Questionnaire to assess knowledge of electrocardiogram interpretation among medical interns
DOI:
https://doi.org/10.37711/rpcs.2025.7.4.5Keywords:
knowledge, coronary disease, electrocardiogram, medical student, validation studyAbstract
Objectives. To validate a questionnaire designed to assess the level of knowledge regarding
electrocardiogram (ECG) interpretation among medical interns. Methods. An observational study conducted in 2023. A questionnaire was developed, and its content validity was assessed through expert judgment using Aiken’s V coeffcient. Reliability was determined using Cronbach’s alpha based on a virtual survey administered to fnal-year medical students. Results. The
questionnaire consisted of 20 items distributed across three dimensions: knowledge of ECG acquisition, normal tracing, and abnormal tracing. Content validity reached an Aiken’s V coefficient of 0.978. Forty medical interns participated, with a median age of 26 years; 52.5 %
were women. The level of knowledge regarding ECG interpretation was moderate in 62.5 % of interns, high in 22.5 %, and low in 15.0 %. Four items were excluded due to low reliability, resulting in a fnal 16-item questionnaire with a Cronbach’s alpha of 0.745. Conclusions. The
16-item questionnaire developed to assess the level of knowledge regarding ECG interpretation among fnal-year medical students demonstrated adequate content validity and good reliability.
Downloads
References
1. Organización Mundial de la Salud. Enfermedades Cardiovasculares (ECV) [Internet]. Ginebra: OMS; 2025 [Consultado el 6 de septiembre de 2025]. Disponible en: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/cardiovascular-diseases-(cvds)
2. Tsao CW, Aday AW, Almarzooq ZI, Alonso A, Beaton AZ, Bittencourt MS, et al. Heart Disease and Stroke Statistics-2022 Update: A Report From the American Heart Association. Circulation [Internet]. 2022 [Consultado el 6 de septiembre de 2025];145(8):e153-e639. https://doi.org/10.1161/CIR.0000000000001052
3. Instituto Nacional de Estadística. Estadística de defunciones según la causa de muerte [Internet]. Madrid: INS; 2023 [Consultado el 6 de septiembre de 2025]. Disponible en: https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176780&menu=ultiDatos&idp=1254735573175
4. Ministerio de salud del Perú. Enfermedades cardiovasculares son unas de las principales causas de mortalidad en Perú [Internet]. Lima: MINSA; 2024 [Consultado el 6 de septiembre de 2025]. Disponible en: https://www.gob.pe/institucion/minsa/noticias/33357-enfermedades-cardiovasculares-son-unas-de-las-principales-causas-de-mortalidad-en-peru
5. Chambergo-Michilot D, Velit-Rios B, Cueva-Parra A. Prevalencia de enfermedades cardiovasculares en el Hospital Nacional Dos de Mayo de Perú. Rev Mex Angiol. [Internet]. 2020 [Consultado el 6 de septiembre de 2025];48(3):84-9. https://doi.org/10.24875/rma.20000012
6. Antiperovitch P, Zareba W, Steinberg JS, Bacharova L, Tereshchenko LG, Farre J, et al. Proposed In-Training Electrocardiogram Interpretation Competencies for Undergraduate and Postgraduate Trainees. J Hosp Med. [Internet]. 2018 [Consultado el 6 de septiembre de 2025];13(3):185-193. doi: 10.12788/jhm.2876
7. Kashou AH, Noseworthy PA, Beckman TJ, Anavekar NS, Cullen MW, Angstman KB, et al. ECG Interpretation Profciency of Healthcare Professionals. Curr Probl Cardiol. [Internet]. 2023 [Consultado el 6 de septiembre de 2025];48(10):101924. doi: 10.1016/j.cpcardiol.2023.101924
8. Cook DA, Oh SY, Pusic MV. Accuracy of Physicians’ Electrocardiogram Interpretations: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Intern Med. [Internet]. 2020 [Consultado el 6 de septiembre de 2025];180(11):1461-1471. doi: 10.1001/jamainternmed.2020.3989
