Critical analysis of communicative intentionality and understanding of discourse in social sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.2.76

Keywords:

verbal communication, social sciences, administrative sciences, coefficient of person, student, faculty.

Abstract

Objective. To determine the relationship that exists between the critical analysis of communicative intentionality and understanding of discourse in social sciences, in students of the School of Economic Sciences of UNAS, Leoncio Prado, 2017. Methods. Research was carried out within the framework of a quantitative approach. Design used was a non-experimental cross-sectional one. Population comprised of 54 students, while the sample was 40 students. Results. A 95 % confidence interval with a 5 % margin of error. Therefore, p <0.05 and Pearson’s coefficient were found at 0.944. Consequently, there is a relationship between the analysis of communicative intent and the understanding of discourse. While the results in relation to the specific hypothesis is: In the first hypothesis, p <0.05 and Pearson’s coefficient at 0.604. In the second hypothesis, p <0.05 and the correlation coefficient at 0.697. Finally, in the third hypothesis, p <0.05 and Pearson’s correlation coefficient at 0.466. Conclusion. There is a positive and significant correlation between critical analysis of communicative intent and understanding of discourse in students of the School of Economic Sciences of Universidad Agraria de la Selva. Likewise, there is a positive and significant correlation between critical analysis of communicative intentionality and dimensions of speech understanding. Therefore, the more critical analysis of communicative intentionality, the greater the understanding of discourse in social sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caballero, A. (2008). Innovaciones en las guías metodológicas para los planes y tesis de maestría y doctorado. Lima, Perú: Imagen ediciones.Davidson, D. (1980). Ensayos de acciones y eventos. Barcelona, España: Grijalbo.

Díaz, J. y Ortiz, M. (2015). El desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes del tercer semestre del nivel medio superior de la Universidad Autónoma de Nuevo León (tesis de maestría). Recuperado de http://eprints.uanl.mx/3230/1/1080256466.pdf

Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis. New York, USA: Longman Publishing.

Fairclough, N. (2001). Critical discourse analysis as a method in social scientific research. New York, USA: SAGE publicaciones.

Foucault, M. (1992). El orden del discurso. Buenos Aires, Argentina: Tusquets Editores.

Fuentes, C. (2011). Guía práctica de escritura y redacción.España: ESPASA.

Garcés. P. y Gómez R. (2001). La intención comunicativa forma lingüística en el discurso científico. J.

Palmer, Posteguillo, S., & Fortanet, I. (Eds.) Dicoursse analysis and terminology in languages (pp. 75-85). Paris, Francia: Universidade Jueme.

Habermas, J. (1992). Teoría de la acción comunicativa. España: Taurus.

Ministerio de Educación. (2015). Rutas de aprendizaje. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/rutas-del-apren-dizaje/documentos/Secundaria/Comunicacion-VI.pdf

Murillo, N. (2009). Análisis de la comprensión crítica de los discursos virtuales (tesis de maestría), Universidad Pompeu Fabra. Descargado el 15 de setiembre de https://repositori.upf.edu/bitstream/hand-le/10230/6010/Treball%20Nuria%20Murillopdf?se

Osorio, A. (2010). Desarrollo de Competencias para la Lectura Compresiva de Textos Científicos en el ámbito universitario (tesis doctoral). Recuperado de http://bibliotecairtualclacso.org.ar/Colombia/alianza-indemz/20110412008/tesis-osorio-v.pdf

Pilleux, M. (2001). Competencia comunicativa y análisis del discurso. Estudios filológicos, (36), 143-152. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132001003600010

Salas, P. (2012). El desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes del tercer semestre del nivel medio superior de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Recuperado de https://1library.co/do-cument/rlzg16zo-el-desarrollo-de-la-comprension-lectora-en-los-estudiantes-del-tercer-semestre-del-nivel-medio-superior-de-la-universidad-autonoma-de-nuevo-leon.html

Sánchez, J. (2013). La comprensión de textos instruccionales expositivos y la construcción del conocimiento en estudiantes universitarios. El caso UPN. XPLORA. Recuperado de http://xplora.ajusco.upn.mx:8080/jspui/handle/123456789/1196

Searle, J. (1980). Actos de habla. Madrid. España: Cátedra

Searley, J. (1994). Actos del Habla. Barcelona, España: Editorial Planeta-De Agostini.

Wodak, R y Meyer, M. (2009). El enfoque histórico del discurso. En Wodak, R. y Meyer, M. (Comp.), Métodos para el análisis crítico del discurso (pp. 101-142). Barcelona, España: Gedisa

Wodak, R y Meyer, M. (2000). Methods of Critical Discourse Analysis. Londres, UK: Sage.

Downloads

Published

2019-12-07

Issue

Section

Original article

How to Cite

Rosas Domínguez, J. D. (2019). Critical analysis of communicative intentionality and understanding of discourse in social sciences. Desafios, 10(2), 123-128. https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.2.76

Similar Articles

1-10 of 145

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)