Anxiety and life satisfaction in adolescents: the mediating role of emotional dysregulation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/rpcs.2024.6.2.450

Keywords:

emotional dysregulation, anxiety, life satisfaction, adolescents, mediation

Abstract

Objective. To examine the mediating role of emotional dysregulation between anxiety and life satisfaction in adolescents from Metropolitan Lima (Peru). Methods. A quantitative, crosssectional, and predictive design was used. The sample, selected by convenience, included 522 adolescents (52.3% males; 47.7% females) with an average age of 15.41 years. The instruments used were the GAD-7 to measure anxiety, the SWLS to assess life satisfaction, and the EDSshort for emotional dysregulation. Data were analyzed using a structural equation model, employing the weighted least squares mean and variance adjusted (WLSMV) estimator. Results. Anxiety had a direct impact on emotional dysregulation (B = 0.67; p < 0.001) and a negative impact on life satisfaction (B = -0.12; p < 0.036). Additionally, emotional dysregulation also
had a signifIcant negative effect on life satisfaction (B = -0.17; p < 0.003). Mediation analysis revealed that emotional dysregulation fully partially the relationship between anxiety and life satisfaction (indirect effect B = -0.12; p < 0.003). Conclusions. Emotional dysregulation is a key mediator in the relationship between anxiety and life satisfaction in adolescents, highlighting the importance of addressing both anxiety and emotional regulation in interventions to improve the mental well-being of adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Moral M, Ovejero A. Jóvenes, globalización y postmodernidad: Crisis de la adolescencia social en una sociedad adolescente en crisis. Papeles del psicólogo [Internet]. 2004 [Consultado el 6 de septiembre de 2023];25(87):72-79. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/778/77808710.pdf

Papalia D. Desarrollo Humano. México: McGrawHill; 2012.

Organización Mundial de la Salud (OMS). Salud mental en la adolescencia [Internet]. Ginebra: OMS; 2022 [Consultado el 6 de septiembre de 2023]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Informe Anual de UNICEF 2021 [Internet]. Nueva York: UNICEF; 2021 [Consultado el 6 de septiembre de 2023]. Disponible en: https://www.unicef.org/media/120406/file/UNICEF%20An-nual%20Report%202021%20SP.pdf

De la Barra F, Vicente B, Saldivia S, Melipillan R. Estudio de epidemiologia psiquiátrica en niños y adolescentes en Chile. Estado actual. Rev. Méd. Clín. Condes. [Internet]. 2012 [Consultado el 6 de septiembre de 2023]; 23(5): 521-529. https://doi.org/10.1016/S0716-8640(12)70346-2

Secretaria Nacional de la Juventud. Senaju: Conoce la situa-ción actual de los más de 7 millones de jóvenes peruanos de 15 a 29 años [Internet]. Lima: Senaju; 2023 [Consultado el 6 de septiembre de 2023]. Disponible en: https://juventud.gob.pe/2023/12/senaju-conoce-la-situacion-actual-de-los-mas-de-7-millones-de-jovenes-peruanos-de-15-a-29-anos/

Instituto Nacional de Salud Mental. Estudio Epidemiológico de Salud Mental en Niños y Adolescentes en Lima Metropolitana en el Contexto de la COVID-19. Anales de Salud Mental [Internet]. 2020 [Consultado el 7 de septiembre de 2023];17(2). Disponible en: https://www.insm.gob.pe/investigacion/archivos/estudios/_notes/EESM_Ninos_y_Adolescentes_en_LM_ContextoCOVID19-2020.pdf

Ramírez-Carrasco D, Escobar-Soler C, Ferrer-Urbina R, Caqueo-Urízar A, Gallardo-Peralta L. Rasgo o Estado: Efectos de la Temporalidad de la Ansiedad sobre Medidas de Bienestar. Psykhe: Revista de la Escuela de Psicología [Internet]. 2022 [Consultado el 8 de septiembre de 2023];31(1):1–8. https://doi.org/10.7764/psykhe.2019.22203

American Psychiatric Association. Manual diagnóstico y es-tadístico de los trastornos mentales (DSM-5). Virginia: APA; 2014.

Gross JJ. Manual de Regulación de las Emociones. Nueva York: Publicaciones de Guilford; 2014.

