Generative artificial intelligence in the Peruvian higher education: some pressing questions
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2025.16.2.2Abstract
After almost three years of the emergence of ChatGPT and the subsequent development of similar generative artificial intelligence (GenAI) tools, we have a clearer understanding of this technology's capabilities. Although the literature in this matter assigns a range of benefits to these tools (Dong et al., 2025), it is an urgent matter to question how the introduction of these tools into the higher education (HE) system of a country like Peru may exacerbate existing disparities or create new challenges. Thus, this editorial argues that without a field-specific, organic policy framework focused on equity, GenAI’s implementation into Peruvian HE risks worsening the challenges it has the potential to overcome.
Downloads
References
Batista Pérez, D. R., & Gallur Santorum, S. (2025). Technological skills in virtual teaching post-COVID-19: a literature review. Desafíos, 16(1), 58-67 https://doi.org/10.37711/desafios.2025.15.1.440
Law No. 31814 Law that promotes the use of artificial intelligence in favor of the economic and social development of the country [Ley que promueve el uso de la inteligencia artificial en favor del desarrollo económico y social del país]. (2023). Congreso de la República del Perú. Diario Oficial El Peruano 05/07/2023. https://busquedas.elperuano.pe/dispositivo/NL/2192926-1
Diaz Ancco, F., Rodríguez Gonzales, K., y Estrada Chacón, L. H. (2024). El Impacto de la Inteligencia Artificial en la formación de estudiantes de Educación superior. Yachay - Revista Científico Cultural, 13(1), 44–61. https://doi.org/10.36881/yachay.v13i1.782
Dong, L., Tang, X., & Wang, X. (2025). Examining the effect of artificial intelligence in relation to students’ academic achievement: A meta-analysis. Computers and Education. Artificial Intelligence, 8, Article 100400. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2025.100400
González-Campos, J., López-Núñez, J., & Araya-Pérez, C. (2024). Educación superior e inteligencia artificial: desafíos para la universidad del siglo XXI. Aloma: Revista De Psicologia, Ciències De l’Educació I De l’Esport, 42(1), 79–90. https://doi.org/10.51698/aloma.2024.42.1.79-90
Gustilo, L., Ong, E., & Lapinid, M. R. (2024). Algorithmically-driven writing and academic integrity: exploring educators’ practices, perceptions, and policies in AI era. International Journal for Educational Integrity, 20(1), Article 3. https://doi.org/10.1007/s40979-024-00153-8
Kirschner, P. A., & De Bruyckere, P. (2017). The myths of the digital native and the multitasker. Teaching and Teacher Education, 67, 135-142. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001
Muñoz-Basols, J., del Mar Palomares, M., & Moreno Fernández, F. (2024). El Sesgo Lingüístico Digital (SLD) en la inteligencia artificial: implicaciones para los modelos de lenguaje masivos en español. Lengua y Sociedad, 23(2), 623-648. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i2.28665
Torres-Vásquez, L. (2025). Exploring Genres with GenAI in an EMI Academic Writing Course in Peru. English Australia Journal. 41(1), 78-84 https://doi.org/10.61504/ABJW8762
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. (2021). AI and education: guidance for policy-makers. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376709

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Torres-Vásquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Los autores conservan los derechos de propiedad intelectual (copyright) de las obras publicadas, cediendole a la revista el derecho de primera publicación.
b. Los autores retienen sus derechos de marca y patente, y también sobre cualquier proceso o procedimiento descrito en el artículo.
c. Los autores retienen el derecho de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente el artículo publicado en la RD (por ejemplo, colocarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en la RD.
d. Los autores retienen el derecho a hacer una posterior publicación de su trabajo, de utilizar el artículo o cualquier parte de aquel (por ejemplo: una compilación de sus trabajos, notas para conferencias, tesis, o para un libro), siempre que indiquen la fuente de publicación (autores del trabajo, revista, volumen, número y fecha).