La Catrina as a Specter of Seduction in the Paintings of Elsa Quiñones
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2024.15.2.433Keywords:
contemporary art, culture, Mexico, death, paintingAbstract
Written from the perspective of the philosophy of art, this essay seeks to confrm the thesis that the work of Mexican visual artist Elsa Quiñones—particularly her representations of the mythical figure La Catrina—can be interpreted through Jean Baudrillard’s concept of seduction. Through the selection of two of her skulls, adorned with vibrant colors, petals, birds, braids, and abundant ribbons, it becomes evident that ritual and death—fundamental dimensions of this seduction—are key elements in Quiñones’s aesthetic. Her Catrinas seduce us through death, mitigating the randomness of an accidental encounter with those who behold them; and through ritual, they reemerge into life through the artist’s hand, as the eternal return of a sacred and primordial ceremonial form.
Downloads
References
Barrios, B. (2015). Tres momentos críticos de la Teoría Fundamentada Clásica. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 16(1), 31-47. https://lc.cx/KWovyG
Baudrillard, J. (2000). De la seducción (E. Benarroch, trad.). Cátedra. (Original publicado en 1979).
Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative Inquiry, 12(2), 219-245. https://lc.cx/ohKaxa
Fuentes, Y. (30 de octubre de 2018). La Catrina: de dónde viene la popular calavera que se usa en México para celebrar el Día de Muertos. BBC News Mundo. https://lc.cx/h4YZ6_
González, K., García, L., Pérez, F., y Vicencio, M. (30 de septiembre de 2024). ¿Cuál es el origen de la Catrina? Vogue 25, México y Latinoamérica. https://lc.cx/cGfM_y
Pineda, A. (2011). La filosofía del arte en la época del fin del arte. Práxis Filosófica, (32), 249-267. https://lc.cx/iR7e0A
Pintores Mexicanos. (s.f.). Elsa Quiñones. Artista Visual Mexicana. https://lc.cx/15Ey2E
Quiñones Arte, Elsa [Elsa Quiñones]. (27 de octubre de 2022) en México [Imagen de Facebook]. Facebook. https://lc.cx/ke-YFE
Rivera, S. (28 de octubre de 2020). La Catrina y su historia para el Día de Los Muertos. Los Angeles Times. https://lc.cx/OidRWm
Rocca, P. (30 de junio de 2021). Legado y vigencia del Arte Naïf en Uruguay. Revista Dossier. https://lc.cx/3dDV77
Secretaría de Bienestar. (31 de octubre de 2018). Fonart nos cuenta la historia de una de las piezas emblemáticas de esta época de Día de Muertos: La Catrina. Gobierno de México. https://lc.cx/kkyJ_z
Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos (R. Filella, trad.). Morata.
Territorioscore. (s.f.). Los colores mexicanos de Elsa Quiñones en Oaxaca. https://lc.cx/qkVCaa
Tres minutos de arte. (24 de diciembre de 2019). El primitivismo en la modernidad. https://lc.cx/-cZDBW
Vegas, H. (2016). La teoría fundamentada como herramienta metodológica para el estudio de la gestión pública local. Revista Venezolana de Gerencia, 21(75), 413-426. https://lc.cx/G1OT2J
Warner, R. (1996). César Imperial (M. Álvarez de Toledo, trad.). Altaya. (Original publicado en 1960).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leopoldo Tillería Aqueveque

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright to their published works, granting the journal the right of first publication.
b. Authors retain their trademark and patent rights, as well as rights to any process or procedure described in the article.
c. Authors retain the right to share, copy, distribute, perform, and publicly communicate the article published in the journal (e.g., by placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with acknowledgment of its initial publication in the journal.
d. Authors retain the right to republish their work, to use the article or any part thereof (e.g., in a compilation of their work, conference notes, a thesis, or a book), provided they acknowledge the original source of publication (authors of the work, journal, volume, issue, and date).












