Teacher Evaluation and Academic Demand: Bad Practices in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.140

Keywords:

evaluation, teaching performance, academic requirement, student, university

Abstract

Objective. To characterize the predominant attitude in university students of Huancayo on the evaluation of teaching performance. Methods. Research was descriptive substantive type with a mixed approach. An attitude scale towards teacher’s evaluation was made and validated. It was applied to 382 students from Universidad Continental, Universidad Peruana Los Andes and Universidad Nacional del Centro del Perú. In addition, qualitative collection of information, in-depth interviews were conducted with 24 teachers from the three universities. Results. According to the data obtained, the majority of the students consider that teacher evaluation is not valued (79.6%), that it does not have specific objectives (80%), and that they favor "very nice" teachers (54, 3 %). However, they refer that they learn more from a “demanding teacher” than from a “very nice teacher” (56.6%). Teachers, for their part, agree with the evaluation of their performance, but consider that it does not favor the improvement of teaching-learning and they perceive it as an instrument of control and warning on the part of the students. Conclusion. Students and teachers do not value the evaluation of teacher performance because they perceive that it is carried out without specific strategies and purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberto, R. (2006). El desempeño docente y el rendimiento académico en la formación especializada de los estudiantes de matemática y física de las facultades de educación de las universidades de la sierra central del Perú. (Tesis de doctorado). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

Arbesú, M. (2006). La práctica de la docencia modular: el caso de la Unidad Xochimilco en la UAM. México D.F.Mexico: Plaza y Valdés.

Baggini, J. (1999). Formación de formadores. Madrid, España: Paraninfo.Díaz, A. (1983). Tarea docente. Una perspectiva grupal y psi-cosocial. México D.F., México: Nueva Imagen.

Flores,J. B. (2008). Exigencia académica en el aula universitaria. Un ensayo sobre rigor y exigencia en universida-des mexicanas. Baja California, México: Hablando Derecho con mis alumnos. Recuperado de https://hablandoderecho.files.wordpress.com/2015/02/exigencia-academica-en-el-aula-universitaria.pdf

García, J. M. y Congosto, E. (2000). Evaluación y Calidad del Profesorado. En T. González (Coord.), Evaluación y Gestión de la Calidad Educativa. Un Enfoque Meto-dológico. (pp.127-157). Málaga, España: Aljibe.

Gibson, J. (1997). Las organizaciones: comportamientos, estructura, procesos. Bogotá, Colombia: McGraw-Hill.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México D.F., México: McGraw-Hill.Horkheimer, M. (1971). Sociedad en transición. Estudios de filosofía social. Barcelona, España: Península.

Muñoz, J.M., Ríos, M.P. y Abalde, E. (2002). Evaluación docente vs. evaluación de la calidad. Relieve, 8(2), 103-134. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/916/91680204.pdf

Roueche, J. (2005). Practical Magic: On the Front Lines of Teaching Excellence. Washington, Estados Unidos: Community College Press.Santos, M. (1998). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Granada, España: Aljibe.

Taut, S. (2015). Validación de un sistema nacional de evaluación y mejora docente. Diario de evaluación edu-cativa, 4, 163-199.

Tejedor, F. y García, A. (1998). Evaluación institucional en la Universidad. Revista Galega de Pisopedagoxia, 6, 101-146.

Terrones, E. (2009). Las competencias del estudiante universitario. Lima, Perú: Bienvenidos al Blog de Eudoro Terrones Negrete. Recuperado de http://eudoro-terrones.blogspot.pe/2009/03/las-competencias-del-estudiante.html

Velásquez, A. (2009). Evaluación del aprendizaje. Cerro De Pasco, Perú: Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión. Recuperado de https://es.slideshare.net/lesterf31/24056519-evaluaciondelaprendizaje

Werther, W. y Keith, D. (1996). Administración de personal y re-cursos humanos. México D.F., México: McGraw-Hill.

Downloads

Published

2020-05-28

Issue

Section

Original article

How to Cite

Alderete Güere, E. G., & Alania Contreras , R. D. (2020). Teacher Evaluation and Academic Demand: Bad Practices in Higher Education. Desafios, 11(1), 39-47. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.140

Similar Articles

1-10 of 60

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)