Effectiveness of an intervention based on traditional stories for identity formation in secondary school students in Huánuco, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2024.15.2.435

Abstract

Objective. To determine the influence of traditional stories from Huánuco on the formation of regional identity among secondary school students in Huánuco, Peru. Methods. A quantitative, applied study with a quasi-experimental design was conducted. The population consisted of 81 secondary school students, and the sample included 56 participants divided into two groups: an experimental group (n = 28) and a control group (n = 28). Ten sessions were conducted with the experimental group. Both groups completed pretest and posttest assessments using a questionnaire developed according to the dimensions and indicators of the dependent variable. Students t-test for paired samples
was used for hypothesis testing. Results. In the “cultural identity” dimension, the pretest showed that 100% of students in the experimental group exhibited low identity, while in the control group, 96.4% exhibited low identity and 3.6% had no identity. In the “historical identity” dimension, 96.4% of the experimental group showed no identity and 3.6% showed low identity; in the control group, 100% exhibited no identity. For the “civic-patriotic identity” dimension, 100% of students in the experimental group and 96.4% in the control group exhibited low identity. The Students t-test showed
a p-value = 0.001 < 0.05, indicating a statistically significant effect. Conclusions. Traditional stories from Huánuco positively influence the formation of regional identity in secondary school students. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amado A. Y. R. (2020). Enseñanza de las Ciencias Sociales e identidad cultural en la I.E. Coronel Pedro Portillo Silva- Huaura [Tesis de licenciatura, Universidad nacional José Faustino Sánchez Carrión de Huacho]. Repositorio UJFSCH. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/1349

Barthes, R. (1966). Análisis estructural del relato. Editorial Tiempo Contemporáneo.

Chávez N., Córdova F., e Isuiza, A. (2021). Identidad regional de los estudiantes de secundaria de la IE. N° 0336 Las Flores de

Mamonaquihua. Ciencia Latina Revista Científca Multidisciplinar, 5(6), https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1124

Escalante, C. Y. R., y Hancco, Q. D. (2022). Literatura apurimeña contemporánea y fortalecimiento de la identidad cultural en los estudiantes del cuarto grado de la Institución Educativa Secundaria Cema Mara Apurímac [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco]. Repositorio UNSAAC. http://hdl.handle.net/20.500.12918/6973

Gallardo, C. F. (2021). Los cuentos populares para fortalecer la identidad cultural en los niños de la Institución Educativa N°651 Fundo la Villa – Sayán [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión de Huacho]. Repositorio UJFSCH. http://hdl.handle.net/20.500.14067/4906

Giménez, M. G. (2005). Teoría y análisis de la cultura. Conaculta. https://seminariodemetodologiadelainvestigacion.files.wordpress.com/2011/06/teorc3ada-y-anc3a1lisis-de-la-cultura-1.pdf

Ponce, I., F., y Zevallos A. U. (2018). Identidad e implicancia en la mentalidad del poblador huanuqueño. KS Impresiones. https://www.studocu.com/pe/document/universidad-de-huanuco/derecho-y-ciencias-politicas-oratoria/identidad-huanuquena-prof-felix/59332568

Real Academia Española. (2014). Transculturación. RAE. https://dle.rae.es/transculturaci%C3%B3n

Robles, S. R. E. (2021). Influencia de la proyección de videos en el desarrollo de la identidad cultural en los estudiantes del VII ciclo de la Institución Educativa 20334 Generalísimo don José de San Martín de Huaura [Tesis de licenciatura, Universidad nacional José Faustino Sánchez Carrión de Huacho]. Repositorio UJFSCH. https://repositorio.unjfsc.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14067/5403/ROBLES%20SOTO%20ROBERT%20EDWIN.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rodrigo. C., y Bolívar, J. (1994). La educación como identificación cultural y la experiencia de educación indígena en Cotopaxí. Abya-Yala. https://www.google.com.pe/books/edition/La_Educacion_Como_Identificacion_Cultura/r0HlcCZ4VNUC?hl=es&gbpv=0

Silva, H. K. V. (2019). Historia local e identidad regional de los estudiantes del VI ciclo de la Institución Educativa Coronel Pedro Portillo Silva de Huaura [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión de Huacho]. Repositorio UJFSCH. http://repositorio.unjfsc.edu.pe/handle/UNJFSC/3320

Solange, T. P. (2022). Fortalecimiento de la identidad cultural mediante las actividades lúdicas en los estudiantes de cuarto año de la Unidad Educativa “Santa Rosa” cantón Ambato en el periodo lectivo 2021 – 2022 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Chimborazo]. Repositorio UNACH. https://drive.google.com/fle/d/1oSfRGmgBjweUdpuI9Bh2vgOUuRoIOUUe/view

Tesen, J. (2022). Modelo sistemático del patrimonio regional para la identidad cultural en estudiantes de secundaria de una institución educativa de Chiclayo [Tesis doctoral, Universidad César Vallejo de Chiclayo]. Repositorio UCV. https://hdl.handle.net/20.500.12692/98299

Vega Olivos, A., Atoche Canales, P., Mejias Beavides, A., y Sunción Ynfante, S. (2021). Propuesta de Guía Metodológica para Mejorar la Identidad Cultural en los Estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 4736-4754. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8072

Published

2025-01-08

Issue

Section

Original article

How to Cite

Huallpa Jiménez, E. P. (2025). Effectiveness of an intervention based on traditional stories for identity formation in secondary school students in Huánuco, Peru. Desafios, 16(1). https://doi.org/10.37711/desafios.2024.15.2.435