Buying attitude in social networks of the Z generation of Lima Sur

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.2.208

Keywords:

Gen Z, online shopping, new shopping styles

Abstract

Objective. Knowing the buying attitude through social networks of generation Z. Method. Under the quantitative approach, a sample of 401 young people from the south of Lima responded to a survey on the use they make of social networks and their buying attitude through them, for this a statistical analysis of the trend measures was applied. central such as the mean, median, and mode. Results. The analysis of the data positions WhatsApp as the application that leads in use with 41% followed by Facebook with 28%. 80% of this generation enter their social networks through the use of a mobile phone or smartphone, only 11.7% use a laptop. 30.2% stay on social media for 2 to 4 hours and 26% for 6 to 8 hours. However, 51.1% of generation Z are occasionally influenced by this social network when making their purchases. Conclusion. Generation Z is the sector where there is a massive use of social networks, however, these networks do not significantly influence their purchasing behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila-Toscano, J. (2017). Redes sociales y análisis de redes. Aplicaciones en el contexto comunitario y virtual. Azul y Violeta Editores.

Aybar, L., Colchado, D., Chávez, F., Gonzáles, S. y Obando, O. (2017). El comportamiento del consumidor de la generación z respecto al proceso de compra tradicional y su relación con las marcas en los medios digitales. [Trabajo de suficiencia profesional, Uni-versidad Peruana de Ciencias Aplicadas]. Repositorio Académico UPC. https://repositorioacade-mico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/622177/GONZALES_BS.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Chiusoli, C. L., De Barros, V., Da Luz, D. T. y Campanharo, A. S. (2020). Atividade acadêmica, tecnologia e rede social: o comportamento da geração Z. Research, Society and Development, 9(3), 169932725. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i3.2725

Dormoi, A. S. (2016). En manos de los Centennials. La publicidad para la nueva generación de mujeres [Trabajo final de grado, Universidad de Palermo] Archivo digital. http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/blog/alum-nos/trabajos/10016_9478.pdf

Espiritusanto, O. (2016). Generación Z: móviles, redes y contenido generado por el usuario. Revista de Estudios de Juventud, diciembre(114), 111–126. http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/28/publicaciones/documentos_8._generacion_._moviles_redes_y_contenido_generado_por_el_usuario.pdf

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana Editores.

Hinojo, F., Díaz, A., Cáceres, M. y Romero, J. (2018). Use of social networks for international collaborationamong medical students. Educación Médica, 21(2), 137-141.https://doi.org/10.1016/j. edumed.2018.08.009

Jadue, G. A. (2019). Análisis del impacto de las redes sociales en el comportamiento del consumidor [Tesis de pregrado, Universidad Técnica Federico Santa María] Repositorio Institucional USM. https://repositorio.usm.cl/bitstream/hand-le/11673/46491/3560902049157UTFSM.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kotler, P. y Amstrong, G. (2012). Marketing. Pearson Educación. Kouzy, R., Abi, J., Kraitem, A., El Alam, M. B., Karam, B., Adib, E., Zarka, J., Traboulsi, C., Akl, E. y Baddour, K. (2020). Coronavirus Goes Viral: Quantifying the COVID-19 Misinformation Epidemic on Twitter. Cureus, 12(3). https://doi.org/10.7759/cureus.7255

Lima, B. X. (2020). La influencia de los youtubers en la decisión de compra de la generación Z en la ciudad de Atuntaqui en el periodo 2018 [Tesis de pregrado, Universidad Técnica del Norte] Repositorio Digital de la UTN. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/10352

López, O., Beltrán, C., Morales, R. y Cavero, O. (2018). Estrategias de marketing digital por medio de redes sociales en el contexto de las PYMES del Ecuador. Revista CienciAmérica, 7(2), 39. https://doi.org/10.33210/ca.v7i2.167

Martínez de Codes, R. M. (1982). Reflexiones en torno al criterio generacional como teoría analítica y método histórico. Quinto Centenario, 3, 51–86. https://dial-net.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2038087

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227–232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Pérez, A., Castro, A. y Fandos, M. (2016). Digital skills in the Z generation: Key questions for a curricular introduction in primary school. Comunicar, 24(49), 71–79. ht-tps://doi.org/10.3916/C49-2016-07

Quintana, Y. (2016). Generación Z: vuelve la preocupación por la transparencia online. Revista de Estudios de Juventud, 114, 127–141. http://www.injuve.es/sites/default/files/2017/28/publicaciones/documentos_9._generacion_z._vuelve_la_preocupacion_por_la_transparencia_online.pdf

Rodríguez, S. y Cayo, A. (2019). Los influencers digitales, pieza clave en la decisión de compra de productos de maquillaje en las millennials del NSE A y B de la zona 7 de Lima Metropolitana [Tesis de pregrado, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas] Repositorio Académico UPC. https://doi.org/10.19083/tesis/625420

Sánchez, M. A., Schmidt, M. A., Zuntini, J. I. y Obiol, L. (2017). La Influencia de las Redes Sociales Virtuales en la Difusión de Información y Conocimiento: Estudio de Py-MES. Revista Ibero-Americana de Estrategia, 16(04), 69–90. https://doi.org/10.5585/riae.v16i4.2522

Silvestre, E. y Cruz, O. (2016). Conociendo la Próxima Generación de estudiantes universitarios dominicanos a través de las redes sociales. Ciencia y Sociedad, 41(3), 475–503. https://www.redalyc.org/pdf/870/87048049003.pdf

Toledo, V. (2020). Generación Z. El fin del mundo tal y como lo conocemos [Tesis de maestría, Universidad de Navarra] Depósito Académico Digital UN. https://dadun.unav.edu/handle/10171/59091

Vilanova, N. y Ortega, I. (2017). Generación Z: Todo lo que ne-cesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Plataforma Editorial.

Published

2020-11-15

Issue

Section

Original article

How to Cite

García-Salirrosas, E. E. (2020). Buying attitude in social networks of the Z generation of Lima Sur. Desafios, 11(2), 128-135. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.2.208

Similar Articles

1-10 of 148

You may also start an advanced similarity search for this article.