Cyber competencies and research skills: Key drivers of educational transformation among university students in the San Martín region, Peru
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2025.16.2.4Keywords:
cyber competencies, research skills, digital competencies, scientific research, cybercultureAbstract
Objective. To determine the relationship between cyber competencies and research skills among humanities students at the Universidad Nacional de San Martín, 2024. Methods. A basic, descriptive-correlational, quantitative study with a non-experimental design was conducted with a population of 100 students and a sample of 55 from the Schools of the Faculty of Education and Humanities at the Universidad Nacional de San Martín in Peru. The survey technique was applied using two questionnaires: one on cyber competencies and another on research skills for university students. Results. A signifcant correlation was found between the variables “cyber competencies” and “research skills” among university students (rho = 0.589; p = 0.001). The dimensions “cybersecurity strategy,” “cyber social culture,” and “education” were the most highly rated, with 72.7 % at a medium level. Regarding research skills, the dimensions “exploratory,” “technological,” and “written communication” were also at a medium level (63.6 %). Conclusions. A positive relationship was identifed between cyber competencies and research skills in humanities students.
Downloads
References
Acosta, E. I. G., Domínguez, A. L., y Gastelú, C. A. T. (2022). Revisión
bibliográfca del desarrollo de competencias investigativas
a través de la modalidad virtual para el aprendizaje. IE
Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, (13),
1-20. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1598
Ayala, C. C., Córdova, N. F., San Lucas-Poveda, H., y Jaramillo, J.
F. (2023). Construcción y validación de una escala de
habilidades investigativas para universitarios. Revista
Innova Educación, 5(2), 62-78. https://doi.org/10.35622/j.
rie.2023.02.004
Bandura, A., y Ramachaudran, V. S. (1994). Encyclopedia of Human
Behavior. Academic Press.
Bernal, C. (2010). Metodología de la Investigación. Pearson.
Calle Peña, W. A. (2021). Competencia digital docente y enseñanza-aprendizaje en estudiantes de contabilidad en una
universidad privada de la región San Martín, Perú [Tesis de
Maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Institucional de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.
net/20.500.12692/70401
Ciraso-Calí, A., Martínez-Fernández, J. R., París-Mañas, G., Sánchez-Martí, A., & García-Ravidá, L. B. (2022). The research
competence: Acquisition and development among
undergraduates in Education Sciences. In Frontiers in
Education, 7, 836-165. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.836165
Crisanto, N., y Vásquez, M. (2023). Estrategias de aprendizaje y
habilidades investigativas en estudiantes de educación
de la universidad nacional de san martín 2023 [Tesis de
Maestría, Universidad Católica de Trujillo]. Repositorio
UCT. https://hdl.handle.net/20.500.14520/6554
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and
mixed methods approaches (4.ª ed.). SAGE Publications.
https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_609332/objava_105202/fajlovi/Creswell.pdf
Dominioni, S., y Persi, G. (2023). Introducción a un Enfoque Basado
en Amenazas. UNIDIR.
Espinoza, M. D., y Sernaqué, M. A. C. (2021). Habilidades y actitudes
investigativas en estudiantes de maestría en educación.
Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 26(6), 410-425.
https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e6.25
Fernández, A. (2024) competencias investigativas y pensamiento
crítico en estudiantes de educación de la universidad
nacional de san martín Perú 2024 [Tesis de Maestría,
Universidad Católica de Trujillo]. Repositorio UCT. https://
hdl.handle.net/20.500.14520/7333
Fernández, A. J. R., González, I. A., Gómez, G. A. Á., y Tapia, L. F.
L. (2022). Habilidades de investigación de los estudiantes
de odontología. Universidad y Sociedad, 14(S3), 136-146.
https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2943
Flavell, J. H. (1985) Cognitive Development. Prentice-Hall.
González, G. (2005). El concepto de Resiliencia. Caritas Argentina.
