Virtual learning environments and skills development in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.2.340

Keywords:

Virtual learning, skills development, times of pandemic

Abstract

The pandemic caused by COVID-19, which has been affecting humanity since March 2020, has forced universities to suspend the development of academic activities within their facilities as a measure to prevent the contagion and spread of the virus. Under these circumstances, the possibility of adapting teaching systems through virtual learning environments (VLE) arose. For this to be successful, the necessary technological resources must be available, and universities, teachers and students must be equipped with the necessary equipment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barráez, D. (2020). La educación a distancia en los procesos educativos: Contribuye significativamente al aprendizaje. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 8(1), 41-49, https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/91

Ministerio de Educación, Perú (MINEDU). Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Docentes y sus aprendizajes en modalidad virtual [Archivo PDF]. MINEDU. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/MINEDU/5709

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, OCDE. (2017). Diagnóstico de la OCDE sobre la estrategia de competencias, destrezas y habilidades de México, Resumen Ejecutivo México 2017 [Archivo ODF]. Ediciones OCDE. https://www.oecd.org/mexico/Diagnostico-de-la-OCDE-sobre-la-Estrategia-de-Competencias-Destrezas-y-Habilidades-de-Mexico-Resumen-Ejecutivo.pdf

Rodríguez, B. y Castillo, C. A. (2019). Entornos Virtuales de Aprendizaje: posibilidades y retos en el ámbito universitario. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

http://doi.org/10.18239/atena.14.2019

Salinas, M. (2011). Entornos virtuales de aprendizaje en la escuela: tipos, modelo didáctico y rol del docente [Archivo PDF]. Pontificia Universidad Católica Argentina. http://eduteka.icesi.edu.co/gp/upload/Educaci%C3%B3n%20EVA.pdf

Siemens, G. (2004). Conectivism: a learning theory for the digital age. https://jotamac.typepad.com/jotamacs_weblog/files/Connectivism.pdf

Tobón, S. (2011). Evaluación de las competencias en la educación. Santillana.

Vanillo, G. (2011). Entrevista a George Siemens Desarrollador del Conectivismo. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 3(6), 41-47. DOI:

http://dx.doi.org/10.22201/cuaed.20074751e.2011.6

Published

2021-05-28

How to Cite

López-Sánchez , J. L., & Beraún-Barrantes, J. . (2021). Virtual learning environments and skills development in times of pandemic. Desafios, 12(2), 103–105. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.2.340