Analysis of the business profile in the Huanuco region, Peru: perspectives and trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/rcie.2023.3.2.27

Keywords:

administration, company, private enterprise, management, organization

Abstract

Objective. Explore and describe the business profile in the Huanuco region (Peru). Methods. Followed a
quantitative approach, basic and descriptive in nature. A non-experimental and cross-sectional design was used. The target population was SMEs in the Huanuco region, from which a representative sample was selected. Data collection was carried out by means of a survey technique, using a standardized
questionnaire as an instrument. Results. According to the results obtained, a significant percentage of the entrepreneurs surveyed considered the following qualities to be the most valued in the business profile: vision, motivation, leadership, risk-taking and teamwork. Conclusions. The analysis has made it possible to identify the distinctive characteristics of local companies, their strengths and weaknesses, as well as the opportunities and challenges they face. This study provides a comprehensive view of the business environment in Huánuco, highlighting the diversity of economic sectors present and the ability of companies to adapt to regional market conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemany, L. (2010). El Perfil del Emprendedor y su Impacto en el Éxito Empresarial. Universidad de Navarra.

Alva Quilcat, J. M., Esquivel Mondoñedo, A. K., Juárez Ávalos, M., y Mantilla González, C. G. (2019). Valores del fundador y continuidad de la empresa, caso de las Mypes familiares de salud de Trujillo [Tesis de maestría, Universidad ESAN]. Repositorio Institucional de la Universidad ESAN. https://hdl.handle.net/20.500.12640/1775

Arroyo Santamaría, D., y Serrano Tocto, E. (2019). Emprendimiento y su relación con la conducta proactiva en comerciantes del Mercado Modelo de Huánuco, 2019 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. Repositorio Institucional UNHEVAL. https://hdl.handle.net/20.500.13080/5823

Audretsch, D. B. (2018). The Entrepreneurial Society. Oxford University Press.

Avalos Carrera, J. C., Saldaña More, L. K., Torres Gutiérrez, L. F., y Villasís Arbulú, J. C. (2017). Facilidad para hacer negocios en la Ciudad de Tacna [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio de Tesis PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/9430

Avolio Alecchi, B. (2012). Un estudio exploratorio del perfil de las mujeres empresarias en el Perú [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio de Tesis PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/1601

Behar Rivero, D. S. (2008). Metodología de la investigación. Ediciones Shalom.

Buscaglia Antuñano, A. D., Espinoza Gutiérrez, H. A., Rivera Pinto, S. D., y Zavala Díaz, T. J. (2017). La intención del emprendimiento en la ciudad de Arequipa [Tesis de maestría, Universidad ESAN]. Repositorio Institucional de la Universidad ESAN. https://hdl.handle.net/20.500.12640/1074

Cárdenas Hernández, A. J., y Villa Noreña, K. O. (2019). Emprendimiento para la creación de negocios con innovación empresarial en los alumnos de la Escuela Profesional Ciencias Administrativas - UNHEVAL 2018 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. Repositorio Institucional UNHEVAL. https://hdl.handle.net/20.500.13080/4780

Cubas Rosario de Moya, L. Y., Martínez Gonzales, R. C., Merino Yana, M. M., y Zevallos Rodríguez, L. L. (2021). La influencia de los factores contextuales e individuales en la aparición de Mypes innovadoras en países emergentes: El caso de dos Mypes peruanas [Tesis de maestría, Universidad ESAN]. Repositorio Institucional de la Universidad ESAN. https://hdl.handle.net/20.500.12640/2411

Dawson, C. (2018). Research Methods: The Basics. Routledge. Espino Vargas, P. (2005). Estrategia de Inserción en la Nueva Economía para las Pymes en el Perú [Tesis de ¿maestría?, Universidad Nacional de Trujillo]. Repositorio Institucional - UNITRU. https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/1428331

Fritsch, M. (2013). Entrepreneurship, Innovation, and Economic Crisis: Lessons for Research, Policy, and Practice. Springer.

Gutiérrez, C. (2019). Tasas de Mortalidad Empresarial: Análisis y Factores de Influencia. Revista de Economía y Negocios.

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education.

Hopenhayn, H. (1992). Entry, exit, and firm dynamics in long run equilibrium. Econometrica, 60(5), 1127- 1150. https://doi.org/10.2307/2951541

Instituto Nacional de Estadística e Informática [INEI] (2020, 17 de junio). En el Perú existen más de 2 millones 838 mil empresas. https://www.gob.pe/institucion/inei/noticias/534864?cv=1

Jordán Fuchs, R., Riffo Pérez, L., y Prado, A. (coords.) (2017). Desarrollo sostenible, urbanización y desigualdad en América Latina y el Caribe: dinámicas y desafíos para el cambio estructural. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/b83172de-d3d6-4e45-a4d7-

Mason, C. (2010). Education and Training for Entrepreneurship: A Critical Review of the Evidence. Journal of Small Business and Enterprise Development.

Porter, M. E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Free Press.

Ries, E. (2011). The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. Crown Publishing Group.

Rodríguez, M. (2020). Liderazgo Empresarial: Claves para el Éxito Organizacional. Revista de Administración y Gestión Empresarial.

Saunders, M. N. K., Lewis, P., y Thornhill, A. (2015). Research Methods for Business Students. Pearson Education Limited.

Suárez, J. L. (2018). Compromiso Empresarial y Crecimiento: La Importancia del Empresario. Revista de Emprendimiento y Desarrollo Empresarial.

Veciana, J. M. (2018). Entrepreneurship and Regional Development: The Role of Clusters. Edward Elgar Publishing.

Zorrilla Mejía, D. C. (2013). Factores que contribuyeron a la sostenibilidad de los microemprendimientos juveniles en el distrito de San Juan de Lurigancho: Proyecto Jóvenes Pilas del Programa de Empleo Juvenil del INPET (2007-2009) [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio de Tesis PUCP. http://hdl.handle.net/20.500.12404/5508

Published

2023-06-20

How to Cite

Torero Solano de Martel, N. Z. ., & Salas Torres, L. H. (2023). Analysis of the business profile in the Huanuco region, Peru: perspectives and trends. Innovacion Empresarial, 3(2), e27. https://doi.org/10.37711/rcie.2023.3.2.27

Most read articles by the same author(s)