Interculturality and virtual education in a primary level educational institution in the district of Ayacucho, 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.1.382

Keywords:

primary education, virtual education, interculturality, endoculturation, Ayacucho

Abstract

 Objective. This article presents the results of a qualitative research. Its objective was to analyze interculturality in virtual education in a public educational center in the city of Ayacucho. Methods. The methodology used was classroom observation and semi-structured interviews with teachers, students and parents. The information obtained was subjected to a process of data reduction and analysis. Results. The main results indicate the limitations in the access
and use of information and communication technologies by the teacher and students, as well as the adaptation of the content of the classes to the local reality by the teacher. Conclusions. These conditions have resulted in a greater "rapprochement" of the students with the people of their environment and the culture of their origin, which, instead of contributing to cultural dialogue and intercultural education, has rather fostered endoculturation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, T. (2003). Guía INTER: una guía práctica para aplicar la Educación Intercultural en la escuela. Ministerio de Educación y Ciencia.

https://www.academia.edu/66338805/Gu%C3%ADa_INTER_una_gu%-C3%A Da_pr%C3%A1ctica_para_aplicar_la_educaci%C3%B3n_intercultural_en_la_ escuela

Andrade, A. P. y Guerrero, L. A. (2021). Aprendo en Casa: balance y recomendaciones. Grade. http://www.grade.org.pe/creer/recurso/aprendo-en-casa-balance-y- recomendaciones/

Bhaba, H. (2002). El Lugar de la cultura. Editorial Manantial. https://asodea.fles.wordpress.com/2009/09/bhabha-homi-el-lugar-de-la-cultura.pdf

Bustamante, R. (2020). Educación en cuarentena: cuando la emergencia se vuelve permanente. Grade (Aportes para el Diálogo y la Acción 4). http://www.grade.org.pe/creer/recurso/educacion-en-cuarentena-cuando-la- emergencia-se-vuelve-permanente/

Cardini, A., Bergamaschi, A., D’Alessandre. V., Torre, E. y Ollivier, A. (2020). Educar en pandemia: entre el aislamiento y la distancia social. BID. https://publications.iadb.org/publications/spanish/viewer/Educar-en-pandemia-Entre-el-aislamiento-y-la-distancia-social.pdf

Coll, C., Bustos, A. y Engel, A. (2007). Comunidades de práctica complementarias: el equipo del programa y la comunidad en línea del curso. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 8(3), 60-85. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201017307004

De Vallescar, P. (2013). Interculturalidad, espacio entreculturas y la referencia ético-moral. Utopía y Praxis Latinoamericana, 18(60), 57-68.

https://www.redalyc.org/pdf/279/27926711014.pdf

Flecha, R. (2010). Prácticas educativas que fomentan la inclusión. Conclusiones del Proyecto Included [ponencia]. Simposio Diversidad Cultural y Escuela: El desarrollo de la competencia intercultural, Badajoz, España.

Godenzzi, J. C. (1996).Educación e Interculturalidad en los Andes y la Amazonía. Centro Bartolomé de las Casas.

Leiva, J. (2013). La interculturalidad a través de las TIC: Un proceso de aprendizaje en red. Didáctica, Innovación y Multimedia, 9(25), 1-13.

https://raco.cat/index.php/DIM/article/download/269845/357373

Lusquiños, C. (2020). Acceso a TIC, Habitualidad en el Uso y Desempeño Escolar en Contextos Diferenciados. ¿Una Alternativa para el Aprendizaje en Escuelas Primarias? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9. https://revistas.uam.es/riejs/article/download/12353/12197/32766

Ministerio de Educación. (2020, 25 de abril). Resolución Viceministerial N.º 00093-2020-MINEDU. Ministerio de Educación (Perú). https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/632256/RVM_N__093-2020-MINEDU.pdf?v=1587871310

Ministerio de Educación (2003, 16 de julio). Ley general de educación, Ley Nro. 28044. MINEDU. http://www.minedu.gob.pe/p/ley_general_de_educacion_28044.pdf

Ministerio de Educación. (2015). Interculturalidad desde el aula. Sugerencias para trabajar a partir de la diversidad. MINEDU.

https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/4866

Orduz, F. S., Acevedo, O. F. y Ramírez, M. F. (2018). La interculturalidad en las aulas: hacia una pedagogía de paz. En S. M. Carrillo, Y. Sanabria, V. J. Bermúdez y J. F. Espinosa (Eds.). Actores en la educación: una mirada desde la psicología educativa (pp. 62-82).Universidad Simón Bolívar.

Paredes, D., Vera, D., La Serna, K. y Barrionuevo, W. (s/f). Diagnóstico de la Educación Intercultural Bilingüe (EIB) en el Perú. https://docplayer.es/48759395-Diagnostico-de-la-educacion-intercultural-bilingue-eib-en-el-peru.html

Patiño, A. Palomino, L. y Rivero, C. (2017). Docentes y sus aprendizajes en modalidad virtual. UNESCO. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/5709

Quesada, A. (2013). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales: los recursos de la Web 2.0. Revista de Lenguas Modernas, 18, 337-350. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/article/view/12370

Martí, J. y Valdeolivas, M. (2016). TIC, hacia la educación 3.0. [Tesis de pregrado, Universidad Jaume I]. Repositori UJI. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/164042/TFG_Marti%CC%81%20Gil,%20Jose%20Julia%CC%81n.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Schunk, D. (2012). Teorías del aprendizaje. Una perspectiva educativa. Pearson. https://buo.mx/assets/shunk-teorias_del_aprendizaje---dale-h-schunk.pdf

Valverde, A. (2010). La formación docente para una educación intercultural en la escuela secundaria. Cuicuilco, 17(48), 133-147. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/issue/view/289

Walsh, C. (2005). La interculturalidad en la Educación. Ministerio de Educación, UNICEF. https://centroderecursos.cultura.pe/sites/default/fles/rb/pdf/La%20

interculturalidad%20en%20la%20educacion_0.pdf

Zambrano, N. (2021). Entornos virtuales para fomentar la educación intercultural. Caso Universidad de Cuenca [Tesis de maestría, Universidad de Cuenca]. Repositorio Institucional Universidad de Cuenca. http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35612

Zúñiga M. y Ansión, J. (1997). Interculturalidad y Educación en el Perú. Foro Educativo. https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/inter59.PDF

Published

2023-01-05

How to Cite

Rojas Porras, N. (2023). Interculturality and virtual education in a primary level educational institution in the district of Ayacucho, 2021. Desafios, 14(1), 16–23. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.1.382

Issue

Section

Articulos Originales