Didactic experience in adult secondary education: working on the sustainable development goals in Granada, Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2024.15.2.424

Keywords:

secondary education, adult education, educational experiment, sustainable development, Granada

Abstract

Objective. To describe a didactic experience based on the creation of a digital product focused on the Sustainable Development Goals (SDGs), promoting knowledge and understanding of the SDGs in adult secondary education while fostering critical awareness, research skills, ICT proficiency, and commitment to sustainable global citizenship among
students. Method. A mixed-methods approach was employed; the main instruments included participant observation and a project evaluation rubric with a Likert scale to assess the digital products of six students. To enhance the results, the Item-Total Consistency Index was applied using Pearson's correlation coeficient, enabling the measurement of the relationship between each rubric item and the student's total score. Results. A progress level categorized as "good" (7 out of 10 points) was observed in students understanding of the SDGs at the end of the practice. High correlations from the index contributed to a more accurate reflection of their SDG comprehension. Conclusions. The implementation of new didactic experiences focused on the SDGs, where students take an active role, contributes to better understanding of these goals, improves teaching-learning processes, and fosters the development of sustainable global citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castellano-Sanz, M. (2023). Trabajar los ODS en el aula de personas adultas mediante textos memorialísticos:

Género, interculturalidad y multimodalidad. Aula Abierta, 52(2), 229-236.

Castellanos, J. M. C., de Castro, A. R., & Girona, M. R. M. (2021). Trends and perspectives in education for

sustainable development in the teaching of geography in Spain. Sustainability (Switzerland), 13(23). https://doi.org/10.3390/su132313118

Dirección General de Ordenación, Inclusión, Participación y Evaluación Educativa. (2023). Instrucción de 28 de agosto de 2023 por la que se desarrolla el currículo en la etapa de Educación Secundaria Obligatoria para Personas Adultas para el curso 2023/2024. https://www.juntadeandalucia.es/educacion/portals/web/inspeccion-educativa/normativa/-/normativas/detalle/instruccion-de-28-de-agosto-de-2023-de-la-direccion-general-de-ordenacion-inclusion-participacion-y-evaluacion-zn8ofpfy5000

Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa. Morata.

Guerra Salcedo, M. de la C., Covas Álvarez, O., y Santos Abreu, I. (2018). Nuevas perspectivas para la educación ambiental en la educación de adultos. Varona.

Revista Científico Metodológica, (66, Supl. 1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000300015&lng=es&tlng=es

Granados Sánchez, J., y Medir Huerta, R. M. (Eds.). (2021).

Enseñar y aprender geografía para un mundo sostenible (Volumen 1). Ediciones Octaedro.

Jekabsone, I., & Gudele, I. (2021). Online adult education for

sustainable development: The analysis of the consequences of the Covid-19 pandemic in Latvia. Journal of Teacher Education for Sustainability, 25(1), 155-167. https://doi.org/10.2478/jtes-2023-0010

Leal, W., Simaens, A., Paço, A., Hernandez-Diaz, P. M., asconcelos, C. R. P., Fritzen, B., & Mac-Lean, C. (2023). Integrating the Sustainable Development Goals into the strategy of higher education institutions. International Journal of Sustainable Development and World Ecology, 30(5), 564-575. https://doi.org/10.1080/13504509.2023.1234567

Márquez Delgado, D. L., Linares Guerra, E. M., Hernández

Acosta, R., & Márquez Delgado, L. H. (2020). Implementación de los Objetivos del Desarrollo Sostenible desde un Centro de Estudios Universitario. Mendive. Revista De Educación, 18(2), 336–346. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/

article/view/1799

Maroto Martos, J. C., Pinos Navarrete, A., y Najarro Martín, U. (2020). ¿El futuro profesorado de Enseñanza Secundaria (Geografía e Historia) necesitaría formarse en TIG para impartir Geografía? En E. Sánchez-Rivas, E. Colomo-Magaña, J. Ruiz Palmero, & J. Sánchez Rodríguez (Coords.), Tecnologías educativas y estrategias didácticas (pp. 799-809). Umaeditorial.