9. Alanazi H, Ahmed A, Alsadi M, Almousa S, Homoud E, Almutairi R, et al. Competency differences in ECG interpretations between medical students, interns, and family residents. Eur Heart J. [Internet]. 2020 [Consultado el 6 de septiembre de 2025];41(Supplement_2) doi: 10.1093/ehjci/ehaa946.0376
10. Mobrad A. Electrocardiogram interpretation competency among paramedic students. J Multidiscip Healthc. 2020;13:823-828. doi: 10.2147/JMDH.S273132
11. Zevallos DDE. Conocimiento sobre electrocardiografía en estudiantes de Medicina de una Universidad Privada de Lima – 2021 [Internet]. Lima: Universidad Privada San Juan Bautista; 2021 [Consultado el 20 de septiembre de 2025] Disponible en: http://repositorio.upsjb.edu.pe/handle/upsjb/3318
12. Vishnevsky G, Cohen T, Elitzur Y, Reis S. Competency and confdence in ECG interpretation among medical students. Int J Med Educ. [Internet]. 2022 [Consultado el 13 de octubre de 2025];13:315-321. https://doi.org/10.5116/ijme.6372.2a55
13. Viljoen CA, Millar RS, Manning K, Burch VC. Effectiveness of blended learning versus lectures alone on ECG analysis and interpretation by medical students. BMC Med Educ. [Internet]. 2020 [Consultado el 13 de octubre de 2025];20(1):488. doi: 10.1186/s12909-020-02403-y
14. Baral R, Murphy DC, Mahmood A, Vassiliou VS. The effectiveness of a nationwide interactive ECG teaching workshop for UK medical students. J Electrocardiol. [Internet]. 2020 [Consultado el 22 de octubre de 2025];58:74-79. https://doi.org/10.1016/j.jelectrocard.2019.11.047
15. López Carbajal JE, Juarez Salinas, LJ. Nivel de conocimiento sobre electrocardiografía clínica en internos de Medicina de la Universidad Nacional de Trujillo – 2022 [Internet]. Trujillo: Universidad Nacional de Trujillo; 2024 [Consultado el 13 de octubre de 2025] Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.14414/20781
16. Apaza Ramos JL. Conocimientos sobre la interpretación del electrocardiograma en los internos de Medicina de la Universidad Ricardo Palma en el año 2020 [Internet]. Lima: Universidad Ricardo Palma; 2021 [Consultado el 22 de octubre de 2025] Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.14138/3914
17. Aldea-Vásquez K, Chanta-Chunga E, Díaz-Vélez C, LeguíaCerna JA. Interpretación del electrocardiograma por personal médico. Rev. cuerpo méd HNAAA. [Internet]. 2018 [Consultado el 22 de octubre de 2025];11(3):197-198. https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2018.113.419
18. Cornejo Arias JS. Nivel de conocimiento sobre la valoración de parámetros electocardiográfcos en estudiantes de Medicina de último año, Arequipa 2020 [Internet]. Arequipa: Universidad Católica de Santa María; 2020 [Consultado el 9 de septiembre de 2025] Disponible en: https://repositorio.ucsm.edu.pe/handle/20.500.12920/10009
19. Hoang A, Singh A, Singh A. Comparing physicians and experienced advanced practice practitioners on the interpretation of electrocardiograms in the emergency department. Am J Emerg Med. [Internet]. 2021 [Consultado el 9 de septiembre de 2025];40:145-147. doi: 10.1016/j.ajem.2020.01.047
20. Mabuza LH, Mntla PS. Generalist practitioners’ self-rating and competence in electrocardiogram interpretation in South Africa. Afr J Prm Health Care Fam Med. [Internet]. 2020 [Consultado el 9 de septiembre de 2025];12(1):a2421. doi: 10.4102/phcfm.v12i1.2421
21. Ortiz MF, Razzeto A, Cotlear HB. Destrezas y habilidades en alumnos del último año de Medicina para interpretar electrocardiogramas de emergencias cardiológicas [Internet]. Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia; 2017 [Consultado
el 9 de septiembre de 2025] Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12866/608
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ever Aymituma-Acosta, Germán Valenzuela-Rodríguez, José Amado-Tineo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.



















