Construction and Validation of Questionnaires on Reflective Practice and Teacher Professional Development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.141

Keywords:

Humans, Psychometrics, Reproducibility of Results, Surveys and Questionnaires, Outcome Assessment, Health Care, Professional Practice, Educational Personnel

Abstract

Objective. To construct and validate questionnaires on reflective practice and practicing teacher professional development. Method. It was a psychometric study of content validity and reliability through the application of a pilot test. 20 expert judges participated in the first measure. Data were processed by Aiken's V coefficient, confirming values by dimensions. Results. For the professional development variable, the values were: pedagogical = 0.97, social personal = 0.96, and institutional = 0.98. For the reflective practice variable, the values were: reflection in practice = 0.98, reflection on practice = 0.97 and reflection for practice = 0.98. Similarly, for the pilot test, 18 subjects participated according to the profile required by the research, obtaining reliability results alfa = 0.901 on 30 items of the professional development construct, and alfa = 0.948 on 20 items of the reflective practice construct. It has allowed to structure items and articulate criteria and dimensions for each variable of the research. Conclusion. The measurement result of the questionnaires is reliable.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aiken, L.R. (1985). Three Coeficients for Analyzing the Reliabili-ty and Validity of Ratings. Educational and Psycho-logical Measurement, (45), 131-142.

Aguerrondo, I. (2004). Los desafíos de la política educativa relativos a las reformas de la formación docente. En VV. AA. Maestros en América latina: Nuevas pers-pectivas sobre su formación y desempeño (pp.97-142). Santiago de Chile, Chile: PREAL – CINDE.

Anijovich, A. y Capelleti, G. (2018). La práctica reflexiva en los docentes en servicio. Posibilidades y limitaciones. Espac. Blanco, Ser. Indagaciones, 28(1): 75-92.

Congreso de la República (2012). Ley 29944 de la reforma magisterial. Lima, Perú: Congreso de la República.Cronbach, J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of test. Psychometrika, (16), 297-334.

Day, C. (2001). Innovative Teachers: Promoting Lifelong Learning for All. En D.N. Aspin, J.D. Chapman, M. Hatton, y Sawano, Y. (Eds.), International Handbook Of Life-long Learning (Vol. II) (pp.473-501). Dordretch. Boston. London: Kluwer Academic.

Dewey, J. (1910/1933). How we think: A restatement of the rela-tion of reflective thinking to the educative process. Lexington, EE.UU.: Heath.

Escolano, A. (2000). La Historia de la Educación después de la posmodernidad. En J. Ruiz (Ed.), La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes (pp. 297-323). Madrid, España: Biblioteca Nueva.

Fullan, M. (2002). Las fuerzas del cambio. Explorando las profun-didades de la reforma educativa. Madrid, España: Akal.

Hargreaves, A. (1999). Cuatro edades del profesionalismo y aprendizaje profesional. En B. Avalos y M.E. Norden-flycht (Coord.), La Formación de Profesores. Pers-pectiva y Experiencias. Santiago, Chile: Santillana.

Hernandez, R., Fernandez, C. y Baptista, P. (2010). Metodolo-gía de la investigación. México D.F., México: Mc-graw-Hill/Interamericana Editores.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2018). Junín, Resultados definitivos. Tomo I. Aspectos generales, Análisis de los principales resultados, cuadros estadísticos de población, vivienda y Hogar. Lima, Perú: INEI.

Kesley, J.G. (1993). Learning from teaching: Problems, problemformulation and the enhancement of problem-solving capability. En P. Hallinger, K. A., Leithwood y J. Murphy (Eds.), A cognitive perspective on educational administration (pp. 231-252). New York, EE.UU.: Teachers College Press.

Killion, J. y Todnem, G. (1991). A process for personal theory building. Educational Leadership, 48(6), 14-16.King, P. M. y Kitchener, K. S. (1994). Developing reflective judg-ment. San Francisco, EE.UU.: Jossey-Bass.

Lorenzo, J. A. (1998). El profesor y su dimensión profesional. Revista Complutense De Educación, 9(1), 141-163. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED /article/view/RCED9898120141A.

Malhotra, N. (1997). Investigación de Mercados. Un enfoque práctico. México: Prentice-Hall. Ministerio de Educación. (2014). Marco del Buen Desempeño Docente. Para mejorar tu práctica como maestro y guiar el aprendizaje de tus estudiantes. Lima, Perú: MINEDU.

Ministerio de Educación. (2017a). El Perú en PISA 2015: Informe nacional de resultados. Oficina de Medición de la Calidad de los Aprendizajes. Lima, Perú: MINEDU.

Ministerio de Educación. (2017b). Monitoreo, acompaña-miento y evaluación de la práctica docente. Texto módulo 5. Programas Educativos EDUCAN. Lima, Perú: MINEDU.

Ministerio de Educación. (2020). ¿Qué aprendizajes logran nuestros estudiantes? Resultados de las evaluacio-nes nacionales de logros de aprendizaje 2019. Ofi-cina de Medición de la Calidad de los Aprendizajes.Lima, Perú: MINEDU.

Ministerio de Educación. (2012). Aprobación Ministerial de la RVM 547-2012-ED. Marco del buen desempeño docente para docentes de educación básica regular”, según el artículo 4 de la ley n°29944 ley de la reforma magisterial. Lima, Perú: MINEDU.

Osterman, K.P. y Kottkamp, R.B. (2004). Reflective practice for educators: Improving schooling through professio-nal development. Thousand Oaks, EE.UU.: Corwin Press.

Pelekais, C., Ferrer, J., Cruz, A. y Romero, D. (2007). Responsa-bilidad Social Compromiso de las Organizaciones. Venezuela: Astro Data.

Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: Profesionalización y razón peda-gógica. Barcelona, España: Grao.

Salgado, I. y Silva-Peña. (2009). Desarrollo profesional docente en el contexto de una experiencia de investi-gación acción. PARADIGMA, (2), 63-74. Recuperado de: https://www.academia.edu/868794/Desarrollo_profesional_docente_en_el_contexto_de_una_experiencia_de_investigaci%C3%B3n_acci%-C3%B3n

Sampieri. R.H. (2010). Metodología de la investigación. México D.F., México: Mcgraw-Hill/Interamericana Editores.

Schön, D. (1983). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona, España: Paidós.

Schön, D. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, España: Paidós.

Silva, W. (2013). Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente. Itinerario Educativo. 27(62), 241-254.

Sparks-Langer, G., y Colton, A. (1994). Reflective decision making: The cornerstone of school reform. Journal of Staff Development, 15(1), 2-7.

Vaillant, D. (2005). Formación de docentes en América Latina. Reinventando el modelo tradicional. Barcelona, España: Octaedro.

Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher professional develo-pment: an international review of the literature. UNESCO: IIEP. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001330/133010e.pdf.

Tedesco, J.C. y Tenti Fanfani, E. (Julio de 2002). Nuevos tiempos y nuevos docentes. En Conferencia Regional O desmpenho dos professores América Latina el Ca-ribe: Novas Prioridades. BID/UNESCO/Ministerio da Educaçao, Brasilia, Brasil.

Downloads

Published

2020-06-05

Issue

Section

Original article

How to Cite

Porras Flores, H. (2020). Construction and Validation of Questionnaires on Reflective Practice and Teacher Professional Development. Desafios, 11(1), 48-61. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.1.141

Similar Articles

1-10 of 147

You may also start an advanced similarity search for this article.