “mild” (58.9%), followed by “moderate” (28%) and “no burnout” (12.6%). Conclusion. There is no relationship between the learning styles and the academic burnout syndrome of students. The predominant learning style being reflective and presenting mild academic burnout

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bolaños, N. y Rodríguez, N. (2016). Prevalencia del Síndrome de burnout académico en el estudiantado de Enferme-ría de la Universidad de Costa Rica. Revista Enfermería Actual, 31, 2511–4775. https://doi.org/10.15517/revenf.v0i31.24519

Brallan, E. P., Castro, N., Gutierrez, Z. y Ortiz, O. P. (2015). Síndrome de burnout en estudiantes de Enfermería en tres instituciones de educación superior. Cartagena de Indias, 2014 [tesis de pregrado, corporación Universitaria Rafael Nuñez], repositorio Institucional Uninúñez. http://siacurn.app.curnvirtual.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/864/articulo.%20s%c3%8dndrome%20de%20burnout%20en%20estudiantes%20de%20enfermer%c3%-8da%20en%20tres%20instituciones%20de%20edu-caci%c3%93n%20sup.pdf?sequence=2

Bueno, Y. T., Contreras, A. R., Gómez, A. y Jacome, Z. Z. (2017). Asociación entre estilos de aprendizaje, rendimiento académico y resultados de las pruebas SABER PRO en los estudiantes del programa de fisioterapia Universidad de Santander del último año, Bucaramanga, 2017 [tesis de pregrado, Universidad de Santander], repositorio de la Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/hand-le/001/100

Caballero, C. C., Breso, É. y González, O. (2015). Burnout en estu-diantes universitarios. Scielo, 32(3), 424–441. https://doi.org/10.14482/psdc.32.3.6217

Caballero, C. C., Hederich, C. y Palacio Sañudo, J. E. (2010). El burnout académico: delimitación del síndrome y factores asociados con su aparición. Revista Lati-noamericana de Psicología, 42, 131–146. https://doi.org/ISSN 0120-0534

Cubas, A. (2018). Burnout estudiantil en el área de radiología de la Escuela Profesional de Tecnología Médica en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos 2017 [tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos], cybertesis repositorio de tesis digitales. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/7841

Díaz Mosquera, E. (2012). Estilos de Aprendizaje. EíDOS Revista científica en Arquitectura y Urbanismo, 5, 5-11. https://revistas.ute.edu.ec/index.php/eidos/article/view/88

Pruebas de chi-cuadradoValorDfSignificación asintótica (bilateral)Chi-cuadrado de Pearson3,086 a6,798Razón de verosimilitud3,0956,797Asociación lineal por lineal1,7311,188N de casos válidos95a. 6 casillas (50,0 %) han esperado un recuento menor que 5. El recuento mínimo esperado es ,88.

García, J. A. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Educación, 36(1), 1–24. http://www.redalyc.org/html/440/44023984007/

Garizabalo, C. M. (2012). Estilos de aprendizaje en estudiantes de enfermería y su relacion con el desempeño en las pruebas saber PRO. Revista Estilos de Aprendizaje, 9 (Reporte 4), 1–18. https://www2.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_9/articulos/articulo6.pdf

Jara, A. E. (2016). Prevalencia del síndrome de burnout en residentes de medicina del Hospital Nacional Arzobispo Loayza en el año 2015 Lima, Perú [tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos], cybertesis repositorio de tesis digitales. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cybertesis/4634/Jara_de.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Maltez, D. A. (2017). Prevalencia del síndrome de burnout en el personal asistencial de enfermería del Hospital Militar escuela Dr. Alejandro Dávila Bolaños, Managua, Nicaragua, febrero–marzo. [tesis de postgrado, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua], reposi-torio institucional UNAM-Managua. http://reposito-rio.unan.edu.ni/7915/1/t958.pdf

