Frustration tolerance and resilience in university students in Lima, Peru, 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/rpcs.2024.6.2.457

Keywords:

frustration tolerance, resilience, university students, mental health, emotions

Abstract

Objective: To determine the relationship between frustration tolerance and resilience in university students in Lima, Peru. Methods: A quantitative approach with a simple correlational and cross-sectional design was applied. The sample consisted of 316 university students, who were administered the Frustration Tolerance Scale (FTS) and the Resilience Scale (RS). A set of statistical analyses was employed to examine the relationship between resilience (R) and frustration tolerance (FT) in university students, as well as the variations of these variables according to demographic and academic characteristics. Spearman's r test was used for inferential analysis, with a rho = 0.65, and the statistical signifcance value was p < 0.01. Results: Resilience, measured as a single dimension, had a mean of 5.46 (SD = 0.81), with values ranging from 2.68 to 7. Regarding frustration tolerance, which was evaluated in dimensions, the following means were reported: in the personal dimension, the mean was 2.24 (SD = 0.36); in the work dimension, the mean was 2.20 (SD = 0.30); in the social dimension, 2.22 (SD = 0.30); and in the family dimension, 2.33 (SD = 0.37). Conclusions: There are significant correlations between resilience and frustration tolerance, both in general terms and in the specific personal and work dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Zapata-Ospina J, Patiño-Lugo D, Vélez C, Campos-Ortiz S, Madrid-Martínez P, Pemberthy-Quintero S, et al. Intervenciones para la salud mental de estudiantes universitarios durante la pandemia por COVID-19: una síntesis crítica de la literatura. Revista Colombiana de Psiquiatría [Internet]. 2021 [Consultado el 10 de junio de 2023];50(3):199-213. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.rcp.2021.04.007

Contreras-Cordova C, Atencio-Paulino, Sedano C, Ccoicca-Hino, Huaman. Suicidios en el Perú: descripción pidemiológica a través del Sistema Informático Nacional de Defunciones (SINADEF) en el periodo 2017-2021. Revista de Neuro-Psiquiatría [Internet]. 2022 [Consultado el 12 de junio de 2023];85(1):19-28. https://doi.org/10.20453/rnp.v85i1.4152

Begoña M, Franco P, Mustaca E. Intolerancia a la Frustración y Regulación Emocional en adolescentes. Conciencia EPG [Internet]. 2018 [Consultado el 12 de junio de 2023];3(2):12-33. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.3-2.2

Franco P, Fazio M, Mustaca A. Resiliencia e intolerancia a la frustración en adolescentes de AMBA, Argentina. Psicología del Desarrollo [Internet]. 2022 [Consultado el 10 de junio de 2023];3:20-32. https://doi.org/10.59471/psicologia20223

Redondo-Blasco V, Martínez-Abad F. Revisión sistemática sobre la relación resiliencia-rendimiento académico del alumnado en educación obligatoria: análisis de evaluaciones a gran escala. Aula Abierta [Internet]. 2024 [Consultado el 10 de junio de 2023]; 53(1): 37-45. https://doi.org/10.17811/rife.20419

Toala-Zavala K, Rodríguez-Pérez M. Estrategias de afrontamiento y tolerancia a la frustración en adolescentes. REPSI - Revista Ecuatoriana de Psicología [Internet]. 2022 [Consultado el 18 de junio de 2023];5(12):72-80. https://doi.org/10.33996/repsi.v5i12.72

Valiente-Barroso C, Marcos-Sánchez R, Arguedas-Morales M, Martínez-Vicente M. Tolerancia a la frustración, estrés y autoestima como predictores de la planifcación y toma de decisiones en adolescentes. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación [Internet]. 2019 [Consultado el 19 de junio de 2023];8(1):1-19. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/6952/695273865001/html/

Mustaca A, Arroyo M, Franco P. Procrastinación académica e intolerancia a la frustración en estudiantes universitarios argentinos. ConCiencia EPG [Internet]. 2022 [Consultado el 19 de junio de 2023];7(2):30-47. Disponible en: https://doi.org/10.32654/concienciaepg.7-2.3

Cyrulnik B, Anaut M. Resiliencia y adaptación. La familia y la escuela como tutores de resiliencia. Barcelona: Gedisa; 2017.

