Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafos.2023.15.1.423

Keywords:

education, decolonization, epistemology, teacher training

Abstract

In Latin America, epistemological knowledge and approaches come from an external, hegemonic power group. Decolonizing education requires an insurgency against Eurocentric knowledge and ideology, considering aspects inherent to Andean worldview and ancestral culture; rewriting and reconstructing our epistemological bases towards
teacher training to achieve positive educational content and form. Decolonization enables the attainment of a society with fewer inequality gaps. In Peruvian education and that of other Latin American countries, the influence of dominant Westernism is evident, hindering the emergence of epistemologies that could strengthen education. It is crucial to respect the plurality of Southern epistemologies and educational complexity. The reconstruction of Andean epistemology is a path towards the decolonization of Peruvian education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Coordinadora Andina de Organizaciones Indígenas - CAOI. (2010). Buen Vivir / Vivir. Filosofía, políticas, estrategias y experiencias regionales andinas. CAOI.

Chevallard, Y. (2009). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. AIQUE Grupo Editor.

Contreras, S., y Ramírez, M. (2014). Descolonizar la educación desde la crianza. Revista Electrónica Educare,

(2), 297-309. https://doi.org/doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.15

De Sousa, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trilce.

Gorodokin, I. C. (2005). La formación docente y su relación con la epistemología. Revista iberoamericana de

Educación, 37(5), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie3752691

Iño, W. (2017). Epistemología pluralista, investigación y descolonización. Aproximaciones al paradigma indígena. Ciencias Sociales y Humanas, 9(9), 111-125.

Méndez, M. (2010). La educación mediada por el mundo. Pistas para la promoción de prácticas educativas. Revista Electrónica Educare, 47-58.

Ocampo, A. (2014). Consideraciones epistemológicas para una educación inclusiva. Revinpost, 29(2), 83-111. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65848281005

Piedrahita, J. (2020). La descolonización epistemológica y la educación política en Colombia. Hacia una perspectiva ciudadana del buen vivir. Foro de Educación, 18(1), 47-65. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14516/fde.720

Quijano, A. (2014). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En A. Quijano. Cuestiones y horizontes: de la dependencia histórico-estructural a la colonialodad/descolonialidad del Poder (pp. 201-246). Consejo Latinoamericano de CienciasSociales.

Rengifo, G. (2003). La enseñanza es estar contento, educación y afrmación cultural andina. Proyecto Andino de Tecnologías Campesinas.

Salas, F. (2003). La administración educativa y su fundamentación epistemológica. Educación, 27(1), 9-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44027102

Solano-Alpízar, J. (2015). Descolonizar la educación o el desafío de recorrer un camino diferente. Revista

Electrónica Educare, 19(1), 117-129. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-1.7

Walsh, C. (2014). Lo pedagógico y lo decolonial. Entretejiendo caminos. Wood, D. (2016). Descolonizar el conocimiento: una mise en place epistemográfica. Tabula Rasa, (27), 301-337. https://doi.org/https://doi.org/10.25058/20112742.453

Published

2024-01-04

How to Cite

Oyola Gaspar, E. K., Durand Cuba, K. A., & Gutiérrez Huamaní, O. (2024). Decolonization of Peruvian education: an epistemological look towards teacher training. Desafios, 15(1). https://doi.org/10.37711/desafos.2023.15.1.423

Issue

Section

Dossier Alllin Kawsay

Most read articles by the same author(s)