Didactic positions on the scientific method and development of research skills in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.2.341

Keywords:

methodology, researchwork, professional training, scientific approach, basic research.

Abstract

Objective. To show that the didactic positions with quantitative vs. conceptualist-epistemological approach of the teacher on the scientific method influence the development of research skills in the university student. Methods. It consisted of pure / basic, observational, analytical, prospective and transversal research. The level of research was explanatory, assessing the causality of one variable over the other. The population consisted of 570 students from the last semester of studies of Universidad de Huánuco, enrolled in the academic cycle 2020-I. The sample consisted of 215 students, chosen by means of a stratified random sample. A documentary measurement instrument adapted from Jaik and Ortega’s scale of assessment of investigative competencies (2017) was used. Results. The results confirm that the didactic posture of the teacher on the scientific method influences the research skills of the university student, with a probability of error of 3.2%. Conclusions. It is concluded that the didactic posture of the teacher on the scientific method effectively influences the development of research skills of the university student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, O., Gallegos, M., Jácome, J. y Martínez, R. (2017). La Didáctica: Epistemología y Definición en la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas de la Universidad Técnica del Norte del Ecuador. Formación universitaria, 10(3), 81-92. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-50062017000300009&lng=es&nrm=iso

Arbeláez, R., Hernández, N. y Pérez, M. (2006). El desarrollo de la competencia investigadora en los estudiantes de pregrado. Docencia Universitaria, 7(1), 5-10. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/769/1073

Asensi-Artiga, V. y Parra-Pujante, A. (2002). El método científico y la nueva filosofía de la ciencia. Anales de Documentación, 5, 9-19. https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/2251

Estrada, O. (2014). Sistematización teórica sobre la competencia investigativa. Revista Electrónica Educare, 18(2), 177-194.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4780914

Guzmán, C., y Vara, A. (2009). Creencias docentes sobre el método científico y su influencia en las actitudes hacia la investigación y la disposición para realizar tesis en una universidad privada de Lima. Revista Cultura, 21, 341'371. http://www.revistacultura.com.pe/

Instituto Nacional de Estadística e Informática, INEI. (2014). Encuesta Nacional a Egresados Universitarios y Universidades. https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1298/Libro.pdf

Jaik, A. y Ortega, E. (2017). Validación de la escala para evaluar Competencias Metodológicas de Investigación [conferencia]. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, San Luis Potosí, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2790.pdf

Orozco, V. (2013). Los criterios epistemológicos en la investigación económica. Pensamiento crìtico, 18(1), 63-79. https://www.revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/econo/article/download/8916/7744

Pinto, A. y Cortés, O. (2017). ¿Qué piensan los estudiantes universitarios frente a la formación investigativa? REDU: Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 57-76. https://n9.cl/ikz10

Rodríguez, A. y Pérez, A. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82, 179-200. https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Salazar, D. (2004). Didáctica, Interdisciplinariedad y trabajo científico en la formación del profesor. Editorial Pueblo y Educación. https://n9.cl/qd025

Supo, J. y Zacarías, H. (2020). Metodología de la InvestIgación Científica: Para Las Ciencias de la Salud y Las Ciencias Sociales (3a ed.). Independently Published. https://books.google.com.pe/books?id=WruXzQEACAAJ

Vega-Malagón, G., Ávila-Morales, J., Vega-Malagón, A., Camacho-Calderón, N., Becerril-Santos, A. y Leo-Amador, G. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque cuantitativo y cualitativo. 10(15), 6. https://n9.cl/t5q0a

Published

2021-05-28

How to Cite

Zacarías Ventura, H. R., Vilchez Guizado, J., & Supo Condori, J. A. (2021). Didactic positions on the scientific method and development of research skills in university students. Desafios, 12(2), 108–113. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.2.341

Issue

Section

Articulos Originales