Work and academic performance in students of highandean alternative basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.139

Keywords:

adolescent work, school performance, work characteristics, learning achievements, Alternative Basic Education

Abstract

Objective. To describe the characteristics of work in the academic performance of students from Educational Center of Basic Education (CEBA) María Inmaculada. Methods. Basic type study, descriptive level and mixed techniques, research design: sequential explanatory (DEXPLIS). The sample comprised of 31 students that work from 14 to 18 years old. The statistical methodology used was descriptive and chi square tests were used. Results. It was found that the labor characteristics of the students are mostly very harsh, highlighting working hours greater than 8 hours a day, daytime subsistence jobs. Regarding academic performance, it was reported that 64% presented admissible grades of achievement, predicted according to the national learning scale (ECA) regulated by the Department of Education of Peru. It is adjusted to the literal, descriptive and categorical scales. The rest of the students are in a learning process, but none with academic deficiencies or failed grades. It was also determined that the legitimacy of the contract, the working days, the monthly salary, the payment period, the parental authorization to work and the autonomy of the work are not significantly related to academic performance (p> 0.05 ). Conclusion. Despite having very basic and defective working conditions with serious violations of labor policies, the results show that students have good academic performance. In addition, they showed an immutable self-improvement capacity that improves their training. However, it is important to protect their rights through norms and conditions that regulate adolescent work by local and national governments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcázar, L., Rendón, S. y Wachtenheim, E. (2001). Trabajando y estudiando en américa latina rural: decisiones críticas de la adolescencia. Lima, Perú: Instituto Apoyo.

Acevedo, K., Quejada, R., y Yánez, M. (2011). Determinante y consecuencias del trabajo infantil: un análisis de la literatura. Investigación y Reflexión, 19, 113–124 .

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL. (2001). Formación para el trabajo y los jóvenes en América Latina. Santiago de Chile, Chile: CEPAL.

Cervini, R. (2005). Trabajo infantil urbano y logro en matemáticas de la educación básica. Un modelo de dos niveles. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(25), 451–480.

Chinyoka, K., y Naidu, N. (2014). Underage and Unprotected: Psychosocial Effects of Child Labour on the Academic Performance of Learners in Zimbabwe. Journal of Psychology, 5(1), 65–74. Recuperado de http://doi.org/10.1080/09764224.2014.11885506

Defensoría del Pueblo. (2016). Agenda Legislativa pendiente para la niñez y adolescencia en el Perú (2017-2021). Recuperado de https://www.unicef.org/peru/sites/unicef.org.peru/files/2019-01/Agenda_legislativa_pendiente_por_la_ninez_y_adolescencia_en_el_Peru_2017-2021.pdf

Del Rio, M. y Cumsille, P. (2008). ¿Necesidad Económica o Preferencias Culturales? La Justificación Parental del Trabajo Infantil en Chile. Psykhe, 17(2), 41–52.

Del Valle, M., y Curotto, M. (2008). La resolución de problemas como estrategia de enseñanza y aprendizaje. Revista Electrónica de Enseñanza de Las Ciencias, 7, 463–479.Instituto Nacional de Estadística e Informática, INEI. (2002). Visión del Trabajo Infantil y Adolescente en el Perú, 2001.Recuperado de https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib0527/Libro.pdf

Lawshe, C. (1975). a Quantitative Approach To Content Vali-dit y. Personnel Psychology, 28(4), 563–575

Ministerio de Educación, MINEDU. (2019). Resolución Vice-ministerial (N° 025-2019). Recuperado de https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/259702-025-2019-minedu

Ocaña, Y. (2009). Las Ciencias Sociales y su enseñanza: formemos estudiantes creativos, críticos y cooperativos. Investigación Educativa, 13(24), 179–18 5 .

OIT. (2002). Visión del Trabajo Infantil y Adolescente en el Perú, 2001. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib0527/Libro.pdf

Otálvaro, J. (2011). La crianza del niño trabajador: una reflexión desde la salud pública. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 29(4), 495–503.

Ovalle, J. (2009). Deserción escolar y trabajo adolescente en los beneficiarios de la beca de apoyo a la retención escolar (tesis). Universidad academia de Humanismo Cristiano,Santiago de Chile, Chile.

UNICEF. (2010). Trabajo infantil y niñez indígena en América Latina. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---normes/do-cuments/publication/wcms_150598.pdf

UNICEF. (2016). Agenda Legislativa pendiente para la niñez y adolescencia en el Perú (2017 - 2021). Lima, Perú: U N I C E F.

Vilcarana, M. y Cayllahua, P. (2017). Influencia del trabajo que realizan los adolescentes en el rendimiento escolar del centro de educación básica alternativa “Alberto Flores Galindo” Orcopampa, Castilla, Arequipa, 2017 (tesis pregrado). Universidad Na-cional de San Agustín de Arequipa, Arequipa, Perú.

Zamora, D. y Carpio, P. (2016). Trabajo infantil y desarrollo, algunos dilemas. En 21° Encuentro Nacional sobre Desarrollo Regional en México.Mérida,Yucatán.México.

Downloads

Published

2020-06-09

Issue

Section

Original article

How to Cite

Arauco Acosta, F. M., Arauco López, J. C., & Aliaga Sandoval, C. G. (2020). Work and academic performance in students of highandean alternative basic education. Desafios, 11(1), 32-38. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.139

Similar Articles

1-10 of 148

You may also start an advanced similarity search for this article.