Nutritional psychiatry: a new vision of mental disorders?

Authors

  • Adoniram Ramírez-Hernández Universidad Nacional Autónoma de México, (UNAM)

DOI:

https://doi.org/10.37711/

Abstract

In healthcare practice, the division between the various health professionals is often highlighted by "hyperspecialization," or by a distribution of activities agreed upon among specialists. At the same time, some authors have reflected in recent years on the primary need to incorporate the analysis of health problems from the perspective of health sciences into multidisciplinary work (1). This disciplinary division is satisfactory for patient management; nevertheless, the clinical challenges of recent years have led to the search for scientific solutions intertwined with other branches of health sciences, generating not only interdisciplinary work but also opening up new branches of health that were little considered a few years ago.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Rosales M. El trabajo en equipo multiprofesional e interdisciplinario. Revista Científica Salud Uninorte

[Internet]. 1999 [Consultado 2022 Dic 18]; 14(1): 46-52. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/view/4207

2. Franklin JC. Psychological primitives can make sense of biopsychosocial factor complexity in psychopathology. BMC Medicine [Internet]. 2019 [Consultado 2022 Dic 18]; 17(1): 1-8. https://doi.org/10.1186/s12916-019-1435-1

3. Roussos AJ, Etchebarne I, Waizmann V. Un esquema clasificatorio para las intervenciones en psicoterapia cognitiva y psicoanalítica. Anuario de Investigaciones [Internet]. 2006 [Consultado 2022 Dic 18]; 13: 51-61. https://www.redalyc.org/pdf/3691/369139942005.pdf

4. Peñalver R, Ros G, Martínez-Zamora L, Nieto G. Valoración del estado Nutricional en enfermos mentales institucionalizados. Nutrición Hospitalaria [Internet]. 2022 [Consultado 2022 Dic 18]; 39(2): 365-375. https://dx.doi.org/10.20960/nh.03811

5. Bolet M, Socarrás MM. Alimentación adecuada para mejorar la salud y evitar enfermedades crónicas. Revista Cubana de Medicina General Integral [Internet]. 2010 [Consultado 2022 Dic 18]; 26(2), 321-329. http://scielo.sld.cu/pdf/mgi/v26n2/mgi12210.pdf

6. González-Jiménez E, Schmidt J. Regulación de la ingesta alimentaria y del balance energético: factores

y mecanismos implicados. Nutrición Hospitalaria [Internet]. 2012 [Consultado 2022 Dic 19]; 27(6), 1850-

1859. https://dx.doi.org/10.3305/nh.2012.27.6.6099

7. Aparici EZ. Educación alimentaria: salud y cohesión social. Salud Colectiva [Internet]. 2017 [Consultado

2022 Dic 19]; 13, 295-306. https://doi.org/10.18294/sc.2017.1191

9. Rico-de la Rosa L, Cervantes-Pérez E, Robledo-Valdez M, Cervantes-Guevara G, Cervantes-Cardona GA, Ramírez-Ochoa S, et al. El rol de la nutrición en la salud mental y los trastornos psiquiátricos: una perspectiva traslacional. Revista de Nutrición Clínica y Metabolismo [Internet]. 2022 [Consultado 2022 Dic 19]; 5(1). https://doi.org/10.35454/rncm.v5n1.358

10. Luciana MF, Patricia AS. Los trastornos mentales comunes y la medicalización: una perspectiva a partir de la etnografía institucional. Revista San Gregorio [Internet]. 2016 [Consultado 2022 Dic 19]; 12): 7-15. http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i12.147

11. Adán-Manes J, Ayuso-Mateos JL. Sobrediagnóstico y sobretratamiento del trastorno depresivo mayor en atención primaria: un fenómeno en auge. Atención Primaria [Internet]. 2010 [Consultado 2022 Dic 19]; 42(1): 47-49. https://doi.org/10.1016%2Fj.aprim.2009.06.027

12. Adan RA, van der Beek EM, Buitelaar JK, Cryan JF, Hebebrand J, Higgs S, et al. Nutritional psychiatry:

Towards improving mental health by what you eat. European Neuropsychopharmacology [Internet]. 2019 [Consultado 2022 Dic 20]; 29(12): 1321-1332. https://doi.org/10.1016/j.euroneuro.2019.10.011

Downloads

Published

2025-08-27

How to Cite

1.
Ramírez-Hernández A. Nutritional psychiatry: a new vision of mental disorders?. Rev Peru Cienc Salud [Internet]. 2025 Aug. 27 [cited 2025 Aug. 28];5(2):154-6. Available from: https://revistas.udh.edu.pe/RPCS/article/view/896