Recreational activities and integral development in Latin American university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.398

Keywords:

recreational activities, integral development

Abstract

This article analyzes recreational activities and integral development in university students in Latin America, considering the relevance this has for a holistic formation, where students make profitable use of their free time during their academic life. The methodology used was qualitative and made use of the documentary research design, carrying
out a systematic review of different national and international bibliographic sources. The scientific articles reviewed were indexed in reliable databases, such as Web Of Science (ESCI), Scielo or Latindex. Among the main results, 96 %
of Mexican university students had a predilection for the development of dance, theater and music workshops; more than 50 % of Ecuadorian university students said they agreed with the development of recreational activities; 67 % of Colombian university students said they were very satisfed with the recreational activities developed at the university; in Cuba, a recreational games program implemented at the university was effective and increased recreational sports activities by 64 %; while in Venezuela, 92 % of students did not know of the existence of such programs at their institution. Therefore, it is concluded that Latin American university students have a favorable predisposition towards the implementation of recreational activities programs in their study center, recognizing the  importance that this has for their integral development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agüero-Fuentes, O., Pons-Gámez, Y., Gil-López, Y., y Licea Mojen, R. E. (2021). Juegos para incrementar la actividad física en estudiantes universitarios inactivos en su jornada escolar. Podium, 16(2), 359-368. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522021000200359

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: Introducción a la investigación científca (5ª ed.). Episteme.

Chales-Aoun, A., y Merino, J. (2019). Physical activity and eating behaviors among chilean university students. Ciencia y Enfermería, 25(16), 1-10. https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/1310

Chambi, G. E., Huachaca, J., y Poma, E. A. (2020). Uso desigual del espacio recreativo público en el contexto de la COVID-19 en Lima Metropolitana. Espacio y Desarrollo 35(1), 149-171. https://doi.org/10.18800/espacioydesarrollo.202001.006

Colque, O. A. (2016). Motivación en la práctica de la recreación y su relación con la gestión educativa, según la percepción de los estudiantes del X semestre académico - Facultad de Educación – UNMSM - Lima 2015 [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Repositorio institucional de tesis y trabajos de Titulación de la UNMSM. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/5184/Colque_ro.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Congreso de la República de Colombia (1992). Ley 30 de 1992: Fundamentos de la Educación Superior. https://www.oas.org/juridico/spanish/mesicic2_col_ley_30_sp.pdf

Congreso de la República del Perú (1993). Constitución Política del Perú. https://www.oas.org/juridico/spanish/per_res17.pdf

Díaz, C., Mendoza, A., Rodríguez, H., Valdivia, J., Herrera-Valenzuela, T., Guzmán-Muñoz, E., Magnani, B., y Valdés-Badilla, P. (2021). Relación entre actividad física y calidad de vida en adolescentes durante la pandemia por la COVID-19. Revista Cubana de Medicina Militar, 50(4), 1-17. http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/1557/1078

Flores, A. (2020). Efectos del programa de actividad física y deportes en estudiantes de medicina. Comunicación, 11(2). http://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.11.2.456

García, H., y Lara, F. (2016). Equidad en la provisión de espacios públicos abiertos: accesibilidad, percepción y uso entre mujeres de Hermosillo, Sonora. Sociedad

y Ambiente, 4(10), 28-56. https://doi.org/10.31840/sya.v0i10.1651

García, M. (2017). Las actividades lúdico-recreativas en su tiempo libre de los estudiantes de la UPN-H, México. https://www.easyplanners.net/alas2017/opc/tl/2202_maria_de_lourdes_garcia_castillo.pdf

Gobierno de Córdoba (2022, 12 de junio). Llegan los Juegos Universitarios Cordobeses 2022. https://prensa.cba.gov.ar/informacion-general/llegan-los-juegos-universitarios-cordobeses-2022/

González, P. D. (2018). The human right to leisure and recreation and its impact on the productivity of workers. Ánfora, 25(44),69-90. https://doi.org/10.30854/anf.v25.n44.2018.392

Gutiérrez, D. P., Quiroga, J., y Vinasco, V. E. (2010). El desarrollo integral en los niños y niñas [Tesis de licenciatura, Universidad San Buenaventura]. Repositorio Institucional USB. http://bibliotecadigital.usb.edu.co:8080/handle/10819/1354

Guzmán-Muñoz, E., Concha-Cisternas, Y., Oñate-Barahona, A., Lira-Cea, C., Cigarroa-Cuevas, I., y Méndez-Rebolledo, G. (2020). Factors associated with low quality of life in Chilean adults during the COVID-19 quarantine. Revista Médica de Chile, 148(12), 1759-1766. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020001201759

Macao, K. N. (2020). Las actividades físico-recreativas, enfocadas a disminuir el sedentarismo de los estudiantes del Ciclo VIII de la Carrera de Derecho de la Universidad Nacional de Loja. [Tesis de maestría, Universidad de las Fuerzas Armadas - ESPE]. Repositorio Institucional de la Universidad de las Fuerzas Armadas ESPE. http://repositorio.espe.edu.