McRae K, Gross JJ. Regulación emocional. Emoción [Internet]. 2020 [Consultado el 10 de septiembre de 2023];20(1):1–9. https://doi.org/10.1037/emo0000703

Gratz KL, Roemer L. Multidimensional Assessment of Emotion Regulation and Dysregulation: Development, Factor Structure, and Initial Validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment [Internet]. 2004 [Consultado el 12 de septiembre de 2023];26(1):41–54. https://doi.org/10.1023/B:JO-BA.0000007455.08539.94

Linehan MM, Korslund KE, Harned MS, Gallop RJ, Lungu A, Neacsiu AD, et al. Dialectical behavior therapy for high suicide risk in individuals with borderline personality disorder: a randomized clinical trial and component analysis. JAMA Psychiatry [Internet]. 2007 [Consultado el 15 de septiembre de 2023];72(5):475-82. doi: 10.1001/jamapsychiatry.2014.3039

Guzmán M, Carrasco N, Figueroa P, Trabucco C, Vilca D. Estilos de apego y dificultades de regulación emocional en estudiantes universitarios. Psykhe [Internet]. 2016 [Consultado el 15 de septiembre de 2023];25(1):1-13. http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.25.1.706

Santoya Y, Garcés M, Tezón M. Las emociones en la vida universitaria: análisis de la relación entre autoconocimiento emocional y autorregulación emocional en adolescentes y jóvenes universitarios. Psicogente [Internet]. 2018 [Consultado el 15 de septiembre de 2023];21(40):422-439. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3081

Ato M, Vallejo G. Diseño de investigación en Psicología. Madrid: Pirámide; 2015.

Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. México D. F.: McGraw-Hill; 2014.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. Estadísticas de educación [Internet]. Lima: INEI [Consultado el 6 de junio de 2023]. Disponible en: https://m.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/education/

Powers A, Stevens J, Fani N, Bradley B. Construct Validity of a Short, Self-Report Instrument Assessing Emotional Dys-regulation. Psychiatry Research [Internet]. 2015 [Consultado el 5 de octubre de 2023];225:85-92. doi: 10.1016/j.psychres.2014.10.020

Contreras-Valdez JA, Hernández-Guzmán L, Freyre M-A. Validez de constructo de la versión corta de la Escala de Desregulación Emocional para niños y adolescentes. Pensamiento Psicológico [Internet]. 2018 [Consultado el 5 de octubre de 2023];16(1):19-31. Doi: 10.11144/Javerianacali.PPSI16-1.vcvc

Franco-Jimenez R, Nuñez-Magallanes A. Propiedades psicométricas del GAD-7, GAD-2 y GAD-Mini en universitarios peruanos. Propósitos y Representaciones [Internet]. 2022 [Consultado el 5 de octubre de 2023];10(1). https://doi.org/10.20511/pyr2022.v10n1.1437

Diener E, Emmons RA, Larsen RJ, Griffin S. The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment [Internet]. 1985 [Consultado el 7 de octubre de 2023];49:71-75. Doi: 10.1207/s15327752jpa4901_13

Arias-Gallegos W, Huamaní-Cahua J, Caycho-Rodríguez T. Satisfacción con la vida en escolares de la ciudad de Arequipa. Propósitos y representaciones [Internet]. 2018 [Consultado el 7 de octubre de 2023]; 6(1): 351-407. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.206

Tabachnick BG, Fidell LS. Using multivariate statistics. 6ª ed. Boston: Pearson; 2013.

Hayes AF. Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Nueva York: Guilford Press; 2018.

Beauducel A, Herzberg PY. On the performance of maximum likelihood versus means and variance adjusted weighted least squares estimation in CFA. Structural Equation Modeling [Internet]. 2006 [Consultado el 10 de octubre de 2023];13(2):186-203. https://doi.org/10.1207/s15328007sem1302_2

Keith TZ. Multiple regression and beyond: An introduction to multiple regression and structural equation modeling. 3ª ed. Routledge [Internet]. 2019 [Consultado el 10 de octubre de 2023]. https://doi.org/10.4324/9781315162348

Hu LT, Bentler PM. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling [Internet]. 1999 [Consultado el 14 de octubre de 2023]; 6(1): 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118

Revelle W. psych: Procedures for Psychological, Psychometric, and Personality Research. R package version 2.1.9. [Internet]. Northwestern University; 2021 [Consultado el 14 de octubre de 2023]. https://personality-project.org/r/psych/psych-manual.pdf

Rosseel Y. lavaan: An R package for structural equation modeling. Journal of Statistical Software [Internet]. 2012 [Consultado el 14 de octubre de 2023]; 48(2): 1-36. https://doi.org/10.18637/jss.v048.i02

Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Código de ética en investigación de la UNMSM. Resolución rectoral N. º 012648-2023-R/UNMSM (2023 Nov 21).

