From traditional education to digital technologies
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2024.15.2.431Keywords:
-Abstract
Trying to respond to the unknown How to unpack the brain? We start from a traditional educational truth. In the period of the Enlightenment (18th century), Jean-Jacques Rousseau, considered as the discoverer of the child, in his work Emilio, or of education ([1762] 2016), political and philosophical treaty, asks that, together with the development of intelligence, understanding and reason, also attends to feelings, emotions, impulses, that is, to say, to the same life and life In all its integrity. It also maintains that man is good by nature, while living in an inevitably corrupt society in which it is required to be taught to be above all man. In his own words: "The trade that I want to teach him is the trade of living. I recognize that when I leave my hands he will be neither a magistrate nor a priest: he will be first man" (p. 36). However, the historical changes that occurred in society at that time allowed for a social environment more compatible with educational organizations.
Downloads
References
Aristóteles. (2014). Ética a Nicómaco. Alianza.
Barón Ramírez, N. A. (2026). Conectivismo [Reseña]. (Cátedra I+TI, # Expande TU mente). Universidad de Colima.
https://portal.ucol.mx/content/micrositios/260/fle/conectivismo_resena.pdf
Ley Universitaria Ley N.º 30220. (2014, 9 de julio). Congreso de la Republica. Diario Ofcial El Peruano N.º 12914.
Peñaloza Ramella, W. J. (2005). El Currículo Integral (3ª ed.). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://curriculoyevaluacion.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/08/curriculo.pdf
Rousseau, J-J. ([1762]2016). Emilio, o De la educación. Ediciones de la JUNJI. https://stgaccdatostransparencia.blob.core.windows.net/wpqa/2016/12/Emilio-o-De-la-educaci%C3%B3n.pdf
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1). http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Uladislao Zevallos Acosta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Los autores conservan los derechos de propiedad intelectual (copyright) de las obras publicadas, cediendole a la revista el derecho de primera publicación.
b. Los autores retienen sus derechos de marca y patente, y también sobre cualquier proceso o procedimiento descrito en el artículo.
c. Los autores retienen el derecho de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente el artículo publicado en la RD (por ejemplo, colocarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en la RD.
d. Los autores retienen el derecho a hacer una posterior publicación de su trabajo, de utilizar el artículo o cualquier parte de aquel (por ejemplo: una compilación de sus trabajos, notas para conferencias, tesis, o para un libro), siempre que indiquen la fuente de publicación (autores del trabajo, revista, volumen, número y fecha).