Playful mixture and English language learning in second-year high school students
DOI:
https://doi.org/10.37711/desafios.2023.15.1.409Keywords:
playful mixture, learning, English language, students, educationAbstract
Objective. To determine if there is a relationship between playful mixtures and English language learning among high school students at Institución Educativa Mariano Dámaso Beraún in Leoncio Prado province, Huánuco region, 2019. Methods. This study is basic research at the descriptive correlational level with a non-experimental, cross-sectional design. The population consisted of 66 students. A sample of 30 students from the second grade "A" was selected using non-probabilistic sampling. For data collection, a questionnaire and a comprehension and writing test were used, validated through reliability testing and expert judgment. The hypothesis was tested using Spearman's rho coefcient. Results. The Spearman's rho coefcient test regarding the general hypothesis (relationship between playful mixture
and English learning) was 0.722 with a p-value = 0.000. Concerning the frst specifc hypothesis (relationship between playful mixture and reading various types of texts), a correlation of 0.576 and a p-value = 0.05 was obtained; for the second specifc hypothesis (relationship between playful mixture and writing various types of texts), the result was
0.641 with a p-value = 0.05. All three results indicate a moderate positive correlation. Conclusions. There is a signifcant moderate correlation between the playful mixture variable and English learning among second-grade “A” students at I.E. Mariano Dámaso Beraún, 2019
Downloads
References
Alegría Rodríguez, C., A. (2012). Teoría del desarrollo cognitivo de Piaget. Simply Psychology.
Armijos, G. (2013). Actividades lúdicas en las clases de inglés y su incidencia en el desarrollo de la destreza oral en los estudiantes del sexto año de Educación Básica del Centro Educativo Particular Alianza en la Provincia de Tungurahua, Cantón Ambato [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio de la Universidad Técnica de Ambato. http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/11626/1/T-UCE-0010-300.pdf
Calero, M. (2003). Educar jugando. San Marcos.
Cantillo, J., Domínguez, A., Encinas, S., Muñoz, A., Navarro, F., y Salazar, A. (2005). Dilemas morales: Un aprendizaje de valores mediante el diálogo. Nau Libres – Edicions Culturals Valencianes.
Cipagauta, M. (2018). Mixtura educativa a la carta; reflexiones en torno a la enseñanza, el aprendizaje y la evaluación. Global Knowledge Academics.
Condori, R. (2017). Estrategias de la enseñanza en el aprendizaje del idioma inglés de los estudiantes de segundo grado de la Institución Educativa Secundaria Leoncio Prado de Karina del Distrito de Chucuito – Puno en el segundo trimestre del año académico 2017 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional del Altiplano]. Repositorio Institucional Digital de la Universidad Nacional del Altiplano. http://repositorio.unap.edu.pe/bitstream/handle/UNAP/6168/Condori_Flores_ Rene.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Custodio, J. (2014). El estudio de los métodos de enseñanza del inglés realizado por los docentes de secundaria para el aprendizaje de los alumnos de Educación Secundaria del Distrito de Huánuco [Tesis de pregrado no publicada]. Instituto Superior Pedagógico Público Marcos Duran Martel.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2018). Learning through play. UNICEF. https://www.unicef.org/sites/default/fles/2018-12/UNICEF-Lego-Foundation-Learning-through-Play.pdf
Gavino, A., Tarazona L., y Ramos, N. (2020) Estrategias didácticas para desarrollar la expresión oral en ingles en los estudiantes del segundo grado de educación secundaria de la I.E. Leoncio Prado Huallpayunca Obas 2019 [Tesis de Segunda Especialidad, Universidad Hermilio Valdizán] Repositorio Institucional Digital UNHEVAL https://1library.co/document/yeve7wrz-estrategias-didacticas-desarrollar-expresion-estudiantes-educacion-secundaria-huallpayunca.html
Guevara, P. (2015). Estrategias lúdicas en el aprendizaje de lengua extranjera inglés,en estudiantes de décimo E.G.B., Unidad Educativa “Joaquín Lalama”, Ambato, Tungurahua, período 2014-2015 [Tesis de pregrado, Universidad Central del Ecuador] Repositorio Digital UCE http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/11626/1/T-UCE-0010-300.pdf
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education.
Mendoza, M. (2003). ¿Cómo aprendemos desde la neurociencia? la neuropedagogía y el impacto en el aula de clase. Educrea. https://educrea.cl/como-aprendemos-desde-la-neurociencia-neuropedagogia-y-el-impacto-en-el-aula-de- clase/
Ministerio de Educación. (2016). Programación curricular desecundaria. Lima
Morón, C., Puente, A., Cerrillo, P. C., Yubero, S., Gómez-Villalba, E., Arellano, V., Janer, G., Gutiérrez. D., Rodríguez, M., y García, J. (2001). Hábitos lectores y animación a la lectura. Universidad de Castilla-La Mancha.
Navarro, D., & Piñeiro, M. (2012). Didactic strategies for teaching english as a foreign language in seventh and eight grades in secondary schools in Costa Rica. Káñina, Rev. Artes y Letras, Univ. Costa Rica, 36(2), 233-251. https://www.redalyc.org/pdf/442/44249253001.pdf
Piaget, J. (1977). El lenguaje y el pensamiento en el niño. Guadalupe.
Poca, A. (1991). La escritura: teoría y técnica de la transmisión. Montesinos Editor.
Rebel, G. (2009). El lenguaje corporal. EDAF.
Vygotsky, L. (1997). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. http://www.papelesdesociedad.info/IMG/pdf/vygotsky-obras-escogidas-tomo-3.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karen Anali Timoteo Nieto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.