Academic leveling program and academic performance of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.2.70

Keywords:

academic performance, college student, Statistical probability, statistical inference, statistic analysis, performance of education.

Abstract

Objective. To determine correlation between the Academic Leveling Program and academic performance of students of 1st semester of Universidad de Huanuco in subjects such as Basic Mathematics I and Language I, during 2018-I semester. Methods. A quantitative, descriptive, retrospective correlational study was carried out. The population was made up of 2075 students and a non-probability sample of 276 students, distributed in 14 academic programs offered by the University. To collect the data, written tests and student’s grades report obtained during the implementation of the Leveling Program were used. Pearson’s correlation was used for inferential analysis of results. Results. Regarding the correlation between Academic Leveling Program and academic performance of students of the first semester, a Pearson correlation coefficient (r) of 0.36 (p <= 0.000). Conclusion. The Academic Leveling Program, implemented by Universidad de Huanuco during the period 2018-I, improves the academic performance of students of the first semester in subjects such as Basic Mathematics I and Language I.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, C. y Tena, M. (1996). La metacognición y su relación con el rendimiento académico en química general de estudiantes universitarios. Revista de Psicología, 3(5).

Arias, D., Durán, E. (2017). Persistencia académica en un programa de nivelación universitario venezolano: Caso Universidad Simón Bolívar. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(2), 289-307. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/ridu/v11n2/a18v11n2.pdf

Bloom, B. (1977). Características humanas y aprendizaje es-colar. Colombia: Voluntad Ediciones.Bruner, Jerome. citado por Flórez, C (2015). Recuperadp de: https://prezi.com/fnsqxjefrc _l/jerome-bruner/

Castaño, J. (2004). Dos miradas diferentes sobre la evaluación del aprendizaje escolar. Revista Internacional Magisterio, 10. 16-21.

Díaz, M. (2002). Flexibilidad y educación superior en Colombia. Calidad de la educación superior, 2. Bogotá: Colombia ICFES.

Febles, M., Guzmán, S. y Tuyub, A. (2009). Deserción en el primer año de licenciatura: Resultados preliminares. Trabajo presentado en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa, Veracruz, México. Recuperado de https://goo.gl/3pGk6u

Fuenmayor, L. (2002). A propósito de las iniquidades en el ingreso a la educación superior en Venezuela. Revista Venezolana de Gerencia, 7(17), 36-48. Recuperado de https://goo.gl/RR2y2h

Villarroel, H. (1987). Caracterización de algunos factores del alumno y su familia de escuelas urbanas y su incidencia en el rendimiento de castellano y matemática en el primer ciclo de enseñanza general básica. Chile: CPEIP.

Moreira, T. E. (2009). Factores Endógenos y Exógenos Aso-ciados al Rendimiento Académico en Matemáti-cas: Un Estudio Multinivel. Educación, 33, 61-80.

Ocaña, Y. (2011). Variables académicas que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes uni-versitarios. Investigación Educativa. 15(27). 165-179. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bibvirtual/publicaciones/inv_educativa/2011_n27/a11v15n27.pdf

Pascuas, Y. S., Jaramillo, C. O. y Verástegui, F. A. (2015). Desarrollo de objetos virtuales de aprendizaje como estrategia para fomentar la permanencia estudiantil en la educación superior. Revista EAN, 79, 116-129. doi: https://doi.org/10.21158/01208160.n79.2015.1271

Sandoval, M.(1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas. Tapia, J. (1995). Orientación Educativa. Teoría, Evaluación e Intervención. Madrid, España: Síntesis.

Villamizar, G., y Pérez, L. (2011). Identificación de factores motivacionales y sociodemográficos de estudian-tes desertores de la Facultad de Psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga. Psicogente, 14(25), 132-150. Recuperado de https://goo.gl/SBwFfpZurbano Díaz de Cerio, J (1999). Bases de una educación para la paz y la convivencia. Pamplona, España: Gobierno de Navarra, Departamento de Educa-ción y Cultura.

Downloads

Published

2019-09-19

Issue

Section

Original article

How to Cite

Pumayauri de la Torre, L. D. (2019). Academic leveling program and academic performance of students. Desafios, 10(2), 100-105. https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.2.70

Similar Articles

1-10 of 149

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)