Learning styles in university students: A descriptive review of literature
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.2.345Keywords:
learning styles, university students, learning, students.Abstract
Objective. To identify learning styles in university students from three instruments: CHEA, KOLB and VARK, from the descriptive review of literature. Methods. A search was made through virtual libraries: EBSCOhost, SciELO and ScienceDirect. The keywords were: learning styles, university students, learning and their combinations. Articles whose measuring instruments were the CHAEA questionnaire, the KOLB inventory and the VARK questionnaire were collected, resulting in 20 original articles in Spanish. Results. Regarding the use of the CHAEA questionnaire, the students of health sciences presented a predominance for the style of reflexive learning. In relation to the KOLB inventory, the predominant style in medical students was the convergent, so also, it was appreciated that the female gender has an inclination for the divergent style. Regarding the use of the VARK questionnaire, most social science students preferred a multimodal learning style. Conclusions. It is not possible to generalize which is the learning style for each career or gender, since each instrument addresses different aspects; in addition, the socio-cultural characteristics influence the type of learning of each student.
Downloads
References
Alducin, J. y Vázquez, M. (2016). Autoevaluación de conocimientos previos y rendimiento según estilos de aprendizaje en un grado universitario de edificación. Formación Universitaria, 9(2), 29-40. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000200004
Almaguer, L., Avila, M., Sánchez, Y., Senghore, T., Sarr, F. y Nyan, O. (2019). Estilos de aprendizaje de preferencia entre estudiantes de Medicina en La Gambia. Educación Médica Superior, 33(4), 37-55. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1731/906
Almeida, N. y Cunha, A. (2020). Un debate integrador sobre los estilos de aprendizaje y el proceso de aprendizaje. Social Sciences & Humanities Open, 1(2). https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100017
Altamirano, J., Araya, S. y Paz, M. (2019). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico de estudiantes de la carrera de obstetricia. Revista Ciencias de la Salud, 17(2), 276-292. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.7937
Blanco, A. (2017). Estilos de aprendizaje y actitudes ante la investigación científica en estudiantes universitarios. Artículo de reflexión Investigación y desarrollo, 25(2), 82-99. https://dx.doi.org/10.14482/indes.25.2.10960
Bueno, Y. T., Contreras, A. R., Gómez, A. y Jacome, Z. Z. (2017). Asociación entre estilos de aprendizaje, rendimiento académico y resultados de las pruebas SABER PRO en los estudiantes del programa de fisioterapia Universidad de Santander del último año, Bucaramanga, 2017 [Tesis de pregrado, Universidad de Santander]. Repositorio de Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/100
Bobadilla, S., Cardoso, D., Carreño, L. y Márquez, J. (2017). Estilos de aprendizaje en estudiantes de la licenciatura en psicología del centro universitario UAEM Temascaltepec, 2016. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(14), 34-50. https://doi.org/10.23913/ride.v7i14.271
Caballero, E., Avendaño, M., Busquets, P., Hernández, A. y Astorga, C. (2020). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de enfermería durante evaluaciones de simulación clínica. Revista Cubana de Enfermería, 36(4), 1–14. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=148445088&lang=es&site=ehostlive
Cardozo, L., Rodrigues, D., Molano, E., Moreno, J., Beltran, C. y Borrero, F. (2021) Propiedades psicométricas del cuestionario de estilos de aprendizaje “CHAEA-36” en estudiantes universitarios. Estudios sobre educación, 40, 75-101. https://doi.org/10.15581/004.40.75-101
Carrasco, F. y González, M. (2018). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Psicología en Talca. Revista UCMaule, 54, 107–132. https://doi.org/10.29035/ucmaule.54.107
Chambi, A., Cienfuegos, J. y Espinoza., T. (2020). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en internos de enfermería de una universidad pública peruana. Revista de La Facultad de Medicina Humana, 20(1), 43-50. https://doi.org/10.25176/rfmh.v20i1.2546
Cascante, N., y Villanueva, L. (2020). Formación docente en didáctica universitaria en la pandemia: entre la reflexión pedagógica y la instrumentalización. Costa Rica .Investigaciones y Experiencias, 7(2), 109-117. http://www.scielo.edu.uy/pdf/ic/v7n2/2301-0126-ic-7-02-107.pdf
Espinoza, J., Miranda, W. y Chafloque, R., (2019). Los estilos de aprendizaje Vark en estudiantes universitarios de las escuelas de negocios. Revista de Psicología Educativa, 7(2), 384-414. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.254
Fernández, R. (2019). Estilos de aprendizaje en estudiantes de Medicina de la Universidad Walter Sisulu de Sudáfrica. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(2), 1–12. http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=a9h&AN=141714779&lang=es&site=ehostlive
Freiberg, A., Ledesma, R. y Fernández, M. (2017). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Revista de Psicología (Perú), 35(2), 535-573. https://doi.org/10.18800/psico.201702.006
Fuentes, J., Llermaly, S. y Silva, M. (2018). Tipos estilos de aprendizaje en psicológicos y estudiantes de la carrera de Odontología en la Universidad de La Frontera, Chile. En Int. J. Odontostomat, 12(2), 182-187. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-381X2018000200182
