Efecto de la gamificación como estrategia para la educación híbrida en estudiantes universitarios

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2022.13.2.380

Keywords:

game, strategy, teaching, hybrid education, gamifcation

Abstract

Objective. Determine the effect of gamifcation as a strategy for hybrid education in university students. Methods. A quantitative approach, pre-experimental design and applied research were used. The sample consisted of 20 students from the professional academic school of Language and Literature of the Universidad Nacional San Luis Gonzaga of Ica. Information was compiled using a survey. A 24-question Likert-type questionnaire was elaborated. In the theoretical basis for the application of hybrid education, the contributions of the Universidad Politécnica of Madrid were considered. Hypothesis inference was made using the Wilcoxon T statistic. Results. A p-value < 0.00 was obtained; therefore, the alternate hypothesis is accepted and the null hypothesis is rejected. Conclusions. The study concludes
that the signifcance level is statistically signifcant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Espinosa, C. y Gregorio, M. (2018). Gamificación en Educación Infantil [Archivo PDF]. https://core.ac.uk/download/pdf/235851799.pdf

Gené, O. B. (2015). Fundamentos de gamificación [Archivo PDF].http://oa.upm.es/35517/1/fundamentos de la gamificacion_v1_1.pdf

González-Limón, M., Rodríguez-Ramos, A. y Padilla-Carmona, M. T. (2022). La gamificación como estrategia metodológica en universidad. El caso de BugaMAP: percepciones y valoraciones de los estudiantes. Pixel-Bit, 63, 293–324. https://doi.org/10.12795/PIXELBIT.90394

Gamarra Astuhuaman, G., Pujay Cristóbal, O. E. y Ventura Janampa, M. (2020). Aplicación de las pruebas es tadísticas de Wilcoxon y Mann-Whitney con SPSS. Revista De Investigación Multidisciplinaria CTSCAFE, 2(4), 15. http://ctscafe.pe/index.php/ctscafe/article/view/51

Holguin, J., Taxa, F., Flores, R. y Olaya, S. (2019). Proyectos educativos de gamificación por videojuegos: desarrollo del pensamiento numérico y razonamiento escolar en contextos vulnerables. EDMETIC, 9(1), 80–103. https://doi.org/10.21071/EDMETIC.V9I1.12222

Lozada, C. y Betancur, S. (2017). La gamificación en la educación superior: una revisión sistemática. Revista Ingenierías Universidad de Medellín, 16(31), 97–124. https://doi.org/10.22395/RIUM.V16N31A5

Mamani, M. (2022). Aprendizaje en las matemáticas. La gamificación como nueva herramienta pedagógica. Revista Cientifica, 1(5), 53–70. https://doi.org/10.53673/RC.V1I5.25

Martínez, A., Rodriguez, K., Ochomogo, Y. y Miguelena, R. (2019). Gamificación: La enseñanza divertida. El Tecnológico, 28(1), 9-11. https://revistas.utp.ac.pa/index.php/el-tecnologico/article/view/2114

Melo-Solarte, D. S. (2018). El Aprendizaje Afectivo y la Gamificación en Escenarios de Educación Virtual. Inf. tecnol., 29(3), 237-248. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000300237

Perri, R. L., Perrotta, D., Rossani, F. y Pekala, R. J. (2022). Boosting the hypnotic experience. Inhibition of the dorsolateral prefrontal cortex alters hypnotizability and sense of agency. A randomized, double-blind and sham-controlled tDCS study. Behavioural Brain Research, 425, 113833. https://doi.org/10.1016/J.BBR.2022.113833

Prieto, J. M. (2022). Revisión sistemática sobre la evaluación de propuestas de gamificación en siete disciplinas educativas. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 189-214.

Santamaría, C. (2017). Textos narrativos y gamificación. Textos de didáctica de la lengua y la literatura, 75, 67-69. http://hdl.handle.net/11162/149313

Solís-Castillo, J. C., Jesús, R. y Lujan, M. (2022). Gamificación como alternativa metodológica en la educación superior. Revista ConCiencia EPG, 7(1), 66–83. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.7-1.5

Valencia, L. I. y Orellana, D. (2020). Barreras en la implementación de la gamificación en educación superior: revisión de literatura. In Crescendo, 10(4), 571–591. https://doi.org/10.21895/INCRES.2019.V10N4.06

Published

2022-07-08

Issue

Section

Original article

How to Cite

Morón Hernández, J. L., Romani Pillpe, G., & Macedo Inca, K. S. (2022). Efecto de la gamificación como estrategia para la educación híbrida en estudiantes universitarios. Desafios, 13(2), 110-114. https://doi.org/10.37711/desafios.2022.13.2.380

Similar Articles

1-10 of 78

You may also start an advanced similarity search for this article.