Virtual literary gathering as a strategy to improve school coexistence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.268

Keywords:

coexistence, social gathering, learning, students, reading

Abstract

Objective. The main objective of this study is to design a virtual literary gathering strategy to improve school coexistence at the Mallaritos Educational Institution, responding to a problem of the population under study. Methods. A non-experimental design was used for this research, which was applied in a cross-sectional manner. A questionnaire with 22 items divided into four dimensions was also applied: interpersonal relationships, democratic discipline, relationship with the context and cyberbehavior, applied to a sample of 43 students in the fourth grade of high school. The validity of the instruments was assessed under three aspects: criterion validity, construct validity and content validity determined through the judgment of experts. These experts rated the pertinence and relevance of the instrument. Reliability was measured through Cronbach's and McDonald's test, where 0.952 was obtained in both results. Results. The findings were unfavorable in terms of the variable under study, the low and medium levels of 30% and 42%, respectively, were obtained, which is why the proposed objective. Conclusions. It is concluded that it is necessary to apply a virtual literary gathering strategy that allows the improvement of school coexistence in this institution because it is necessary for learning in a collaborative environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, M. J., Arandia, M. y Loza, M. (2008). La tertulia como estrategia metodológica en la formación continua: avanzando en la dinámicas dialógicas. Revista Elec-trónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 11(1), 1-7. file:///C:/Users/Javier/Downloads/Dialnet-LaTertuliaComoEstrategiaMetodologicaEn-LaFormacionC-2783507.pdf

Álvarez, C., Cotado, L. y Iturriaga, A. (2012, 27, 28 y 29 de junio). Aprendizaje dialógico, grupos interactivos y tertulias literarias: una apuesta de centro educativo que favorece la inclusión. Estilos de Aprendizaje: Investigaciones y Experiencias [Ponencia] V Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje, Santander, España. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4644436

Andina, Agencia peruana de noticias. (2019). Minedu: cerca de 12,000 casos de violencia escolar se reportaron este año. Andina https://www.andina.pe/agencia/noticia-minedu-cerca-12000-casos-violencia-es-colar-se-reportaron-este-ano-779342.aspx

Arias, J., Villasís, A., Keever, M., Guadalupe, M. y Novales, M. (2016). Metodología de la investigación. Alergia Mé-xico, 63, 201–206. www.nietoeditores.com.mx

Arrunátegui, G. (2020). Una aproximación a la violencia en escuelas primarias muligrado de zonas rurales de Piura, Cajamarca y Loreto [Archivo PDF]. GRADE. http://repositorio.grade.org.pe/handle/GRADE/

Barrientos, R., Yamanija, C. y Omura, D. (2018). Disposición al aprendizaje y convivencia democrática en escuelas públicas del Perú. Revista EDUCA UMCH, 11, 51–84. ht-tps://doi.org/10.35756/educaumch.v11i0.66

Cáceres, R. (2017). Habilidades sociales y conducta agresiva en estudiantes del 2do año de secundaria de la I.E “Santa Rosa” – Tarapoto [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. http://repositorio.ucv.edu.pe/hand-le/20.500.12692/5855

Carozzo, J. (2016). Dimensiones de la convivencia. Huellas, 3(5), 27-42. http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/DC5D2E-B382546263052580A600733653/$FILE/Dimensiones.pdf

Casas, J., Repullo, J. R. y Donado, J. (2003). La encuesta como tecnica de investigacion. Atención Primaria, 31(8), 527–538. http://www.unidaddocentemfyclaspalmas.org.es/resources/9+Aten+Primaria+2003.+La+En-cuesta+I.+Custionario+y+Estadistica.pdf

Redacción EC. (2019). Aumentan casos de denuncias de ciberacoso por facebook y whastapp. El Comercio. https://elcomercio.pe/videos/pais/peru-aumentan-casos-de-denuncia-de-ciberacoso-por-redes-sociales-nnav-noticia/

González, V. (2016). De la formación permanente del profesorado a la formación dialógica de la comunidad: análisis de una tertulia pedagógica comunitaria. http://eprints.ucm.es/40521/1/T38145.pdf

Hernández, R., Fernandez, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw-Hill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf

Ministerio de Educación - Ministerio de Educación-MINE-DU. (2016). Evaluación Censal de Estudiantes 2015[Archivo PDF]. MINEDU. http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2016/03/Informe-para-el-docente-Lectura_ECE-2015.pdf

Ministerio de Educación - Ministerio de Educación-MINEDU. (2017). Participación y clima institucional para una organización escolar efectiva. Texto del módulo 3 [Archivo PDF]. MINEDU. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5922

Ministerio de Educación-MINEDU. (2018). Escolar, La Pre-vención Y La Atención De La. 56. http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/MINEDU/6088/

Lineamientos para la gestión de la convivencia es-colar%2C la prevención y la atención de la violencia contra niñas%2C niños y adolescentes.pdf?sequen-ce=1&isAllowed=yMinisterio de Educación -

Ministerio de Educación-MINEDU (2020). Orientaciones generales para la prevención de riesgos virtuales [Archivo PDF]. MINEDU. http://www.ugelcp.gob.pe/documentos_agp/seguridad-04-estudiante-orientaciones-generales-estudiantes.pdf

Morales, M., & López, V. (2019). Políticas de convivencia es-colar en América Latina: Cuatro perspectivas de comprensión y acción. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(5), 1-28. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3800

Nicolas, A. (2015). La convivencia escolar en los centros de Educación Secundaria de la Región de Murcia: La voz del alumnado [Tesis de Doctorado] Universidad de Murcia. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?-codigo=128396

Ramirez, J. J. (2016). Convivencia escolar en instituciones de educación secundaria: un estudio transcultural [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense. https://eprints.ucm.es/40428/

Rodríguez, M. y Mendivelso, F. (2018). Diseño de investigación de Corte Transversal. Revista Médica Sanitas, 21(3), 141–146. https://doi.org/10.26852/01234250.20

Trujillo, D. (2015). Convivencia escolar y valores en estudiantes de grado octavo y noveno de la Institución Educativa Policarpa Salavarrieta del municipio de Quimbaya (Quindío) [Tesis doctoral, Universidad Norbert Wiener]. DSpace Repository. http://repositorio.uwiener.edu.pe/handle/123456789/1730

UNESCO. (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura-UNESCO.

Vargas, J. y Ramón, F. (2016). ¿Cómo se resuelven los conflictos en tres comunidades de aprendizaje? Revista de Psicodidactica, 21(2), 281-301.

Yuni, J. y Urbano, C. (2014). Técnicas para investigar. Recursos Metodológicos para la Preparación de Proyectos de Investigación. Brujas. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/01/LIBRO-T%C3%A9cnicas-para-investigar-1.pdf

Published

2021-01-10

Issue

Section

Original article

How to Cite

Martinez-Ubillús, G. C., & Carrión-Barco, G. (2021). Virtual literary gathering as a strategy to improve school coexistence. Desafios, 12(1), 29-36. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.268

Similar Articles

1-10 of 38

You may also start an advanced similarity search for this article.