Sudoku game and development of mathematical logical thinking
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2019.1.2.75Keywords:
game, weighing, mathematical, logical, educational institution, competition, methodology, student.Abstract
Objective. To demonstrate the effect of sudoku game on the development of mathematical logical thinking in an Educational Institution of Huanuco. Methods. Research type was applied, with a quantitative approach, experimental level in its quasi-experimental variant, of two groups. Sessions with the use of sudoku in learning mathematical skills were applied to the experimental group, while the control group received mathematics classes using the traditional methodology. Hypothesis test was performed with the Z test. Results. After experimentation, logical mathematical thinking in its reasoning and problem-solving dimensions developed significantly. Data obtained showed that 61.1 % of students in the experimental group are in a regular level, and 25 % in a high level. Students in the control group, 91.7 % at a low level and 8.3 % at a regular level of students’ logical mathematical thinking. Conclusion. the application of the sudoku game has an effect on the development of mathematical logical thinking in students.
Downloads
References
Acosta, J. (2010). Elaboración de una guía metodológica para el desarrollo de la inteligencia lógico matemática en niños y niñas de 5 años de edad (tesis inédita). Universidad Técnica deCotopaxi, Latacunga, Ecuador.
Álvarez, F. (1988). ¿Por qué nos interesa el Juego? Argentina: Paidos.Aguirre, J. (1999). Problemas de Aprendizaje y Dificultades Escolares. Lima, Perú: Abedul.
Antunez, C. (2006). Juegos para Estimular las Inteligencias Múltiples. Madrid, España: Narcea.
Bandet, J. y Abbadie, M. (1965). Como Enseñar a través del Juego. Barcelona , España: Fontanella.
Bergasa, J. et al. (1996). Materiales Didácticos. Matemáticas Navarra. Fondo de Publicaciones del Gobierno.
Bermejo, V. (1990). El niño y la aritmética: instrucción y cons-trucción de las primeras nociones aritméticas. España: Paidós.
Calero, M. (1998). Educar Jugando. Lima, Perú: Trilla.
García, F. (2003). Los medios y materiales educativos. Huánuco, Perú: Estrategias.
Guzmán, M. (1993). Tendencias innovadoras en educación matemática. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Colombia: Editorial Popular.
Hardingham, G. (2016). Neurociencia. La Habana, Cuba: Editorial Nature Reviews.
Pérez, E. (2008). Los juegos didácticos recreativos y su influencia en el desarrollo del razonamiento lógico-matemático en niños del sexto y séptimo año de educación básica de la escuela fiscal mixta “amemos al niño” de la parroquia Eloy Alfaro de la ciudad de Manta (tesis de maestría). Universidad Tecnológica Equinoccial, Manabí, Ecuador.
Piaget, J. (1975). La enseñanza de la matemática. Madrid, Es-paña: Aguilar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Elver Noel Arias Hidalgo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Los autores conservan los derechos de propiedad intelectual (copyright) de las obras publicadas, cediendole a la revista el derecho de primera publicación.
b. Los autores retienen sus derechos de marca y patente, y también sobre cualquier proceso o procedimiento descrito en el artículo.
c. Los autores retienen el derecho de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente el artículo publicado en la RD (por ejemplo, colocarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en la RD.
d. Los autores retienen el derecho a hacer una posterior publicación de su trabajo, de utilizar el artículo o cualquier parte de aquel (por ejemplo: una compilación de sus trabajos, notas para conferencias, tesis, o para un libro), siempre que indiquen la fuente de publicación (autores del trabajo, revista, volumen, número y fecha).