Educational services and school dropout rates: an analysis of alternative basic education Nueva Cajamarca, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2025.15.1.439

Keywords:

servicio educativo, deserción escolar, fiabilidad, empatía, condición familiar, pedagogía, condición económica

Abstract

Objective: To determine the relationship between educational service and school dropout at the “Manuel Fidencio Hidalgo Flores” Alternative Basic Education Center (CEBA, by its Spanish acronym), in the district of Nueva Cajamarca, Peru, in 2024. Methods: A quantitative study based on basic research, with a correlational and cross-sectional design. The population consisted of 300 students from the institution, and the sample included 166 students selected through simple probabilistic sampling, spanning the initial, intermediate, and advanced levels. A Likert-scale questionnaire was used for data collection, and Spearman’s rank correlation coefficient was employed for inferential analysis. Results: The levels of the “educational service” variable were: low (2.41%), good (33.73%), and high (63.86%), while the levels of the “school dropout” variable were: low (6.63%), medium (87.95%), and high (5.42%). These results indicate general acceptance of educational services, although improvements in teaching quality are needed. The relationship between “educational service” and “school dropout” was negative, very weak, and statistically significant (rho = -0.192, p = 0.013 < 0.05). Conclusions: There is a significant relationship between educational service and school dropout at the “Manuel Fidencio Hidalgo Flores” CEBA. Moreover, the “pedagogy” dimension was identified as one of the contributing factors to school dropout.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2016). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. https://tauniversity.org/sites/default/files/libro_el_proyecto_de_investigacion_de_fidias_g_arias.pdf

Avilés, O. H. (2022). Calidad del servicio educativo y satisfacción estudiantil en una unidad [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional, Piura. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/93309/Avil%E9s_TOH-SD.pdf?sequence=4

Barrios, V. y Barrios, H. E. (2022a). Enseñanza a distancia y deserción escolar en los Centros de Educación Básica Alternativa del Distrito de Ica. Huancavelica [tesis de segunda especialidad, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio institucional, Huancavelica. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/4435

Barrera, Z. (2023). Modelo de servicio educativo secundaria en alternancia y deserción escolar en estudiantes del ámbito rural en la región San Martin, 2022 [ tesis de maestría, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo]. http://repositorio.unasam.edu.pe/handle/UNASAM/6105

Barrios, V. y Barrios, H. E. (2022b). Enseñanza a distancia y deserción escolar en los Centros de Educación Básica Alternativa del Distrito de Ica. Huancavelica [tesis de segunda especialidad, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio institucional, Huancavelica. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/4435

Barrios, V. y Barrios, H. E. (2022c). Enseñanza a distancia y deserción escolar en los Centros de Educación Básica Alternativa del Distrito de Ica. Huancavelica [tesis de segunda especialidad, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio institucional, Huancavelica. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/4435

Brio, E. y Emerita, D. (2021). Gestión administrativa y Calidad del servicio educativo en las Instituciones Educativas de las Redes educativas Institucionales-SJL, Lima 2021 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/75342/Brio_CEDSD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

CARE, (2023). Reporte anual. https://care.org.pe/wpcontent/uploads/2024/06/REPORTE-ANUAL-CARE-PERU-2023-LWD.pdf

Chamoly, K. (2021). Modelo de gestión por procesos para mejorar la calidad de servicio en la Unidad de Gestión Educativa Local San Martín, 2020 [Tesis doctoralPLANTILLA DE ARTÍCULOS DE ARTÍCULOS ORIGINALES CUANTITATIVOS 13 Universidad César Vallejo]. Retrieved from https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/57804/Chamoly_UKMA-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gaviria, A. y Uribe, A. (2006). Antioquia se toma la palabra. Deserción escolar. http://www.lapalabra.gov.co/descarga/documentos/DesercionEscolar.pdf

Guzmán, R. y Moctezuma, A. (2022). Causas del abandono escolar en educación media superior de México. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 3337- 3353. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2468

Mamani y Núñez E. (2021). El factor laboral por incompatibilidad de horarios y el ausentismo escolar en estudiantes del CEBA, Coronel Bolognesi, Tacna, 2020. Arequipa [Tesis de segunda especialidad, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa]. Repositorio institucional, Arequipa.

MINEDU. (14 de 01 de 2024). Educación Básica Alternativa (EBA) para adolescentes, jóvenes y adultos. www.gob.pe: https://www.gob.pe/35522-educacionbasicaalternativa-eba-para-adolescentes-jovenes-y-adultos-programas-de-laeba

Ministerio de Educación. (2021). Norma técnica para la implementación del mecanismo denominado compromisos de desempeño 2021. RM N° 042-2021-Minedu. Retrieved from https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/1604416-042-2021- minedu

Najarro, U, y Maroto, J. (2024). Experiencia didáctica en la educación secundaria de adultos: trabajando los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Granada, España. Desafíos, 15(2):134-9. https://doi.org/10.37711/desafios.2024.15.2.424

Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J., y Romeros, H. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/MetodologiaInvestigacionNaupas.pdf

Parasuraman, A. (2004). Series de conocimiento relevantes: calidad del servicio. Cambridge, Mass: Marketing Science Institute. https://www.abebooks.com/9780965711432/Service-Quality-MarketingScienceInstitute-0965711439/plp

Paredes, J., Mendoza, T., y Retto, P. (2023). Percepción de la calidad del servicio educativo en las escuelas de educación superior pedagógica pública de la región San Martín, 2021 [ tesis de maestría, Universidad Católica Sedes Sapientiae]. https://repositorio.ucss.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/3d36fc17-8b06-474b-b1b5-7e5de6f770c0/content

Ramírez, Y. (2010). La calidad de la gestión educativa y la deserción escolar. San Marcos [tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/backend/api/core/bitstreams/da3af957-e6d3-4873-93fd-7e282ee57f35/content

Ramos, G. (2022a). Desempeño docente y calidad en el servicio educativo en una institución educativa secundaria pública de Rioja, 2022 [tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. Chiclayo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/109149

Ramos, G. (2022b). Desempeño docente y calidad en el servicio educativo en unaPLANTILLA DE ARTÍCULOS DE ARTÍCULOS ORIGINALES CUANTITATIVOS 14 institución educativa secundaria pública de Rioja, 2022 [tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. Chiclayo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/109149

Ramos, G. (2022c). Desempeño docente y calidad en el servicio educativo en una institución educativa secundaria pública de Rioja, 2022 [tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. Chiclayo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/109149

Reyes, M. (2018). Gestión pedagógica y calidad del servicio educativo según docentes de las instituciones educativas de la red 16 Lurigancho - 2018. Lima, Perú [tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/23956

Salce, F. (2020). Deserción escolar y calidad de los docentes en Chile. Revista de Análisis Económico, 35(2), 135-159. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/S0718-88702020000200135

Viñas, J. (2010). Horizonte de los servicios educativos en Catalunya. Revista OGE-FEAE, (2), pp.15-19. https://feae.eu/revista/Zeithaml, V

Published

2025-05-28

Issue

Section

Original article

How to Cite

Minga Sarmiento, M., Diaz Hurtado, L. M., Mera Nava, H. J., & Meléndez Díaz, J. H. (2025). Educational services and school dropout rates: an analysis of alternative basic education Nueva Cajamarca, Peru. Desafios, 16(1). https://doi.org/10.37711/desafios.2025.15.1.439

Similar Articles

1-10 of 63

You may also start an advanced similarity search for this article.