Anxiety as a predictor of academic procrastination among pre-universitystudents in Lima, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/rpcs.2025.7.2.7

Keywords:

anxiety, procrastination, emotional self-regulation, students, trait anxiety

Abstract

Objective. To analyze the relationship and predictive capacity of both trait and state anxiety on academic procrastination among pre-university students in Metropolitan Lima, Peru. Methods. A quantitative, cross-sectional observational study was conducted with a sample of 558 students. The State-Trait Anxiety Inventory (STAI) and the Academic Procrastination Scale (APS) were administered. Data were analyzed through correlation and multiple linear regression techniques. Results. Trait anxiety significantly predicted overall academic procrastination (B = 0.25; p < 0.001), task postponement (B = 0.10; p < 0.001), and academic self-regulation (B = 0.15; p < 0.001). State anxiety showed no significant effects. Conclusions. Trait anxiety has a significant influence on academic procrastination, whereas state anxiety is not a relevant predictor. These findings underscore the importance of anxiety management and the reinforcement of academic self-regulation strategies in pre-university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria (SUNEDU). Informe sobre la educación superior en el Perú [Internet]. Lima: SUNEDU; 2019 [Consultado el 10 de noviembre de 2024]. Disponible en: https://www.sunedu.gob.pe/wp-content/uploads/2019/11/Informe-educacion-superior-2019.pdf

Steel P. The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychol Bull. [Internet]. 2007 [Consultado el 10 de noviembre de 2024];133(1):65-94. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65

Ferrari JR, Johnson JL, McCown WG. Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. Nueva York: Plenum Press; 1995.

Klassen RM, Krawchuk LL, Rajani S. Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemp Educ Psychol. [Internet]. 2008 [Consultado el 11 de noviembre de 2024];33(4):915-931. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2007.07.001

Lazarus RS. Emotion and adaptation. Nueva York: Oxford University Press; 1991.

Spielberger CD, Díaz-Guerrero R. IDARE: Inventario de Ansiedad Estado-Rasgo. México: Manual Moderno; 1975.

Busko DA. Causes and consequences of perfectionism and procrastination: a structural equation model [Internet]. Guelph: University of Guelph; 1998 [Consultado el 13 de noviembre de 2024]. Disponible en: https://hdl.handle.net/10214/20169

Domínguez-Lara S, Villegas M, Centeno E. Procrastinación académica: Validación de una escala en una muestra de estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Liberabit [Internet]. 2014 [Consultado el 14 de noviembre de 2025];20(2):153-161. https://doi.org/10.24265/liberabit.2014.v20n2.02

Zimmerman BJ. Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Pract. [Internet]. 2002 [Consultado el 14 de noviembre de 2024];41(2):64-70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2

Lieberman MD. Social cognitive neuroscience: A review of core processes. Annu Rev Psychol. [Internet]. 2007 [Consultado el 14 de noviembre de 2024];58(1):259-289. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.58.110405.085654

Tice DM, Baumeister RF. Longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The costs and benefits of dawdling. Psychol Sci. [Internet]. 1997 [Consultado el 15 de noviembre de 2024];8(6):454-458. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1997.tb00460.x

Altamirano Chérrez CE, Rodríguez Pérez ML. Procrastinación académica y su relación con la ansiedad. Rev. Eugenio Espejo [Internet]. 2021 [Consultado el 15 de noviembre de 2024];15(3):16-24. https://doi.org/10.37135/ee.04.12.03

Chávez E. Procrastinación crónica y ansiedad estado-rasgo en una muestra de estudiantes universitarios [Internet]. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú; 2015 [Consultado el 18 de noviembre de 2024]. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12404/6022

Mamani Guerra SE, Aguilar Angeletti A. Relación entre la procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes universitarios pertenecientes al primer año de estudios de una universidad privada de Lima Metropolitana. Rev Psicol Herediana [Internet]. 2018 [Consultado el 18 de noviembre de 2024];11(2):33-41. https://doi.org/10.20453/rph.v11i2.3627

Pardo Bolívar D, Perilla Ballesteros L, Salinas Ramírez C. Relación entre procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes de psicología. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología [Internet]. 2014 [Consultado el 20 de noviembre de 2024];14(1):31-44. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5493101

Querevalú Nabarro F, Echabaudes Ilizarbe R. Procrastinación académica y ansiedad frente a los exámenes en estudiantes de 3° a 5° del nivel secundario en colegios de Lima. Rev Cient Cienc Salud [Internet]. 2020 [Consultado el 20 de noviembre de 2024];13(1):79-87. https://doi.org/10.17162/rccs.v13i1.1350

Rahimi S. Understanding academic procrastination: A longitudinal analysis of procrastination and emotions in undergraduate and graduate students [Internet]. Montreal: McGill University; 2019 [Consultado el 20 de noviembre de 2024]. Disponible en: https://escholarship.mcgill.ca/concern/theses/cj82kc70g

Cassaretto M, Vilela P, Gamarra L. Estrés académico en universitarios peruanos: importancia de las conductas de salud, características sociodemográficas y académicas. Liberabit [Internet]. 2021 [Consultado el 20 de noviembre de 2024];27(2):e482. http://dx.doi.org/10.24265/liberabit.2021.v27n2.07

Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Metodología de la investigación. 6ª ed. México: McGraw-Hill; 2014.

Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press; 1970.

Domínguez S, Villegas G, Sotelo N, Sotelo L. Revisión psicométrica del Inventario de Ansiedad Estado-Rasgo (IDARE) en una muestra de universitarios de Lima Metropolitana. Rev Peru Psicol Trab Soc. 2012;1(1):45-54.

Álvarez-Blas ÓR. Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima metropolitana. Persona [Internet]. 2010 [Consultado el 10 de diciembre de 2024];13:159-177. https://doi.org/10.26439/persona2010.n013.270

Rosseel Y. lavaan: An R Package for Structural Equation Modeling. J Stat Softw [Internet]. 2012 [Consultado el 15 de diciembre de 2024];48(2):1-36. https://doi.org/10.18637/jss.v048.i02

Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Código de ética en investigación de la UNMSM [Internet]. Lima: UNMSM; 2023 [Consultado el 20 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://spsgd.unmsm.edu.pe/verifica/inicio.do

Figueroa MI, Contini N, Lacunza AB, Levín M, Estévez Suedan A. Las estrategias de afrontamiento y su relación con el nivel de bienestar psicológico: un estudio con adolescentes de nivel socioeconómico bajo de Tucumán (Argentina). An Psicol [Internet]. 2005 [Consultado el 22 de diciembre de 2024];21(1):66-72. Disponible en: https://revistas.um.es/analesps/article/view/27171

Rice PL. Adolescencia: desarrollo, relaciones y cultura. 9 ed. Madrid: Prentice Hall; 2000.

Bolaños Rueda JJ. El rol mediador de la regulación emocional en la relación entre la ansiedad y procrastinación académica en estudiantes preuniversitarios de Lima Metropolitana [Internet]. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2024 [Consultado el 22 de diciembre de 2024]. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12672/25060

Valdéz A, Becerra N, Melgarejo B, Huarancca J. Nivel de ansiedad en adolescentes de una institución preuniversitaria de Lima Norte. Peruvian Journal of Health Care and Global Health [Internet]. 2019 [Consultado el 22 de diciembre de 2024];3(1):12-16. Disponible en: https://revista.uch.edu.pe/index.php/hgh/article/view/31

Guerrero G. ¿Cómo afectan los factores individuales y escolares la decisión de los jóvenes de postular a educación superior? Un estudio longitudinal en Lima, Perú (Documento de Investigación 69) [Internet]. Lima: GRADE; 2013 [Consultado el 8 de enero de 2025]. Disponible en: https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/2442

Vollmeyer R, Rheinberg F. Motivational effects on self-regulated learning with different tasks. Educ Psychol Rev. [Internet]. 2006 [Consultado el 8 de enero de 2025];18(3):239-253. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9017-0

Klassen RM, Kuzucu E. Academic procrastination and motivation of adolescents in Turkey [Internet]. Educ Psychol. [Internet]. 2009 [Consultado el 8 de enero de 2025];29(1):69-81. https://doi.org/10.1080/01443410802478622

Ferrari JR, Díaz-Morales JF. Procrastination: Different time orientations reflect different motives. J Res Pers. [Internet]. 2007 [Consultado el 8 de enero de 2025];41(3):707-14. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2006.06.006

Burka JB, Yuen LM. Procrastination: Why you do it, what to do about it now [Internet]. Cambridge: Da Capo Press; 2008 [Consultado el 8 de enero de 2025]. Disponible en: https://www.perseusbooksgroup.com/basic/book/procrastination/9780738211701

Spielberger C. Tensión y ansiedad. México: Harla; 1979.

Álvarez J, Aguilar JM, Lorenzo JJ. La ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios: relaciones con variables personales y académicas. Electron J Res Educ Psychol. [Internet]. 2012 [Consultado el 28 de diciembre de 2024];10(1):333-354. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293123551017

Papalia DE, Martorell G. Desarrollo humano. 14ª ed. México: McGraw-Hill Interamericana; 2021.

Downloads

Published

2025-04-15

How to Cite

1.
Bolaños Rueda JJ, Bruggo Apaza KY. Anxiety as a predictor of academic procrastination among pre-universitystudents in Lima, Peru. Rev Peru Cienc Salud [Internet]. 2025 Apr. 15 [cited 2025 Jun. 27];7(2). Available from: https://revistas.udh.edu.pe/RPCS/article/view/730

Similar Articles

1-10 of 53

You may also start an advanced similarity search for this article.