Environmental education and local knowledge in the face of climate change in intercultural bilingual schools
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2025.16.2.1Keywords:
Climate crisis, interculturality, rural educational institutions, community knowledgeAbstract
This article is the result of two research projects focused on analyzing the narratives and practices that emerge in the teaching-learning processes about climate change in rural and intercultural bilingual educational institutions in southern Ecuador, within the context of the socio-environmental challenges faced by these territories. The research involved teachers, students, and local actors from the provinces of Azuay and Cañar, using a qualitative methodology based on semi-structured interviews and the creation of "talking maps," through a non-probabilistic convenience sampling. The results showed that climate change is rarely addressed as a central axis in pedagogical practice and is perceived as a highly technical phenomenon disconnected from local environmental dynamics and from national and international policies. However, local actors emphasize the need to incorporate community knowledge into environmental education, highlighting that the degradation of nature not only represents an ecological crisis but also a symbolic and cultural rupture that weakens the identity of their peoples. This reveals the urgency of promoting contextualized, critical, and transdisciplinary educational approaches.
Downloads
References
Caballero Merlo, J. N. (2025). Metodología de la investigación desde un enfoque cualitativo, resultados y experiencias. UNESUM - Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria, 9(2), 16-26. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v9.n2.2025.16-26
Clavijo Cevallos, M., Navas Martínez, E., y Cajas Cayo, E. (2024). Integración de la educación ambiental en el currículo de las instituciones públicas de educación superior en Ecuador: un enfoque hacia la sostenibilidad. Revista Dilemas Contemporáneos, 12(1), 17-23. https://doi.org/10.46377/dilemas.v12i1.4294
Escalante Velez, L. (2024). La conciencia ambiental en la educación inicial. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 8(34), 1811-1823. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i34.835
Falconí Benítez, F., Reinoso Paredes., M., Collado-Ruano, J., Hidalgo Terán, E., y León Ibarra, N. (2019). Environmental Education Program in Ecuador: Theory, Practice, and Public Policies to Face Global Change in the Anthropocene. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação, 27(105), 859-880. https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002701950
Fernández-Osorio, A. E., Miron, M., y Whetham, D. (2025). Aportes del método inductivo a la enseñanza de la ética militar. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (38), 79-105. https://doi.org/10.17163/soph.n38.2025.02
Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Siglo Veintiuno.
Guamán Gómez, V., y Espinoza Freire, E. (2022). Educación para el cambio climático. Revista Metropolitana De Ciencias Aplicadas, 5(2), 17-24. https://doi.org/10.62452/yrxaey07
Gudynas, E. (1998). Globalización, políticas sociales y medio ambiente. CELA. https://catalogosiidca.csuca.org/Record/CR.UNA01000212377#description
Gudynas, E. (2016). Climate change, the quadrilemma of globalization, and other politically incorrect reactions. Globalizations, 13(6), 938-942. https://gudynas.com/wpcontent/uploads/GudynasQuadrilemmaClimateChangeGlobalization16W.pdf
Hay, I., & Cope, M. (2021). Qualitative research methods in human geography. Oxford University Press.
Hernández González, O. (2021). Aproximación a los distintos tipos de muestreo no probabilístico que existen. Revista Cubana de Medicina General Integral, 37(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252021000300002&lng=es&tlng=es
Laituri, M., Luizza, M., Hoover, J. D., y Mendezona Allegretti, A. (2023). Questioning the practice of participation: Critical reflections on participatory mapping as a research tool. Applied Geography, 152, 102900. https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2023.102900
Leff, E. (2000). Globalización y complejidad ambiental. En Reunión Internacional de Expertos en Educación Ambiental: Nuevas Propuestas para la Acción (Actas), (pp. 67-97). UNESCO y Junta de Galicia. https://doi.org/10.4995/cifo17.2017.7191
López Helgero, M., y Aguirre Coello, J. (2025). Educación ambiental en estudiantes de nivel primaria: Una revisión sistemática. Revista InveCom, 6(1), 1-8. https://doi.org/10.5281/zenodo.15354213
Malizia, M., Castañeda Nordmann, A., y Cuozzo, L. (2021). El uso de mapas cualitativos para la integración urbana: el caso de un barrio popular. Cuadernos Geográficos. 60(2), 126-146. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v60i2.15819
Manzanero Rivero, P. (2023). Interculturalidad en educación bilingüe. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 4842-4855. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7320
Merizalde Conza, E. R., Alay Alay, M. L., Valencia Micolta, L. J., Balcázar Vega, J. G., Bravo Castillo, E. B., y Mena Granja, A. G. (2025). Educación ambiental: estrategias para concienciar sobre la sostenibilidad. South Florida Journal of Development, 6(2), 1-16. https://doi.org/10.46932/sfjdv6n2-025
Ministerio de Ambiente del Ecuador. (2017). Estrategia Nacional de Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible 2017–2030. https://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/07/ENEA-ESTRATEGIA.pdf
Mora Ramírez, R. (2022). El valor de la investigación cualitativa y la comprensión: Un examen crítico. Revista EDUCARE, 26(1), 389-405. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i1.1625
Morin, E. (2004). Tierra patria. Visión.