Gasol X, Navarro-Haro MV, Fernández-Felipe I, García-Palacios A, Suso-Ribera C, Gasol-Colomina M. Preventing Emotional Dysregulation: Acceptability and Preliminary Effectiveness of a DBT Skills Training Program for Adolescents in the Spanish School System. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2022 [Consultado el 14 de octubre de 2023];19(1):494. Disponible en: https://zaguan.unizar.es/re-cord/117445?ln=es

Moltrecht B, Deighton J, Patalay P, Edbrooke-Childs J. Effectiveness of current psychological interventions to improve emotion regulation in youth: A metaanalysis. Eur Child Adolesc Psychiatry [Internet]. 2020 [Consultado el 14 de octubre de 2023];30(6):829-848. https://doi.org/10.1007/s00787-020-01498-4

Reyes M, Tena A. Regulación Emocional en la Práctica Clíni-ca: Una Guía para Terapeutas. México D. F.: Manual Moderno; 2016.

Zumba-Tello D, Moreta-Herrera R. Afectividad, Regulación Emocional, Estrés y Salud Mental en adolescentes del Ecuador en tiempos de pandemia. RevistaDoctoradoUMH [Internet]. 2022 [Consultado el 15 de noviembre de 2023];10(1). Disponible en: http://revistagpu.cl/2009/GPU_marzo_2009_PDF/REGULACION%20EMOCIONAL%20EN%20NI%-C3%91OS%20Y%20ADOLECENTES.pdf

Uribe Urzola A, Ramos Vidal I, Villamil Benítez I, Palacio Sañudo JE. La importancia de las estrategias de afrontamiento en el bienestar psicológico en una muestra escolarizada de adolescentes. Psicogente [Internet]. 2018 [Consultado el 15 de noviembre de 2023];21(40):440-457. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3081

Rey Peña L, Quintana Orts C, Mérida López S, Extremera Pacheco N. Emotional intelligence and peer cybervictimisation in adolescents: gender as moderator. Comunicar [Internet]. 2018 [Consultado el 12 de noviembre de 2023];26(56):9-18. https://doi.org/10.3916/C56-2018-01

Ponce R, Caguana L. Regulación emocional y bienestar psicológico en estudiantes universitarios: Emotional Regulation and Psychological Well-Being in College Students. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades [Internet]. 2023 [Consultado el 12 de noviem-bre de 2023];4(1):587–597. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.275

Augusto J, López R, Martínez A, Pulido M. Perceived emotional intelligence and life satisfaction among university teachers. Psicothema [Internet]. 2006 [Consultado el 12 de noviembre de 2023];18(1):152-157. Disponible en: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=329

Extremera N, Fernández P. Perceived emotional intelligence and life Satisfaction: Predictive and incremental validity using the Trait Meta-Mood Scale. Pers Individ Dif. [Internet]. 2005 [Consultado el 15 de diciembre de 2023]; 39(5): 937-948. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.03.012

Prado V, Villanueva L, Górriz A. Trait emotional intelligen-ce and subjective wellbeing in adolescents: The moderating role of feelings. Psicothema [Internet]. 2018 [Consultado el 10 de enero de 2024];30(3):310-315. https://doi.org/10.7334/psicothema2017.232

Saxena P, Dubey A, Pandey R. Role of emotion regulation difficulties in predicting mental health and wellbeing. SIS Journal of Projective Psychology & Mental Health [Internet]. 2011 [Consultado el 10 de enero de 2024];18(1):147-155. Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/4027/bbd-23c5e41a81c808535bb734e6aeb083fbf.pdf

Caccia P, Elgier A. Resiliencia y satisfacción con la vida en adolescentes según nivel de espiritualidad. PSOCIAL [Internet]. 2020 [Consultado el 10 de enero de 2024];6(2):62-70. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/6723/672371459005/672371459005.pdf

Caqueo-Urízar A, Mena-Chamorro P, Flores J, Narea M, Irarrázaval M. Problemas de regulación emocional y salud mental en adolescentes del norte de Chile. Ter Psicol. [Internet]. 2020 [Consultado el 10 de enero de 2024];38(2):203-222.2. https://doi.org/10.4067/S0718-48082020000200203

Published

2024-04-14

How to Cite

1.
Bolaños Rueda JJ, Campos Miranda JE, Castillo Paz JA, Chávarry Reátegui LF, Gomero Ramirez PI. Anxiety and life satisfaction in adolescents: the mediating role of emotional dysregulation. Rev Peru Cienc Salud [Internet]. 2024Apr.14 [cited 2024Nov.24];6(2). Available from: http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/573