ec/xmlui/bitstream/handle/21000/23183/T-ESPE-044106.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Matus-Castillo, C., Sanhueza Sáez, M., Oliva González, D., Duclos-Bastías, D., Giakoni Ramírez, F., Poblete-Valderrama, F., y Garrido-Méndez, A. (2023). Aproximación a la calidad percibida de un servicio deportivo universitario. Un estudio de caso. PODIUM, 18(2), 1-22. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1376

Ministerio del Poder Popular para el Deporte (2009). Constitución de la República Bolivariana de Venezuela. https://docplayer.es/58591712-Articulo-111-todas-las-personas-tienen-derecho-l-deporte-y-a-la-recreacion-como-actividades-que-benefician-la-calidad-de-vida-individual-y.html

Ministerio de Educación de Argentina (2006, 14 de diciembre). Ley de Educación Nacional N.º 26.206. Hacia una educación de calidad para una sociedad más justa. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL002610.pdf

Ministerio de Educación de Ecuador (2012, 28 de noviembre). Normas técnicas y estándares de infraestructura educativa. https://educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/downloads/2013/01/ACUERDO-483-12.pdf

Moreno, N., Rodríguez, J. V., y Vera, K. J. (2017). La recreación en el contexto académico y de bienestar universitario prospectiva de su práctica en la Universidad del Valle [Tesis de licenciatura, Universidad del Valle]. Biblioteca Digital de la Universidad del

Valle. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/10461/CB-0573264.pdf?sequence=1

Navas, L. C. (2017). Diseño de un programa de Recreación organizada dirigido a los estudiantes del Instituto Pedagógico de Caracas. Revista de Investigación,

(85). http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S101029142015000200009

Ñaupas, H., Valdivia, M. R., Palacios, J. J., y Romero, H. E. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis (5ª ed.). Ediciones de la U.

Ocampo, D. R. (2008). Los espacios urbanos recreativos como herramienta de productividad. Revista Escuela de Administración de Negocios, 63(1),107-125. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20611455008

O-Ramírez, L. E., Tanyara, J., Santoyo, S. S., Revoredo, L. J., y Velastegui, L. E. (2021). Diseño de un Programa General de Recreación para los estudiantes de la Universidad de Matanzas. Conciencia Digital, 4(2.1), 81-91. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v4i2.1.1715

Organización de las Naciones Unidas (2018, 3 de diciembre). Artículo 24: derecho al descanso y al tiempo libre. https://news.un.org/es/story/2018/12/1447471

Organización Mundial de la Salud (2019, 22 de noviembre). Un nuevo estudio dirigido por la OMS indica que la mayoría de los adolescentes del mundo no realizan sufciente actividad física. https://www.who.int/es/news/item/22-11-2019-new-who-led-study-says-majority-of-adolescents-worldwide-are-not-sufciently-physically-active-putting-their-current-and-future-health-at-risk

Pavía, V. (2006). Jugar de un modo lúdico. Noveduc Libros.

Ramos, C. (2019). Recreación universitaria, una visión desde la discapacidad. Revista de Investigación, 43(96),74-92. https://www.redalyc.org/journal/3761/376168555005/html/

Ramos, C., Navarro, J., y Durán, J. (2018). Gestión de la recreación y el desarrollo estudiantil de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador 2010- 2015. Investigación y Postgrado, 33(1), 91-107.https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736268

Rosado, A. R. (2019). Las clases de actividad física recreativa y la dimensión afectiva en estudiantes universitarios [Tesis de licenciatura, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio Digital de la Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/18988

Secretaría Jurídica Distrital de la Alcaldía Mayor de Bogotá(1992, 29 de diciembre). Ley 30 de 1992 Nivel Nacional. https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=253

Secretaría de Educación Pública de México (2020, 6 de julio). Programa sectorial derivado del plan nacional de desarrollo 2019-2024.

https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5596202&fecha=06/07/2020#gsc.tab=0

Toasa, J. M., y Yánez, J. (2017). Espacios recreativos y elrendimiento del proceso de la enseñanza aprendizaje de los estudiantes de educación media de la Unidad Educativa Isabel la católica del cantón Píllaro provincia, Tungurahua [Tesis de licenciatura, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/26523

Torres Zapata, A. E., Matos-Ceballos, J. J., Brito-Cruz, T., Rivera-Domínguez, J., y Mato-Medina, O.E. (2021). Formación integral de estudiantes universitarios de la Licenciatura en Nutrición. Un estudio de caso de México. Universidad y Sociedad, 13(5). http://

scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000500330&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Tovar, H. G., Rodríguez, G. R., y Gómez-Mazorra, M. (2021). Prácticas de ocio en universitarios modalidad distancia del programa Pedagogía Infantil de la Universidad del Tolima, Colombia. Educación Física y Deporte, 40(2). https://doi.org/10.17533/udea. efyd.v40n2a06

Universidad de Colima (2022, 3 de julio). Invitan a planear y disfruta las actividades recreativas y de ocio, estas vacaciones. https://www.ucol.mx/enterate/nota_10149.htm

Universidad Provincial de Córdoba (s.f.). El Derecho alJuego en las infancias y adolescencias. https://upc.edu.ar/el-derecho-al-juego-en-las-infancias-y-adolescencias/

Published

2023-06-23

How to Cite

Colque Ricce, O. A. (2023). Recreational activities and integral development in Latin American university students. Desafios, 14(2), 131–140. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.398

Issue

Section

Articulos Originales