Morote Seguido, Á., Sebastiá-Álcaraz, R., Ferrero-Punzano, S. M., Miguel-Revilla, D., Moreno-Vera, J. R., Rodríguez-Pizzinato, L. A., y García, Ó. J. (2025). Climate Change, Education, Training, and Perception of Pre-Service Teachers. Social Sciences, 14(4), 236. https://doi.org/10.3390/socsci14040236
Robertson, D., Bos, J. J., Fridman, I., y Grocott, L. (2025). Creative, effective, transformative: creative learning and educator practice in education for sustainable development. Environmental Education Research, 1-37. https://doi.org/10.1080/13504622.2025.2543013
Romero Urréa, H., Real Cotto, J. J., Ordoñez Sánchez, J. L., Gavino Díaz, G. E., y Saldarriaga, G. (2022). Metodología de la investigación. ACVENISPROH Académico. https://doi.org/10.47606/ACVEN/ACLIB0017
Reyes Dominguez, M. (2022). Etnografía e investigación con niños: Debates contemporáneos. Pergamino Editora. https://antropica.com.mx/ojs2/index.php/AntropicaRCSH/libros
Royo Letelier, M. (2023). El derecho a defender la naturaleza de los pueblos indígenas en el marco del cambio climático. Estudios constitucionales, 21(1), 34-62. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-52002023000100034
Terrón Amigón, E., Sánchez-Cortés, M.S. y López-López, A. (2020). Educación ambiental, saberes en diálogo en contexto de cambio-climático. Revista del CISEN Tramas/Maepova, 8(1), 165-186. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/cisen/index
Ulloa Cubillos, A. (2023). Aesthetics of Green Dispossession: From Coal to Wind Extraction in La Guajira, Colombia. Journal of Political Ecology, 30(1), 743-764. https://doi.org/10.2458/jpe.5475
Vallejo Ronquillo, J. (2022). La educación ambiental sobre cambio climático en unidades educativas públicas y privadas del nivel de Educación General Básica Superior en Ecuador, periodo académico 2019-2020 Conocimientos y percepciones de los docentes [Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolivar]. Repositorio Institucional del Organismo de la Comunidad Andina, CAN. http://hdl.handle.net/10644/8996
Van Uffelen, A., Tanganelli, E., Gerke, A., Bottigliero, F., Drieux, E., Fernández-de-Larrinoa, Y., Milbank, C., Sheibani, S., Strømsø, I., Way, M., y Bernoux, M. (2022). Los jóvenes indígenas como agentes del cambio - Iniciativas de jóvenes indígenas en los sistemas alimentarios locales en tiempos de adversidad. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. https://doi.org/10.4060/ cb6895es
Veloz Vera, T. (2022). Cambio climático. Percepciones y efectos en comunidades achuar de Ecuador [Tesis de magistrado, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio Institucional del Organismo de la Comunidad Andina, CAN. http://hdl.handle.net/10644/9060

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estefania Palacios Tamayo, Miguel Novillo Verdugo, Catalina Carrasco Aguilar, Macarena Montes Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Los autores conservan los derechos de propiedad intelectual (copyright) de las obras publicadas, cediendole a la revista el derecho de primera publicación.
b. Los autores retienen sus derechos de marca y patente, y también sobre cualquier proceso o procedimiento descrito en el artículo.
c. Los autores retienen el derecho de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente el artículo publicado en la RD (por ejemplo, colocarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en la RD.
d. Los autores retienen el derecho a hacer una posterior publicación de su trabajo, de utilizar el artículo o cualquier parte de aquel (por ejemplo: una compilación de sus trabajos, notas para conferencias, tesis, o para un libro), siempre que indiquen la fuente de publicación (autores del trabajo, revista, volumen, número y fecha).