Martínez Pérez, A. (2010). El Síndrome de burnout. evolución conceptual y estado actual de la cuestión. Vivat Academia, (112), 42-80. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5257/525752962004

Norabuena, M. (2017) Nivel de Síndrome de Burnout en estudiantes de enfermería de la segunda especialidad de Enfermería en Centro Quirúrgico de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. [tesis de post-grado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos], cybertesis repositorio de tesis digitales. http://cy-bertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cyber-tesis/6279/Norabuena_gm.pdf?sequence=1&isA-llowed=y

Ortega, E. (2013). Modificación y aplicación del Cuestionario Honey Alonso sobre Estilos de Aprendizaje (CHAEA), en una muestra de alumnos de la carrera de QFB de la FES Zaragoza. [tesis de pregrado, Universidad Na-cional Autónoma De México] Repositorio Institucio-nal de la UNAM. https://condor.zaragoza.unam.mx/portal/wp-content/Portal2015/Licenciaturas/qfb/tesis/tesis_ortega_lopez.pdf

Paulino J. (2017) Síndrome de burnout en obstetras que laboran en el Instituto Nacional Materno Perinatal. [tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor de San Marcos], cybertesis repositorio de tesis digitales. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cybertesis/6492/Paulino_aj.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Puertas, K. (2017). Prevalencia y factores asociados al Síndrome de Burnout en alumnos de Medicina Veterinaria y Zootecnia. [tesis de pregrado, Universidad Peruana Cayetano Heredia] Repositorio Institucional de la UPCH. http://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/upch/934/Prevalencia_PuertasNeyra_Kevin.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sanabria González, H. J. (2008). El ser humano, modelo de un ser. Educere, 12 (42), 471-480. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=356/35614569007

Ríos, M., Carrillo, C. y Sabuco E. (2012). Resiliencia y Síndrome de Burnout en estudiantes de enfermería y su rela-ción con variables sociodemográficas y su relación interpersonal. International Journal of Psychological, 5(1), 88–95. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/2990/299023539011.pdf%5Cnhttp://www.re-dalyc.org/resumen.oa?id=299023539011

Rivas Orellana, M. (2012). Estilos de aprendizaje y metacog-nición en estudiantes universitarios. [tesis de pre-grado, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán].

Schaufeli, W., Martínez, I., Pinto, A., Salanova, M. y Bakker, A. (2002). Burnout and Engagement in University Stu-dents. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5), 464–481. https://doi.org/10.1177/0022022102033005003

Toledo, E. (2016). Prevalencia del síndrome de Burnout en el personal de salud de la Clínica Maison de Sante de Lima. [tesis de pregrado, Universidad Nacional Mayor De San Marcos] Cybertesis, repositorio de tesis digitales. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bits-tream/handle/cybertesis/4649/Toledo_ne.pdf?se-quence=1&isAllowed=y

Vargas, R. (2016). Estilo de Aprendizaje y Burnout en Estudiantes de Maestría de la Universidad Nacional

José Faustino Sánchez Carrión – Huacho 2016. [tesis de postgrado, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión] Repositorio institucional UNJFSC. http://re-positorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/1370

Vargas, S. y Valdiviezo, J. (2015). Manifestaciones orales asociadas al estrés en alumnos de clínica estomatológica de la Universidad Alas Peruanas. Revista Científica Alas Peruanas, 2(2). http://dx.doi.org/10.21503/sd.v2i2.902

Villalobos, A. (2015). Estrés y Burnout en profesores que estudian [tesis de maestría, Universidad Autónoma de Nuevo León] http://eprints.uanl.mx/9647/1/1080215013.pdf

Published

2020-10-29

Issue

Section

Original article

How to Cite

Palomino Rocha, K. Y. (2020). Reflective learning style and academic burnout in students of the Master’s Degree of Teaching and Health Research. Desafios, 11(2), 121-127. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.2.207

Similar Articles

1-10 of 148

You may also start an advanced similarity search for this article.