Determining factors of school dropout in the Huánuco region, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.401

Keywords:

school dropout, socioeconomic factors, personal factors, Logit model, Huánuco region, Peru

Abstract

Objective. Determine the factors that explain school dropout in the Huánuco region, Peru, for the period 2010 -
2020. Methods. The research was of an applied type, it adopted an explanatory level and a non-experimental design. Two perspectives on school dropout (individual and institutional perspective) and data from the National Household Survey were used as a theoretical basis for the estimation of a logistic regression model. Results. It was found that the
probability of school dropout increases: (i) regarding socioeconomic factors, if the student belongs to a household with a low socioeconomic level (2.985 pp.), lives in a single-parent family (0.234 pp.), has dropout parent’s basic education (4,013 pp.); (ii) regarding personal factors, if the student is older (0.801 pp.), or is male (0.856 pp.), or has the need to work (1.986 pp.). Conclusions. It is established that the socioeconomic factors of school dropout are: the
socioeconomic level of the home, a history of dropout parents and the parental structure of the home. Meanwhile, the personal factors related to school dropout are age, sex and the need to work of the student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bernardo, V. I., De la Vega, J. L. y Vargas, J. D. (2018). Análisis de la rentabilidad de la educación: Estimación de la ecuación de Mincer para la región Huánuco, 2013-

[Tesis de pregrado, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. Repositorio Institucional UNHEVAL. https://hdl.handle.net/20.500.13080/3176

Calero, R., Chávez, E., Rivera, C. y Vega, A. (2022). Impacto de los niveles de educación sobre el empleo en la región Huánuco, Perú, período 2000-2019. Innovación Empresarial, 2(2), e14. https://doi.org/10.37711/rcie.2022.2.2.14

Calero, R. y Faustino-Jesús, J. (2023). Impacto de la educación básica regular en la pobreza monetaria en la región Huánuco, Perú. (documento inédito).

Coronel, F. (2014). Factores socioeconómicos y personales relacionados con la deserción estudiantil en la IE A- 28 Perú BIRF Azángaro del año 2012–2013 [Tesis de segunda especialización, Universidad Nacional del Altiplano]. Red de Repositorios Latinoamericanos. https://tesis.unap.edu.pe/handle/20.500.14082/11139

Cueto, S., Felipe, C. y León, J. (2020). Predictors of school dropout across Ethiopia, India, Peru and Vietnam [Archivo PDF]. GRADE (Documentos de Investigación, 109). https://www.grade.org.pe/wp-content/uploads/GRADEdi109.pdf

Dagnew, A. (2017). Determinants of students’ dropout rate in primary schools: The case of Awi zone selected schools, Ethiopia. African Educational Research Journal, 5(3), 186-193. https://fles.eric.ed.gov/fulltext/EJ1214172.pdf

Delgado, S. L. (2017). Factores que influyen en la deserción escolar de los alumnos del nivel secundario de una institución educativa del distrito de Marmot, 2017 [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/28323

Gutiérrez, R. C., Manotas, G. C. y Llanos, M. L. (2011). Factores que inciden en la deserción escolar en las instituciones educativas estatales de básica secundaria del municipio de Baranoa, en el departamento del Atlántico [Trabajo de investigación, Corporación Universitaria de la Costa]. http://hdl.handle.net/11323/830

Greene, W. (2018). Análisis Econométrico. Pearson.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Izquierdo, E. J. (2016). Factores concurrentes y predominantes en la deserción escolar en una institución educativa pública de Carmen de la Legua Reynoso–Callao [Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola]. Repositorio Institucional USIL.

https://repositorio.usil.edu.pe/handle/usil/2604

Moreno, D. M. y González, A. M. (2005). Deserción Escolar. Revista Internacional De Psicología, 6(1), 1–3. https://doi.org/10.33670/18181023.v6i01.33

Moreno, J. E. (2019). Relación entre los factores socio-demográfcos y la deserción escolar en estudiantes de los grados décimo y onceavo de una institución educativa en la ciudad de Bogotá [Tesis de maestría, Universidad San Martin de Porras]. Repositorio

USMP. https://hdl.handle.net/20.500.12727/5516

Quispe, H. (2020). La deserción escolar de estudiantes de secundaria en las escuelas públicas del Perú [Trabajo de pregrado, Universidad Católica de Trujillo Benedicto XVI]. Repositorio Institucional de la Universidad Católica Trujillo. http://repositorio.uct.edu.

pe/handle/123456789/793

Román, M. C. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: Una mirada en conjunto. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Efcacia y Cambio en Educación, 11(2), 33-59. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol-11num2/art2.pdf

Rumberger, R. W. (2001). Why Students Drop Out of School and What Can Be Done. UCLA: The Civil Rights Project. https://escholarship.org/uc/item/58p-2c3wp

Sánchez, J. C. (2020). Gestión educativa y la deserción escolar de la Escuela “José Joaquín de Olmedo”, Ecuador, 2019 [Tesis de maestría, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/42836

Tapia, J. J. (2017). La deserción escolar en la institución educativa pública “Miguel Grau Seminario” del Distrito de Tambo de Mora del 2010 – 2014 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Huancavelica]. Repositorio Institucional UNH.

http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1526

Published

2023-08-03

How to Cite

Calero, R., Sosa-Cagna, M., Lino-Zuñiga, L., & Ponciano-Navarro, J. (2023). Determining factors of school dropout in the Huánuco region, Peru. Desafios, 14(2), 118–123. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.401

Issue

Section

Articulos Originales