Guevara, S. A. D. (2021). Caracterización de las competencias
digitales en estudiantes universitarios de Chiclayo a raíz
de la COVID 19. Ciencia Latina Revista Científca Multidisciplinar, 5(3), 3823-3834. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.
v5i3.565
Huamán, D. R. T. (2021). Desarrollo de habilidades investigativas desde la experiencia de los estudiantes de Ingeniería. Revista
de la Universidad del Zulia, 12(32), 400-413: http://dx.doi.
org/10.46925//rdluz.32.24
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio,
P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/
periodicoofcial.jalisco.gob.mx/fles/metodologia_de_la_
investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Krippendorff, K. (1985). Communication from a cybernetic perspective. Informatologia Yugoslavica.
López Balboa, L. (2001). El desarrollo de las habilidades de investigación en la formación inicial del profesorado de química
[Tesis de Doctorado, Universidad de Cienfuegos “Carlos
Rafael Rodríguez”]. Tesis de doctorales de Ciencias
Sociales. https://www.eumed.net/tesis-doctorales/2010/
llb/llb.zip
Machado Ramírez, E. F., Montes de Oca Recio, N., y Mena Campos,
A. (2008). El desarrollo de habilidades investigativas como
objetivo educativo en las condiciones de la universalización de la educación superior. Pedagogía Universitaria,
13(1), 156+. https://link.gale.com/apps/doc/A466940981/
IFME?u=anon~ccc6491&sid=googleScholar&xid=826ee50c
Moraga, E., Patiño, J., Mardones, M., Moreno, G., Valencia, J., Benjumea, M., y Sánchez, G. (2024). Tendencias investigativas
en la aplicación de la inteligencia artifcial en las relaciones
laborales. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnología de
información, (E69), 492-505. https://dialnet.unirioja.es/
servlet/articulo?codigo=9915912
Novikov, D. A. (2016). Cybernetics: From past to future. Springer.
Ochoa Guevara, S. P., Ochoa Guevara, N. E., y Palencia Montaña, A.
L. (2022). Taxonomías digitales creativas como estrategia
pedagógica para el desarrollo de habilidades investigativas
con instructores del servicio nacional de aprendizaje en
Colombia. Revista Científca UISRAEL, 9(2), 53-76. https://
doi.org/10.35290/rcui.v9n2.2022.537
Oseda Gago, D., Lavado Puente, C. S., Saldaña, J. F. C., y Rojas,
E. S. C. (2021). Competencias digitales y habilidades
investigativas en estudiantes de una Universidad Pública
de Lima. Conrado, 17(81), 450-455. http://scielo.sld.cu/
scielo.php?pid=S1990-86442021000400450&script=sci_abstract
Paucarchuco, K. M. M., Espíritu, M. M. B., Villegas, M. A. N., y Trigos,
J. C. S. (2023). Competencias digitales y rendimiento académico en estudiantes universitarios: Una mirada desde
la educación no presencial. Editorial Tecnocientífca
Americana, https://doi.org/10.51736/abhxzc55
Quispe, R. S., y Aliaga, C. Q. (2022). Efcacia de la digital storytelling
como estrategia didáctica en el desarrollo de competencias digitales en estudiantes de educación. Revista de
investigación de la Facultad de Humanidades, 10(1), 13-19.
https://doi.org/10.35383/educare.v10i1.735
Rojas, N. N., Terrón, A. M., Ariza, J. M. R., y Altamirano, L. J. L. (2024).
Competencias digitales en estudiantes universitarios:
Análisis de las condiciones tecnológicas de la educación
superior. Revista de ciencias sociales, 30(10), 243-256.
https://produccioncientifcaluz.org/index.php/rcs/index
Rojas-Hernández, K. I., Saborit-Carvajal, T., Castillo-Mateu, L., Martí-
nez-Brito, I., Cid Rodríguez, M. del C., y Pérez-Quiñones,
J. A. (2021). Habilidades investigativas en estudiantes del
ciclo clínico de la carrera de Estomatología. Revista Mé-
dica Electrónica,43(5),1-16. https://revmedicaelectronica.
sld.cu/index.php/rme/article/view/4387
Rueda Milachay, L. J., Torres Anaya, L., y Córdova García, U. (2022).
Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes
de una universidad peruana. Conrado, 18(85), 66-72.
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200066
Sánchez, S. N., Campo Montalvo, E., Guzmán, C. A., Carro Pérez,
M., Fernández de Sevilla Vellón, M. D. L. Á., y Pérez Díaz,
S. (2022). Competencias digitales de los ingresantes universitarios: acceso a la educación superior. Buah 2(16),1-7.
http://hdl.handle.net/10017/59963
Segrera-Arellana, J. R., Paez-Logreira, H. D., y Polo-Tovar, A. A. (2020).
Competencias digitales de los futuros profesionales en
tiempos de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana,
25(11), 222-232. https://doi.org/10.5281/zenodo.4278352
Siemens, G. (2004). A learning theory for the digital age. http://www.
elearnspace.org/Articles/connectivism.htm
Silva-Quiroz, J.-E., Abricot-Marchant, N., Aranda-Faúndez, G., y Rioseco-País, M. (2022). Diseño y Validación de un instrumento
para evaluar competencia digital en estudiantes de primer
año de las carreras de educación de tres universidades
públicas de Chile. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 319-335. https://doi.org/10.21556/
edutec.2022.79.2333
Suárez-Guerrero, C., Revuelta-Domínguez, F.-I., y Rivero Panaqué,
C. (2020). Evaluación de la competencia digital en estudiantes de alto rendimiento en Perú. Archivo de Análisis
de Políticas Educativas, 28, 126. https://doi.org/10.14507/
epaa.28.5112
Tarrillo, O., Mejía, J., Dávila, J., Pintado, C., Tapia, C., Chilón, M., y Velez, S. (2024). Metodología de la investigación una mirada
global Ejemplos prácticos. https://biblioteca.ciencialatina.
org/metodologia-de-la-investigacion-una-mirada-global-ejemplos-prácticos/
Vera-Rivero, D. A., Chirino-Sánchez, L., Orozco, L. F., Barbeito, N.
B., Oliva, M. A., Caraballo, D. L. M., y Rodríguez, K. M.
(2021). Autoevaluación de habilidades investigativas en
alumnos ayudantes de una universidad médica de Cuba.
Educación Médica, 22(1), 20-26. https://doi.org/10.1016/j.
edumed.2018.11.009
Villamizar-Arciniegas, A., Espitia-Concha, R., y Sánchez-Castellanos,
M. V. (2023). Digital skills level among students of medical
and surgical specialties from Bucaramanga, Colombia.
Revista Colombiana De Ortopedia Y Traumatología, 38(3),
e60. https://doi.org/10.58814/01208845.60
Vygotsky, L. (1978). Mind in society: the development of higher
psychological process. Harvard University Press.
Yoza, A., y Vélez Villavicencio, C. E. (2021). Aporte de las tecnologías
del aprendizaje y conocimiento en las competencias
digitales de los estudiantes de educación básica superior. Revista Innova Educación, 3(4), 58-70. https://doi.
org/10.35622/j.rie.2021.04.004
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Heiner Delgado Romero, Jhoany Vigil Rimarachin, Jhoana Fiorella Gaspar Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright to their published works, granting the journal the right of first publication.
b. Authors retain their trademark and patent rights, as well as rights to any process or procedure described in the article.
c. Authors retain the right to share, copy, distribute, perform, and publicly communicate the article published in the journal (e.g., by placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgment of its initial publication in the journal.
d. Authors retain the right to republish their work, to use the article or any part thereof (e.g., in a compilation of their work, conference notes, a thesis, or a book), provided they acknowledge the original source of publication (authors of the work, journal, volume, issue, and date).












