Socioeconomic inequalities and their influence on Kichwa bilingual education at the secondary school level, Ecuador
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2023.15.1.406Keywords:
socioeconomic inequalities, inclusive pedagogical approaches, student academic performance, Kichwa language, teacher professional developmentAbstract
Objective. To analyze and understand the implication of socioeconomic inequality in Kichwa bilingual education. Method. A quantitative approach with a non-experimental and descriptive design was conducted. The population and sample consisted of 108 students and 13 teachers from the Intercultural Bilingual Educational Unit "Oriente Ecuatoriano." The data collection instrument was a questionnaire with structured questions about socioeconomic
inequalities and academic performance. Data analysis was conducted in stages: questionnaire delivery to teachers, detailed explanation of survey completion instructions, and was developed through statistical tests. Results. The results confirm the existence of socioeconomic dificulties with academic performance, which is supported by a moderate correlation (r = 0.5). Within the academic performance grades, an average performance of 3.5 and a strong correlation (r = 0.7) are achieved due to the constant participation of students and teachers. Meanwhile, teachers deduce that there are socioeconomic inequalities among students and that these influence different educational experiences. In relation to academic performance, a moderate correlation (r = 0.5) was determined between academic growth and socioeconomic conditions. Conclusions. There is a need to implement sensitive pedagogical approaches and programs that help achieve professional development.
Downloads
References
Quiaragua, C. (2016). Poque los profesores guardan silencio acerca de la desigualdad e género en las escuelas. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 1 - 21. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i3.26114
Amove, R. (2007). Profesión docente, equidad y exclusión social Desafíos y respuestas. Educar, 39, 11-34. https://www.redalyc.org/pdf/3421/342130828002.pdf
Apaza, Y. (2017). Ni pluriculturales, ni multiculturales, ni plurinacionales. Una propuesta hacia la emancipación de los aymaras, quechuas y kichwas. Religión Revistas de ciencias sociales y humanidades, 2(6), 161 - 179. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=643767439001
Avena, A. (2017). Estudiantes indígenas en el contexto de las desigualdades estructurales. CPU-e Revista de investigación educativa, (24), 176-198. https://www.redalyc.org/pdf/2831/283149560009.pdf
Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/metodologia%20de%20la%20investigacion.pdf
Conde, F. (2014). Desigualdad, discriminación y pedagogía de la igualdad. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 14(1), 1 - 20. https://www.redalyc.org/pdf/447/44729876016.pdf
Constitución Política de la República del Ecuador. (2008). Constitución Política de la República del Ecuador. Asamblea Nacional Constituyente. https://pdba.georgetown.edu/Parties/Ecuador/Leyes/constitucion.pdf
Duchi, J. (2022). Innovación didáctica en la enseñanza, aprendizaje de la lengua Kichwa desde el enfoque comunicativo. Revistas de ciencias sociales y humanidades Chakiñán, (17),110 - 121. https://doi.org/https://doi.org/10.37135/chk.002.17.07
Garizurieta, J. (2021). La exclusión, desigualdad y desarraigo, desde la experiencia de los estudiantes de la Universidad Veracruzana, región Xalapa. Revista de investigaciones educativas, 12. https://doi.org/https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1242
Gómez, I., y Escobar, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia Incremento de la desigualdad social en el Perú. Chakiñan, (15),152-165. https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10
Grzech, K. (2017). ¿Es necesario elegir entre la estandarización de las lenguas minoritarias y la vitalidad de sus variedades? Estudio de caso del kichwa de Alto Napo. Onomázein, 16 - 34. https://doi.org/10.7764/onomazein.amerindias.02
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2017). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Ibáñez, L., y Arana, M. (2021). La pandemia educativa: desigualdades y retos emergentes. Divulgación análisis y perspectiva, 8, 116 - 124. https://eduscientia.com/index.php/journal/article/download/138/90
Jacinto, C., Fuentes, S., y Montes, N. (2022). Interrelaciones entre desigualdades sociales y educativas en el nivel secundario. Una revisión teórica, multidimensional y (post) pandémica. Propuesta educa-tiva, 1(57), 12 - 30. https://www.redalyc.org/jour-nal/4030/403072620002/html/
Juárez, J., y Comboni, S. (2007). La educación en el medio indígena: ¿modelo de neodominación o promesa de liberación? Cotidiano, 22(146), 61-72. https://www.redalyc.org/pdf/325/32514608.pdf
Köster, A. (2016). Educación asequible, accesible, aceptable y adaptable para los pueblos indígenas en Méxi-co: Una revisión estadística. Alteridad: revista de educación, 11(1), 33-52. https://www.redalyc.org/pdf/4677/467746763003.pdf
Llorent, V., y Terrón, T. (2014). La desigualdad socioeconómica y su efecto en el rendimiento académico en el sistema de educación de México. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 20(40), 67-87. https://www.redalyc.org/pdf/316/31632785004.pdf
Martínez, F. (2019). La escuela, ¿gran igualadora o mecanismo de reproducción? El estudio de la desigualdad social y educativa a 50 años de Coleman. Ibero, 49(2), 253-284. https://www.redalyc.org/jour-nal/270/27059273014/html/
Ministerio de Educación del Ecuador. (2024). Educación bilingüe. MEE. https://educacion.gob.ec
Mendoza, R. (2017). Inclusión educativa por interculturalidad: implicaciones para la educación de la niñez. Perfiles educativos, 39(158), 52 - 69. https://www.redalyc.org/pdf/132/13253901004.pdf
Pedrero, E., Moreno, O., y Moreno, P. (2017). Educación para la diversidad cultural y la interculturalidad en el contexto escolar español. Revista de Ciencias Sociales, 23(2), 11 - 26. https://www.redalyc.org/journal/280/28056733002/html/
Sánchez, J. (2011). Etnia y rendimiento académico en Colombia. Revista de ecoomía del Rosario, 14(2), 189-227. https://www.redalyc.org/pdf/5095/509555092004.pdf
Sánchez, R. (2007). La teoría de los campos de Bourdieu, como esquema teórico de análisis del proceso de graduación en posgrado. Investigación Educativa, 9(1), 1-21.
Terán, L. (2022). Etnogénesis migratoria del pueblo kichwa canelo en Ecuador. EUTOPÍA, Revista de Desarrollo Económico Territorial, (22), 74-99. https://doi.org/10.17141/eutopia.23.2022.5593
Tuñón, I., y Halperin, V. (2010). Desigualdad social y percepción de la calidad en la oferta educativa en la Argentina urbana. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12(2), 1-23. https://www.redalyc.org/pdf/155/15515989005.pdf
Viveros, J., y Moreno, T. (2014). El enfoque intercultural bilingue y su impacto en la calidad de la educación indígena: Estudio de caso. Ra Ximhai, 10(3), 55-73. https://www.redalyc.org/pdf/461/46131111005.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marco Omar Vizuete Montero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.