Martín-Arroyo Sánchez, D. J., y Ballesteros Alarcón, V. M. (2024). Prácticas sobre los ODS por una educación para la ciudadanía mundial. Revista UNES. Universidad, Escuela Y Sociedad, (17), 77-90. https://doi.org/10.30827/unes.i17.27201

Najarro Martín, U., y Maroto Martos, J. C. (2019). El desarrollo de competencias sociales y cívicas en ciencias sociales: itinerario didáctico por los restos fenicios de Almuñécar (Granada). Didáctica Geográfca, (20), 123-152. https://doi.org/10.21138/DG.458

Najarro Martín, U., & Maroto Martos, J. C. (2024). Enseñanza de la Geografía y Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS): un análisis de contenido de diferentes etapas educativas en Andalucía, España [póster]. V Semana Internacional de Investigación de la Universidad de Xochicalco, México. https://doi.org/10.6084/m9.fgshare.27263562.v1

Najarro Martín, U., & Maroto Martos, J. C. (2024). Exploración del conocimiento e importancia de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) entre estudiantes de educación secundaria de adultos en la costa de Granada. En M. J. Marrón Gaite (Ed.), Geografía, educación e innovaciones didácticas (pp. 729-741).

Asociación Española de Geografía (AGE).

Organización de las Naciones Unidas. (1992). Agenda 21. ONU. https://www.un.org/spanish/esa/sustdev/agenda21/index.htm

Organización de las Naciones Unidas. (2000). Declaración del Milenio. ONU. https://www.un.org/es/conferences/environment/newyork2000

Organización de las Naciones Unidas. (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. ONU. https://www.un.org/

sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Organización de las Naciones Unidas. (2020). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2020. ONU. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/informe-ods-naciones-unidas.html

Organización de las Naciones Unidas. (2023). Informe sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2023. ONU.

https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/

development-agenda/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación,

la Ciencia y la Cultura. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Objetivos de aprendizaje. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444

Organización de las Naciones Unidas para la Educación,

la Ciencia y la Cultura. (2022). Aprendizaje y educación de adultos para el desarrollo sostenible: una agenda transformadora. Séptima conferencia internacional de educación de adultos (CONFITEA VII), Marrakech.

Pascual Sevillano, A., y Fombona Cadavieco, J. (2023). Introducción al monográfco: Aprendizaje y Educación

de Adultos para el Desarrollo Sostenible. Prácticas docentes transformadoras. Aula Abierta, 52(3), 211– 212. https://doi.org/10.17811/rife.52.3.2023.211-212

Pérez Juste, R., Galán González, A., y Quintanal Díaz, J. (2012). Métodos y diseños de investigación en educación (4.ª ed.). UNED. Quiroz-Niño, C. & Murga-Menoyo, M. A. (2017). Social and solidarity economy, sustainable development goals, and community development: the mission of adult education & training. Sustainability, 9(12), 1-16. https://doi.org/10.3390/su9122164

Sáenz-Rico de Santiago, B., Mendoza Carretero, M. del R., García Medina, R., y Sánchez Sáinz, M. (2023). Retos en las prácticas docentes para la incorporación del enfoque del desarrollo sostenible en la Educación Secundaria Obligatoria. Revista De Educación, 401(1), 55-80. https://doi.org/10.4438/1988-592XRE-2023-401-583

Yuan, X., Yu, L., Wu, H., She, H., Luo, J., & Li, X. (2022). Sustainable Development Goals (SDGs) Priorities of Senior High School Students and Global Public: Recommendations for Implementing Education for Sustainable Development (ESD). Education Research International, 2022, 1-14. https://doi.org/10.1155/2022/2555168

Zaleniene, I., & Pereira, P. (2021). Higher Education For Sustainability: A Global Perspective. Geography and

Sustainability, 2(2), 99-106. https://doi.org/10.1016/j.geosus.2021.05.001

Published

2024-08-01

How to Cite

Najarro Martín, U., & Maroto Martos, J. C. . (2024). Didactic experience in adult secondary education: working on the sustainable development goals in Granada, Spain. Desafíos, 15(2). https://doi.org/10.37711/desafios.2024.15.2.424

Issue

Section

Articulos Originales