Artificial education
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2022.13.1.370Keywords:
artificial intelligence, learning analytics, intelligent virtual tutor, virtual education.Abstract
This paper deals with the use of a new term called "artificial education", which is not yet mentioned in writings or works, where it only appears perhaps as the application of artificial intelligence to the educational field. Its objective is to give an understanding of what is likely to be used soon: artificial education, which is nothing more than the application and obtaining many benefits of artificial intelligence in education; the idea that a machine can create updated curricula based on social demands, labor and knowledge societies, also to consider intelligent tutors to guide student learning, creating learning paths that allow them to learn from their mistakes and directing them to the success of each activity. It also discusses some practical cases in the world of this technology and how the teacher's work is being performed. At the same time, a projection is made of what the educational scenario would be like if we were to consider an advanced artificial intelligence, which would definitively replace the teaching job and the human person. We also talk about educational centers, local in the home, assisted by an artificial intelligence interconnected with others and using digital tools, as well as virtual scenarios assisted by virtual reality and highly sophisticated hardware for real processing of images and updated and purged data. These systems would be fed by communities of artificial intelligences in relation to a discipline or subject, and so on, the continuity and projection of what could be achieved is unimaginable; even more so now with the creation of the meta verse, the evolution of virtual reality, and the increase of immersive devices.
Downloads
References
Aulaplaneta. (2019). Inteligencia Artificial y docencia: ¿Una obligatoria convivencia? https://www.aulaplaneta.com/2019/05/13/recursos-tic/inteligencia-artificial-y-docencia-una-obligatoria-convivencia/
Ayala, R. J., Laurente, C. M., Escuza, C. D., Núñez, L. A. y Díaz Dumont, J. R. (2020). Mundos virtuales y el aprendizaje inmersivo en educación superior. Propósitos y Representaciones, 8(1), e430. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.430
Bosio, J. (2019, 7 de febrero). 10 retos para la gestión de tecnologías en la educación superior. Innovación Educativa.https://innovacioneducativa.upc.edu.pe/tag/inteligencia-artificial/page/2/
Canton, D., Arellano, J., Hernández, M. y Nieva, O. (2017). Uso didáctico de la realidad virtual inmersiva con interacción natural de usuario enfocada a la inspección de aerogeneradores. Apertura, 9(2), 8–23. https://doi.org/https://doi.org/10.18381
Caparrós, G. y Sendra, F. (2021). Percepciones de estudiantes de Medicina sobre el impacto de la inteligencia artificial en radiología. Radiología. https://doi.org/10.1016/j.rx.2021.03.006
Copyleaks. (2020). Calificación automatizada basada en IA. https://copyleaks.com/es/education/ai-grading
Cuervo, C. A. Z. (2021). Efectos de la inteligencia artificial en las estrategias de marketing: Revisión de literatura. ADResearch ESIC International Journal of Communication Research, 24(24), 26–41. https://doi.org/10.7263/adresic-024-02
Domínguez, D., Reich, J. y Ruipérez-Valiente, J. A. (2020). Analítica del aprendizaje y educación basada en datos: Un campo en expansión. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 33. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.27105
Expansión. (2022, 17 de febrero). ¿Cómo llegamos hasta el Metaverso? https://expansion.mx/tecnologia/2022/02/17/como-llegamos-hasta-el-metaverso
Fernández, C. (2000). Digital education. Enrahonar. Quaderns de Filosofia, 31, 161. https://doi.org/10.5565/rev/enrahonar.568
Forero, T. (2020, 19 de marzo). Conoce los principales impactos de la inteligencia artificial (IA) en la educación y sus posibilidades futuras. https://rockcontent.com/es/blog/inteligencia-artificial-en-la-educacion/
Freire, P. (1971). La educación como práctica de la libertad. Tierra Nueva.
García, L. (1999). Historia de la Educación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 2(1), 11-40. DOI:10.5944/ried.2.1.2084
García, L. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 9. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911
Goodnight, J. (2021). Inteligencia Artificial Qué es IA y Por Qué Importa. https://www.sas.com/es_pe/insights/analytics/what-is-artificial-intelligence.html
Hernández, E. (2020). ¿Cómo aplicar Inteligencia Artificial en educación? https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/inteligencia-artificial-en-educacion
Hernández, J. y Pascuas, Y. (2015). Los Sistemas tutores inteligentes y su aplicabilidad en la educación. Revista Horizontes Pedagógicos, 17(2), 104–116. https://horizontespedagogicos.ibero.edu.co/article/view/17209
Huertas, M. (2021, 27 de abril). ¿Qué es y porqué es necesaria la epistemología feminista de la inteligen-cia artificial? https://blogs.uoc.edu/informatica/que-es-y-porque-es-necesaria-la-epistemologia-feminista-de-la-inteligencia-artificial/
Kamii, C. y Rheta, D. (1995). La teoría de Piaget y la educación preescolar. Visor.
Lee, K. F. (2020). Cómo la inteligencia artificial ayudará a los profesores. https://aprendemosjuntos.elpais.com/especial/como-la-inteligencia-artificial-ayudara-a-los-profesores-kai-fu-lee/
Lenovo. (2021). Transporta a los estudiantes a mundos completamente nuevos. https://www.lenovo.com/mx/es/smarter/lenovo-virtual-classroom-education/
López-Morocho, L. (2020). Educación remota de emergencia, virtualidad y desigualdades: pedagogía en tiempos de pandemia. 593 Digital Publisher CEIT, 5–2(5), 98–107. https://doi.org/10.33386/593dp.2020.5-2.347
Metz, C. (2021, 20 de julio). Asombro. ¿Puede la inteligencia artificial calificar tu próximo examen? https://www.clarin.com/new-york-times-international-weekly/-puede-inteligencia-artificial-calificar-proximo-examen-_0_cgl51Y-NV.html
Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. A. y Garro-Aburto, L. L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Oculus. (2021). Todo en uno y uno para todo. https://www.oculus.com/quest-2/
REDEM. (2019, 15 de mayo). Inteligencia artificial: la clave para vigilar a los estudiantes en China. https://www.redem.org/inteligencia-artificial-la-clave-para-vigilar-a-los-estudiantes-en-china/
Reinoso, R. (2020, 20 de febrero). Las tecnologías inmersivas aplicadas a la educación y la formación. https://eldiariodelaeducacion.com/espiral/2020/02/20/las-tecnologias-inmersivas-aplicadas-a-la-educacion-y-la-formacion/
Ruz-Fuenzalida, C. (2021). Educación virtual y enseñanza remota de emergencia en el contexto de la educación superior técnico-profesional: posibilidades y barreras. Revista Saberes Educativos, 6, 128. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.60713
Sabulsky, G. (2019). Analíticas de Aprendizaje para mejorar el aprendizaje y la comunicación a través de entornos virtuales. Revista Iberoamericana de Educación, 80(1), 13–30. https://doi.org/10.35362/rie8013340
Senge, P. (1992). La quinta disciplina. Granica.
Sketchup. (2021). The joy of drawing by hand. The ease of super-smart 3D modeling software. https://3dwarehouse.sketchup.com/
UNESCO. (2019). La educación transforma vidas. https://es.unesco.org/themes/education
UNESCO. (2021). La Inteligencia Artificial en la Educación. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion/inteligencia-artificial
Vidal, M. J., Madruga, A. y Valdés, D. (2019). Inteligencia artificial en la docencia médica. Scielo, 33(3), 9–10. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex-t&pid=S0864-21412019000300014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Edgardo Cristiam Iván López De La Cruz, Sheyla Nicida Arévalo Vidal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.