Gogus, A. y Ertek, G. (2016). Atributos personales y de aprendizaje de los estudiantes universitarios en la predicción y clasificación de los estilos de aprendizaje: estilos de aprendizaje de nueve regiones y cuatroregiones de Kolb. Procedia Ciencias Sociales y del Comportamiento, 217, 779-789. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.145
González, F., Sáez, K. y Ramírez, J. (2016). Perfiles de estilos de aprendizaje y rendimiento en primer año de enfermería. Ciencia y Enfermería, 22(1), 87-99. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532016000100008
Hernández, M., Serate, S. y Campos, R. (2016). Influencia del estilo de aprendizaje y del tipo de tarea en los procesos de búsqueda en línea de estudiantes universitarios. Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información, 29(65), 115-136. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.017
Jiménez, L., Vega, N., Capa, E., Fierro, N. y Quichimbo, P. (2019). Estilos y estrategia de enseñanza-aprendizaje de estudiantes universitarios de la Ciencia del Suelo Learning. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(1), 1–10. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e04.1935
Juárez, S., (2013). Estilos de aprendizaje en estudiantes de pregrado y posgrado del Hospital General Regional del Instituto Mexicano del Seguro Social, Investigación en Educación Médica, 2(1), 12-24. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72678-4
Marsiglia, R., Llamas C. y Torregroza, E. (2020). Estrategias de enseñanza y estilos de aprendizaje una aproximación al caso de la licenciatura en educación de la Universidad de Cartagena (Colombia). Formación universitaria, 13(1), 27-34. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100027
Martínez, G. y Delgado, U. (2017). Estilos de aprendizaje, elección de carrera y perfil curricular en estudiantes de Comunicación Humana. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(2), 274–287. https://doi.org/10.19083/ridu.11.526
Martín, J., Toledo, E., Martínez, P., Ruíz, J., Fernández, R., López, A., Manuel, J. y Rodríguez, J. (2020). Análisis de los estilos de aprendizaje en un curso de habilidades técnicas laparoscópicas. Implicaciones para el entrenamiento quirúrgico, 23. https://doi.org/10.1016/j.ciresp.2020.11.006
Matzumura, J., Gutiérrez, H., Pastor, C., Zamudio, L. y Ruiz, R., (2018). Metodología activa y estilos de aprendizaje en el proceso de enseñanza en el curso de metodología de la investigación de una facultad de ciencias de la salud. Anales de la facultad de Medicina, 79(4), 293-300. http://dx.doi.org/10.15381/ anales.v79i4.15632
Solari, G., Rivera, M., Álvarez, M. y Velasco, A., (2019). Estilos de aprendizaje en Fonoaudiología y Terapia Ocupacional en la Universidad de Antofagasta, Chile. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(2), 1–16. http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=10&sid=646dfd78-9f64-4297-801e-306cf-736519d%40pdc-v-sessmgr02
Morales, Y. y Rojas, J. (2016). La personalidad y el estilo de aprendizaje: una relación mutua en el rendimiento académico en la clase de inglés. Lenguas Modernas, 24, 9–12. DOI 10.15517/RLM.V0I24.24688
Ortega, E. (2013). Modificación y aplicación del Cuestionario Honey Alonso sobre Estilos de Aprendizaje (CHAEA), en una muestra de alumnos de la carrera de QFB de la FES Zaragoza [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Autónoma De México]. Repositorio Institucional de la UNAM. https://condor.zaragoza.unam.mx/portal/wpcontent/Portal2015/Licenciaturas/qfb/tesis/tesis_ortega_lopez.pdf
Palomino, K. (2020). Estilo de aprendizaje reflexivo y burnout académico en maestrandos de Docencia e Investigación en Salud. Desafíos,11(2), 121-8. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.2.207
Pezzini, M. (2016). Avanzado hacia una mejor educación para Perú [Archivo PDF]. Organización para La Cooperación y Desarrollo Económicos (OCDE). https://www.oecd.org/dev/Avanzando-hacia-una-mejor-educacion-en-Peru.pdf
Rodríguez, H., Pirul, J., Robles, J., Pérez, L., Vásquez, E., Galaz, I., Cuellar, C., Díaz, H. y Arriaza, C. (2018). Análisis de los estilos de aprendizaje en alumnos de Medicina de la Universidad de Chile. Educación Médica, 19(1), 2-8. https://doi.org/10.1016/J.EDUMED.2016.11.004
Tapia, J., Sánchez, A., y Vidal, C. (2020). Estilos de aprendizaje e intención de uso de videos académicos de YouTube en el contexto universitario chileno. Formación Universitaria, 13(1), 3–12. https://doi.org/10.4067/s0718-50062020000100003
Torales, J., Barrios, I., Villalba, J., Camacho, C., Gomez, J., San Miguel, C., Giménez, E. y Aparicio, C. (2018). Estilos de aprendizaje de estudiantes de Medicina de primer año de la Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. An. Fac. Cienc. Méd. (Asunción), 51(02), 27-36. http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1816-89492018000200027&lang=en
Viloria, A., Petro, I. y Pineda, O., (2019). Preferencia de estilos de Aprendizaje de los estudiantes universitarios que utilizan Big Data. Procedia Ciencias de la Computación, 160, 461–466. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.11.064
Villalba, N. (2018). Los estilos de aprendizaje y la competencia argumentativa escrita bilingüe (español-inglés) en términos de las escogencias discursivas y lingüísticas. Lenguaje, 46(2), 266-291. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v46i2.6583
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Porras Mucha Cira Thania, Maira Quispe-Paiva , Isabel Angela Carhuas-Arzapalo, Claudia Ríos-Cataño
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.