Montubio culture and its contemporary relevance in the ancestral communities of Sucre Canton, Ecuador

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2025.16.2.8

Keywords:

Montubio culture, cultural identity, cultural heritage, education, ancestral communities

Abstract

Objective. To analyze the level of knowledge and appreciation of Montubio culture among university students in Sucre Canton (Ecuador), and to propose educational strategies that strengthen its preservation as ancestral heritage. Methods. A mixed-methods, descriptive study was conducted, integrating analytical, synthetic, historical, logical, inductive, and deductive methods. A survey was administered to 191 students from the Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí (Sucre campus), and semi-structured interviews were conducted with three faculty members and cultural managers. Results. Quantitative findings showed that university students’ knowledge of Montubio culture in Sucre Canton is limited and fragmented, associated with limited access to information and systematized educational resources; however, a high level of acceptance of educational strategies aimed at its preservation was identified. Qualitative findings from interviews with faculty members and cultural managers revealed weak integration of Montubio culture into educational processes and the need to strengthen its intergenerational transmission. As an outcome, an educational brochure was developed to reinforce cultural identity and support the preservation of local heritage. Conclusions: University students in Sucre Canton exhibit low levels of knowledge and only partial appreciation of Montubio culture, conditioned by limited access to systematized cultural information, highlighting weaknesses in its intergenerational transmission.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • William Renán Meneses Pantoja, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, extensión Sucre Bahía de Caráquez, Ecuador.

    Graduado en Turismo en la Universidad Católica San Antonio (España), Postgrado en Turismo Rural en la universidad de Castilla La Mancha (España), postgrado en Marketing. Turístico en la universidad Católica San Antonio (España). Experiencia profesional en el sector hotelero y turístico tanto fuera como dentro del país, experiencia en el área operativa, desarrollando proyectos de consultoría y asesoramiento técnico a emprendedores relacionados con el turismo y el hotelería. Experiencia profesional como investigador acreditado por la SENESCYT. Líder de proyecto de investigación. Autor de obras de índole científico. Facilitador social que se actualiza permanentemente con dominio personal, ética y comprensión de la disciplina.

    Correo: william.pantoja@uleam.edu.ec

    Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8080-9990   

References

Alvarado, L. F., y Macias, J. F. (2024). Los valores ancestrales como identidad cultural montubia. Dominio De Las Ciencias, 10(2), 657-667. https://doi.org/https://doi.org/10.23857/dc.v10i2.3824

Bravo, D. V. (2022). Patrimonio e identidad cultural, el desafío de la educación patrimonial en la era de los avances tecnológicos. REVISTA DE HISTORIA Y GEOGRAFÍA (47), 191-217. https://doi.org/https://doi.org/10.29344/07194145.47.3384

Cedeño, E. B., Cedeño, X. B., y Molina, L. (2023). Identidad Colectiva, Empoderamiento y Gastronomía en Manabí – Ecuador. Revista Internacional De Gestión InnovaciónY Sostenibilidad Turística, 3(1), 86-96. https://doi.org/https://doi.org/10.51260/rigistur.v3i1.391

Felix, E. (2021). Perú: lucha por la integración pluricultural y el peligro de la modernidad en la educación. Revista Estudios Psicológicos, 1(4), 33-50. https://estudiospsicologicos.com/index.php/rep/article/view/17

Finer M, Jenkins CN, Pimm SL, Keane B & Ross C (2008). Oil and Gas Projects in the Western Amazon: Threats to Wilderness, Biodiversity, and Indigenous Peoples. PLoS ONE, 3(8),

e2932. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0002932

Fondo de las Naciones Unidad para la Infancia. (2025). La educación intercultural bilingüe en Ecuador: Materiales en lenguas originarias y en español para la EIB. UNICEF. https://www.unicef.org/lac/la-educacion-intercultural-bilingue-eib-enecuador?utm_source=chatgpt.com

García, Y. V., Blanco, R. F., y Enrique, L. E. (2018). Proteccion del patrimonio sonoro y documental de la cultura montubia den Ecuador. Universidad&Ciencia, 7(2), 1-12. https://works.hcommons.org/records/24407-gc403

García, Y. V., Castellón, G. D., Sánchez, V. S., y Chica, L. G. (2025). Inclusión social del pueblo Montubio de Ecuador a través de las prácticas musicales. Revista De Ciencias Sociales, 31(1), 342-354. https://doi.org/https://doi.org/10.31876/rcs.v31i1.43512

Guacho Tipán, I. G. (2022). El papel de la educación intercultural en la promoción del respeto y la diversidad. Bastcorp International Journal, 1(1), 4-13. https://doi.org/https://doi.org/10.62943/bij.v1n1.2022.18

Horbath, J. E. (2008). La discriminación laboral de los indígenas en los mercados urbanos de trabajo en México: revisión y balance de un fenómeno persistente. Siglo del Hombre CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/clacsocrop/20120606125325/04horb.pdf

