Impact of regular basic education on monetary poverty in the Huanuco region, Peru

Authors

  • Roberto Calero Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú.
  • Johana Faustino-Jesus Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.394

Keywords:

regular basic education, monetary poverty, poverty line, probit model, Huánuco region, Peru

Abstract

Objective. To determine the impact of having Regular Basic Education (EBR) studies on the condition of being poor in the population of the Huánuco region (Peru), for the period 2010-2020. Methods. The research was applied, adopted an explanatory level and a non-experimental design. Human capital theory and data from the National Household Survey were used as a theoretical basis for the estimation of a probit model. Results. It was found that people with secondary education are less likely to be poor. In particular, it was found that the probability of being monetarily poor of a person with initial, primary and secondary education decreases by 0.11 pp, 2.19 pp and 3.60 pp, respectively. Conclusions. It is concluded that having a higher level of RBS education leads to a greater decrease in the probability of being poor from the monetary approach to poverty.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, L. y Sucari, H. (2019). Efecto de la educación sobre la pobreza monetaria en las regiones del Perú. Revista Innova Educación, 1(1), 97–109. https://doi.org/10.35622/j.rie.2019.01.009

Arredondo, M. K. D. (2019). Nivel educativo y pobreza en el Perú durante el período 2007-2016 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Altiplano]. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3279841

Banco Central de Reserva del Perú. (2015). Informe Económico y Social: Región Huánuco [Archivo PDF]. https://www.bcrp.gob.pe/docs/Proyeccion-Institucional/Encuentros-Regionales/2015/huanuco/ies-huanuco-2015.pdf

Becker, G. S. (1964). Human capital: A theorical and empirical analysis, with special reference to Education. The University of Chicago Press.

Bernardo, V. I., De la Vega, J. L., y Vargas, J. D. (2018). Análisis de la rentabilidad de la educación: Estimación de la ecuación de Mincer para la región Huánuco, 2013-2016 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. Repositorio Institucional UNEHVAL. https://hdl.handle.net/20.500.13080/3176

Calero, R., Chávez, E., Rivera, C., y Vega, A. (2022). Impacto de los niveles de educación sobre el empleo en la región Huánuco, Perú, período 2000-2019. Innovación Empresarial, 2(2), e14. https://doi.org/10.37711/rcie.2022.2.2.14

Calero, R., Sosa-Cagna, M., Lino-Zuñiga, L., y Ponciano-Navarro, J. (2023). Factores determinantes de la deserción escolar en la región Huánuco, Perú. Revista Desafíos. http://revistas.udh.edu.pe/index.php/udh/

Gallego, D. L. M. (2014). Mecanismos causales de la educación y la pobreza. Aplicación a los casos de Medellín (Colombia) y Belo Horizonte (Brasil) [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Barcelona]. http://hdl.handle.net/10803/283647

Greene, W. (2018). Análisis Econométrico. Pearson.

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education.

Huerta, C. Y. E., y Milla, A. K. V. (2019). Educación y pobreza en el Perú, 2018 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo]. http://repositorio.unasam.edu.pe/handle/UNASAM/4174

Manchengo, M. S. M. (2020). Análisis y perspectivas de la relación que existe entre el nivel educativo y la pobreza en el Perú en el período 2002-2012 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión]. Repositorio UNJFSC. https://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/4203

Oliva, Z. H. C. (2014). Relación entre el nivel educativo y la pobreza en el Perú durante el período 2002-2012 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Trujillo]. Repositorio Institucional UNITRU. http://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/663

Rodríguez, R. C. E. (2017). Contribución de las microfinanzas y el nivel educativo en la disminución del nivel de pobreza de las familias del distrito de Cajamarca: 2003-2015 [Tesis de pregrado, Universidad de Cajamarca]. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de Cajamarca. http://hdl.handle.net/20.500.14074/923

Schultz, T. (1961). Investment in human capital. The American Economic Review 51(1), 1-17. https://www.jstor.org/stable/1818907

Published

2023-06-21

How to Cite

Calero, R., & Faustino-Jesus, J. (2023). Impact of regular basic education on monetary poverty in the Huanuco region, Peru. Desafios, 15(1), 394. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.394

Issue

Section

Articulos Originales