Municipal Management and Quality of Public Service in Tingo Maria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.138

Keywords:

municipal administration, democratic governance, services and projects, quality of public service

Abstract

Objective. To analyze the way in which municipal administration is related to the quality of public service in Provincial Municipality of Tingo Maria, 2019. Methods. The research level was relational, while the non-experimental design was cross-sectional. An opinion questionnaire was applied to know the behavior of the study variables in the users of said municipality. Results. The evaluation of municipal administration yielded a result of 35% "fair", 23% "good", 18% "excellent", 17% "bad" and 8% "lousy". For its part, the quality of the public service yielded a result of 31% "fair", 25% "good", 20% "bad", 14% "terrible" and 11% "excellent". Regarding Pearson's correlation, a value of 0.575 was obtained and the significance of p <= 0.000; demonstrating relationship between municipal administration and the quality of public service. Likewise, the results in the specific hypotheses were: in the first hypothesis, Pearson correlation of 0.488 and the significance of p <= 0.000 were contrasted. In the second hypothesis, a Pearson correlation of 0.542 and a significance of p <= 0.000 were corroborated. Conclusion. There is a significant relationship between municipal administration and the quality of public service in the Provincial Municipality of Leoncio Prado

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, G. (2019). Incidencia de la gestión municipal en el desarrollo humano de los distritos de Cajamaca, Jaén, Bambamarca, Chota, la Esperanza y Chetilla: 2008-2015 (tesis de pregrado). Recuperado de http://repositorio.unc.edu.pe/handle/UNC/2989

Aguirre, J. (2015). Calidad de servicio y satisfacción de los usuarios de la municipalidad Distrital de Pacucha, Andahuaylas 2015 (tesis de pregrado). Recuperado de http://repositorio.unajma.edu.pe/hand-le/123456789/225

Aliendre, F. (2013). Modelo de gestión municipal participativa. Bolivia: Universidad Mayor de San Andrés.Baca, G. (2010). Evaluación de proyectos. México: Editorial Mc Graw-Hill.

Barillas, N., Bran, S., Idrovo, J., Chinchilla, R., Castillo, O., Monte-flores, C., et al. (2008). Instrumento para la autoeva-luación de la gestión municipal, señales de un buen gobierno para el desarrollo local. Recuperado de http://www.repo.funde.org/94/1/LIBROS-70.pdf

Briceño, Y. (2016). Gestión municipal y calidad de servicio público en la municipalidad Distrital de Chungay, año 2016 (tesis de pregrado). Recuperado de http://dspace.unitru.edu.pe/bitstream/handle/UNITRU/8527/brice%c3%b1ovega_yalene.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Camou, A. (2001). Los desafíos de la gobernabilidad. México D.F., México: Plaza y Valdés.Carrasco, S. (2017). Metodología de la investigación científica. Lima, Perú: Editorial San Marcos.

Casermeiro, G. (2009). La calidad de servicios públicos. Salta, Argentina: Secretaria General de la Gobernación de Salta.

Chunga, E.K. (2018). Los servicios públicos y la satisfacción de los usuarios en la municipalidad Distrital de Hual-may (tesis de maestría). Recuperado de http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/215

Cohen, R. y Swerdlick, M. (2001). Pruebas y Evaluación Psicológicas. Introducción a las pruebas y a la medición. México: Mc Graw-Hill.

Estrada, S. (2019). Gestión municipal factor determinante en el desarrollo de la municipalidad Provincial de Co-tabambas: 2013-2016. de Cotabambas: 2013-2016 (tesis de maestría). Recuperado de http://repositorio.unsaac.edu.pe/handle/UNSAAC/4093

Espinoza, A. (2017). Gobernabilidad y desarrollo local en la municipalidad Provincial de Ica, 2016 (tesis de maestría). Recuperado de http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/17123

Hernández, S., Fernández, C. y Batista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw-Hill.

Hernández, S. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. México: Mc Graw-Hill.

Hurtado-Villanueva, A. y Elizabeth Gonzales-Vallejos, R.E. (2015). La gestión y planificación municipal en el Perú. Revista Tecnológica ESPOLRTE, 28(4), 110-118. Recuperado de http://www.rte.espol.edu.ec/index.php/tecnologica/article/view/407/286

López, M. (2017). El sistema nacional de inversión pública y la calidad de los servicios en la inversión de la infraestructura que ofrece la Universidad Nacional de Huancavelica (tesis de maestría). Recuperado de http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1432

Martínez, L. (2018). Calidad del servicio de atención al públi-co y satisfacción del usuario de la municipalidad Distrital de la Tinguiña, Ica 2018 (tesis de maestría). Recuperado de http://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/29416/martinez_sl.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mendoza, A. (2017). El Servicio Público de Limpia y Recolección de Residuos Sólidos en el municipio de Atlacomulco, Edo de México. Una propuesta de mejora (tesis de pregrado). Recuperado de http://ri.uaemex.mx/handle/20.500.11799/67906

Molina, F. (2016). Obstáculos producto de gestión municipal que frenan el uso del conocimiento en el desarrollo local. Retos de la Dirección, 10(2),108-120.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. y Berry, L. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for fu-ture research. Journal of Marketing, (49), 41-50. doi: 10.2307/1251430Pedraza, N. (2014). Evaluación de la calidad del servicio en la administración pública en México: estudio multicaso en el sector salud. Revista Estado, Gobierno, Gestión Pública, (2014), 23, 25-49.

Quispe, U. (2015). Fundamentos de estadística básica. Lima, Perú: San Marcos.

Rojas, L. (2019). Gestión municipal y la calidad de vida de la población del Distrito de Villa El Salvador años 2013-2016 (tesis de pregrado). Recuperado de http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/3252

Solís, R.M., Salgado, S. A. y Montiel, D. A. (2019). Retos de la gestión municipal: entre la autonomía y la gestión. Ho-rizontes de la Contaduría en las Ciencias Sociales. 2019(10), 1-22.

Soria, B. (2007). Herramientas para la Gestión Municipal. Lima, Perú: Instituto de Investigación y Capacita-ción Municipal (INICAM).

Tamayo, M. (2017). El proceso de la investigación científica. México D.F., México. Limusa.

Tapia, M. (2016). El capital intelectual factor elemental para la calidad de servicios y la satisfacción de los usuarios de la municipalidad Provincial de Puno. COMUNI@CCION: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 7(1), 5-15.

Triana, M. (2018). La planificación estratégica como modelo metodológico para afianzar la gestión municipal en proyectos de desarrollo sostenible en dos mu-nicipios de Colombia Sopó y Cota en el departamento de Cundinamarca (tesis de maestría). Recuperado de https://repository.usta.edu.co/handle/11634/14594?show=full

Vega, Y. (2018). Gestión municipal y calidad de servicio pú-blico en la municipalidad Distrital de Chugay (tesis de pregrado). Recuperado de http://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/8527

Downloads

Published

2020-06-09

Issue

Section

Original article

How to Cite

López López, A. D. (2020). Municipal Management and Quality of Public Service in Tingo Maria. Desafios, 11(1), 25-31. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.138

Similar Articles

1-10 of 48

You may also start an advanced similarity search for this article.