Methodological strategies to improve cooperative work in high school students, Cajamarca, 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.254

Keywords:

methodological strategies, cooperative work

Abstract

Objective. To identify cooperative work strategies in high school students in the city of Cajamarca. Methods. The study had a qualitative approach, with a non-experimental, transectional and descriptive design. The instruments used were the questionnaire and the checklist; the instrument was validated by means of expert judgment with a valuation quotient of 90 %. Reliability was established by means of the Kuder-Richardson coefficient, which was equal to 0.83 and 0.81; therefore, it can be said that the instrument has a very high reliability. Results. The methodological strategy of cooperative work through its four phases: programming, operation, reflection and reflection, the Puzzle methodologies and the inquiry by groups, make it possible to create favorable conditions for cooperative work among students. Conclusions. The hypothesis that an adequate methodological strategy creates an appropriate learning process, thus benefiting the methodological strategy of the students, is proved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ander, E. (1996). Buscando la sinergia en Trabajo Social: Técnicas de Reuniones de Trabajo. Colatina Bandura, A. (1977). Self-Efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.Coll, C. (1984). Estructura grupal, interacción entre alumnos y aprendizaje escolar. Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, 27-28, 119-138.Enríquez, L. (1999). El aprendizaje cooperativo: una propuesta de intervención educativa para la atención a la diversidad en niños con retardo en el desarrollo psíquico. Alianza.Fabra, M. L. (1992). El trabajo cooperativo: revisión y perspectivas. Aula de innovación educativa, 9, 5-12. Huertas R. Simeón (2005) Estudio titulado: Aprendizaje estratégico en el rendimiento académico de los alumnos de la Facultad de Educación, el proceso metodológico de la enseñanza estratégica en el rendimiento académico [Tesis de pregrado. Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo] Repositorio Institucional Digital UNASAM.Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.Lewin, K. (1973). Dinámica de la personalidad. Morata.Matamala, R. (2008). Las estrategias metodológicas utilizadas por el profesor de matemática en la enseñanza media y su relación con el desarrollo de habilidades intelectuales de orden superior en sus alumnas y alumnos [Tesis de maestría, Universidad de Chile] Repositorio Académico de la Universidad de Chile. http://eprints.ucm.es/tesis/edu/ucm-t27286.pdfSkinner, B. F. (1970). Tecnología de la enseñanza. Labor

Published

2021-01-09

Issue

Section

Original article

How to Cite

Mendoza Sánchez, J. R., & Mendoza Sánchez, B. F. (2021). Methodological strategies to improve cooperative work in high school students, Cajamarca, 2020. Desafios, 12(1), 44-49. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.254

Similar Articles

1-10 of 15

You may also start an advanced similarity search for this article.