Vizoso-Gómez C, Arias-Gundín O. Resiliencia, optimismo y burnout académico en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology [Internet]. 2018 [Consultado el 19 de julio de 2023];11(1):47-59. https://doi.org/10.30552/ejep.v11i1.185

Corchado-Castillo A, Díaz-Aguado M, Martínez-Arias R. Resiliencia en adolescentes expuestos a condiciones vitales de riesgo. Cuadernos de Trabajo Social [Internet]. 2016 [Consultado el 19 de julio de 2023];30(2):477-86. https://doi.org/10.5209/cuts.54357

González-Velázquez L. Estrés académico en estudiantes universitarios asociados a la pandemia por COVID-19. Espacio I+D, Innovación Más Desarrollo [Internet]. 2020 [Consultado el 21 de julio de 2023];9(25):158-79. https://doi.org/10.31644/imasd.25.2020.a10

Orozco-Solís M, Bravo-Andrade H, Ruvalcaba-Romero N, Alfaro-Beracoechea L. Resiliencia en adolescentes: el papel de la conectividad con la escuela y familia. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación [Internet]. 2021 [Consultado el 23 de julio de 2023]; 8(1): 20-36. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.7097

Estrada-Araoz E, Mamani-Uchasara H. Procrastinación académica y ansiedad en estudiantes universitarios de Madre de Dios, Perú. Apuntes Universitarios [Internet]. 2020 [Consultado el 25 de julio de 2023];10(4):322-37. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.517

Hernández-Sampieri R, Fernández C, Baptista M. Metodología de la Investigación. 6.a ed. México D. F.: McGraw Hill; 2011. Disponible en: https://www.esup.edu.pe/wp-zontent/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifca%206ta%20ed.pdf

Sánchez H, Reyes C. Metodología y diseños en la investigación científica. 6.a ed. Lima: Editorial Hozlo; 2021. 17. Hidalgo N, Soclle F. Manual de Escala de Tolerancia a la frustración ETAF. Universidad Peruana Unión [Internet]. Lima: Universidad Peruana Unión; 2011 [Consultado el 25 de julio de 2023]. Disponible en: https://es.scribd.com/document/281649187/Manual-Etaf-Escala-de-Tolerancia-a-La-Frustracion

Gómez M. Estandarización de la Escala de Resiliencia de Wagnild & Young en universitarios de Lima metropolitana [Internet]. Lima: Universidad Peruana Unión; 2011 [Consultado el 25 de julio de 2023]. Disponible en: https://es.scribd.com/document/281649187/Manual-Etaf-Escala-de-Tolerancia-a-La-Frustracion

Canova C. Aspectos éticos en la publicación de manuscritos científcos: Una revisión de literatura. Salud, Ciencia y Tecnología [Internet]. 2022 [Consultado el 28 de julio de 2023];2(81). https://doi.org/10.56294/saludcyt202281

Asencios-Trujillo L, La Rosa-Longobardi C, Piñas-Rivera L. Resiliencia y autoimagen en adolescentes que inician actividades escolares presenciales en una zona de Lima. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet]. 2023 [Consultado el 28 de julio de 2023];2(408):1-10. https://doi.org/10.56294/sctconf2023408

Prado-Álvarez R, Águila Chávez M. Diferencia en la resiliencia según género y nivel socioeconómico en adolescentes. Persona [Internet]. 2003 [Consultado el 28 de julio de 2023];6:179-96. https://doi.org/10.26439/persona2003.n006.885

Medrano L, Franco P, Flores-Kanter P, Mustaca A. Intolerancia a la frustración y estrategias cognitivas de regulación emocional en la predicción de la agresividad. Suma Psicológica [Internet]. 2019 [Consultado el 28 de julio de 2023]; 26(1): 19-27. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2019.v26.n1.30120-0534

Ventura-León J, Caycho-Rodríguez T, Vargas-Tenazoa D, Flores-Pino G. Adaptación y validación de la Escala de Tolerancia a la Frustración (ETF) en niños peruanos. Revista de Psicología Clínica Con Niños y Adolescentes [Internet]. 2018 [Consultado el 12 de agosto de 2023];5(2):23-9. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6399728

Castro-Méndez N, Suárez Cretton X. La resiliencia en estudiantes universitarios no tradicionales. Revista Colombiana de Educación [Internet]. 2024 [Consultado el 12 de agosto de 2023];91(91):33-55. https://doi.org/10.17227/rce.num91-16430

Peralta S, Ramírez A, Castaño H. Factores resilientes asociados al rendimiento académico en estudiantes pertenecientes a la Universidad de Sucre (Colombia). Psicología Desde el Caribe [Internet]. 2006 [Consultado el 12 de agosto de 2023]; 17:196-219. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21301709

Published

2024-04-01

How to Cite

1.
Cervantes Chávez LK, Bruggo Apaza KY. Frustration tolerance and resilience in university students in Lima, Peru, 2023. Rev Peru Cienc Salud [Internet]. 2024Apr.1 [cited 2024Nov.22];6(2). Available from: http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/590