Mendoza, B. E., Ureta, L. A., Alcívar, L. D., y Félix, M. F. (2025). Patrimonio Cultural Inmaterial de Manabí (Ecuador): Vulnerabilidad y Acciones para la Salvaguardia. Revista Reflexiones, 105(1), 1-33. https://doi.org/https://doi.org/10.15517/rr.v105i1.60906

Molina, J. E., y Rivera, P. M. (2022). Decolonial approach to the intercultural bilingual curriculum: from theory to practice. Revista Interamericana De Investigación Educación Y Pedagogía RIIEP, 15(1), 281-310. https://www.researchgate.net/publication/361201865_Decolonial_approach_to_the_intercultural_bilingual_curriculum_from_theory_to_practice

Mujica Johnson, F. (2024). La pedagogía de la profundidad y la amplitud. Una perspectiva decolonial basada en Gabriela Mistral y Enrique Dussel. Revista Dilemas Conteporaneos, 1-15. https://doi.org/ https://doi.org/10.46377/dilemas.v11i2.4006

Nagar, S. D., Conley, A. B., Chande, A. T., Rishishwar, L., Sharma, S., Mariño-Ramírez, L., Aguinaga-Romero, G., GonzálezAndrade, F., y King, J. (2021). Genetic ancestry and ethnic identity in Ecuador. HGG Advances, 2(4). https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.xhgg.2021.100050

Nivela, G. A., Caicedo, W. R., Burgos, B. A., y Suarez, S. K. (2021). Importancia de la cultura montubia como recurso y atractivo turístico en la Provincia de Los Ríos. Journal of Science and Research, 6(3), 161-184. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.5659422

Oblitas Bardales, S., Torres Acurio, J., Bautista Apaza, E. V., y Mamani Cachicatari, G. (2025). Gestión de la participación comunitaria y su impacto en la educación intercultural bilingüe en el altiplano peruano. Revista Espacios, 46(02), 1-14. https://revistaespacios.com/a25v46n02/25460204.html

Organización de Estados Iberoamericanos. (2024). Encuentro Nacional de Educación Intercultural Bilingüe y V Encuentro de Experiencias Etnoeducativas. OEI. https://oei.int/oficinas/ecuador/noticias/encuentro-nacionalde-educacion-intercultural-bilingue-y-v-encuentro-deexperiencias-etnoeducativas/?utm_source=chatgpt.com

Revista PCI. (2024). Línea de Fomento de la Artesanía Tradicional y el Patrimonio Agroalimentario como estrategia de salvaguardia del PCI. Revista Patrimonio Cultural Inmaterial, 15, 1-89. https://revistas.patrimoniocultural.gob.ec/ojs/index.php/PCI/issue/view/34/28

Sacón, Y. N., Zambrano, M. L., y Macías, C. C. (2025). Diagnóstico del patrimonio cultural inmaterial de las comunidades del cantón Bolívar, Manabí, Ecuador. Turismo Y Patrimonio, 24, 7-24. https://doi.org/https://doi.org/10.24265/turpatrim.2025.n24.01

Seithi Kato, D. S., Galamba, A., & Pinto Monteiro, B. A. (2023). Decolonial scientifc education to combat ‘science for domination’. Cult Stud of Sci Educ, 18, 217-235. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s11422-023-10165-4

Torres Jara, G. N. (2015). Diseño de una guía didáctica de las celebraciones andinas y sus manifestaciones culturales para niñas y niños entre 8 a 12 años de edad de la provincia Chimborazo con ilustraciones infantiles [Tesis de maestría, Universidad de Barcelona]. Diposit Digital. https://doi.org/https://hdl.handle.net/2445/69353

Vergara Mantilla, M. A., Pibaque-Pionce, M. S., y García Rodríguez, R. (2023). Importancia del conocimiento patrimonial y cultural aplicando las TIC en estudiantes del bachillerato. Journal TechInnovation, 2(2), 70-78. https://doi.org/10.47230/Journal.TechInnovation.v2.n2.2023.70-78

Whitten, N. E. (1976). Ecuadorian Ethnocide and Indigenous Ethnogenesis: Amazonian Resurgence. International Work Group for Indigenous Affairs. https://iwgia.org/images/publications/0189_23Andino.pdf

Zambrano, L. M. (2022). La sabiduría cultural como identidad histórica en las nuevas generaciones manabitas. Revista Scientifc, 7(23), 119-135. https://www.researchgate.net/publication/369310714_La_sabiduria_cultural_como_identidad_historica_en_las_nuevas_generaciones_manabitas

Downloads

Published

2025-07-21

Issue

Section

Original article

How to Cite

Meneses Pantoja, W. R., Michell Josué Murillo Vera, M. J. M. V., Espinoza Arauz, M. Y., Caicedo Coello, E. A., & Chica Medranda, C. E. (2025). Montubio culture and its contemporary relevance in the ancestral communities of Sucre Canton, Ecuador. Desafios, 16(2). https://doi.org/10.37711/desafios.2025.16.2.8

Similar Articles

1-10 of 45

You may also start an advanced similarity search for this article.