The challenge of imagining integral citizenships

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.2.206

Keywords:

imagine, full cities

Abstract

On the eve of the bicentennial, the National Education Council of Peru published the National Education Project (2020) (or PEN 2036); a long-range proposal, like its predecessor, the PEN of 2006, since its horizon is 2036 and its main goal is the formation of full citizens. Due to the context, structural corruption and institutional precariousness that each new generation inherits from the other (García, 2016; Quiroz, 2013), the governing class - understood as the officials of the Ministry of Education and the members of the National Education Council (CNE) - proposes to Peruvian society in general, and educators in particular, to make a joint effort to achieve full citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (2001). Mínima moralia. Reflexiones desde la vida dañada (3.a ed.). Taurus.Anderson, B. (1983). Comunidades Imaginadas. Fondo de Cultura Económica.

Bárcena, F. y Mèlich, J.C. (2000). La educación como acontecimiento ético. Paidós.Consejo Nacional de Educación. (2006). Proyecto Educativo Nacional al 2021. http://www.minedu.gob.pe/DeIn-teres/xtras/PEN-2021.pdf

Consejo Nacional de Educación. (2020). Proyecto Educativo Nacional al 2036: el reto de la ciudadanía plena.http://www.cne.gob.pe/uploads/publicaciones/2020/proyecto-educativo-nacional-al-2036.pdf

Constantino, R. (2012). Enseñando democracia: normati-va, realidad y propuestas en torno a la educación para la ciudadanía en el Perú. Derecho PUCP, (68), 585–610. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechopucp/article/view/2849

García Belaunde, V. A. (2016). El expediente Prado. Asociación Civil Mercurio Peruano.

Hernández-Vásquez, A., Vargas-Fernández, R., Rojas- Roque, C. y Bendezu-Quispe, G. (2019). Factores asociados a la no utilización de servicios de salud en inmigrantes venezolanos en Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública 36 (4), 583-591. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2019.360.4654

Quiroz, A. (2013). Historia de la corrupción en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos e Instituto de Defensa Legal.

Russo, J. y Klein, A. (2020). La tercera edad en Latinoamérica y México. Un largo transitar entre la ciudadanía y las subciudadanías. Revista FORUM. Revista Departamento Ciencia Política, 18, 145-165. https://doi.org/10.15446/frdcp.n18.79546

Yangali Vargas, J.L. (2017). Derroteros de la educación peruana en el XXI: interculturalizar, decolonizar y subvertir. Ensaio: aval.pol. públ.Educ., 25(97), 918-942. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002500988

Yangali Vargas, J. L. (2014) En la versión los senderos se sub()versan. EnJ.L. Yangali Vargas. Poesía y escena peruana contemporánea: Flor de María Ayala y María Teresa Zuñiga: o la sub-versión en tiempos de sub-versión. (pp. 12-84). Universidad Iberoamericana.

Published

2020-11-28

How to Cite

Yangali Vargas, J. L. (2020). The challenge of imagining integral citizenships. Desafios, 11(2), 119-120. https://doi.org/10.37711/desafios.2020.11.2.206