Perception of digital competencies in second cycle of secondary level teachers in the Dominican Republic, 2022-2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.403

Keywords:

digital learning, digital competencies, hybrid education, virtual education, Dominican Republic.

Abstract

Objective. To reveal the perception of digital competences presented by the teachers of the second cycle of secondary level in an educational center in the Dominican Republic, as perceived by the students who study or have studied in the center under study, in the implementation of virtual education post-COVID-19 for the period 2022-2023, as a result of
the passage from classroom to virtual training in a massive way in an area with many limitations in internet connection and with a high precariousness. Methods. A quantitative approach methodology and descriptive scope were used to
know the answers of the students, through the application of a digital survey with closed and multiple-choice questions. Results. The inadequate use of information and communication technologies in the teaching-learning processes is highlighted, as well as the low use of these educational tools. Conclusions. It is shown that teachers are not trained or prepared for virtual education, and that teachers and students do not know how ICTs are implemented

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, D. C., y Sartor-Harada, A. (2021). Ensino e aprendizagem em ambientes virtuais. Um olhar sobre o papel do estudan. Cenas Educacionais, 4, e11610. https://homologacao.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/11610

Aceituno Huacani, C., Silva Minauro, R., y Cruz Chuyma, R. (2020). Mitos y realidades de la investigación científca (C. Aceituno Huacani, ed.). http://repositorio.concytec.gob.pe/handle/20.500.12390/2179

Bellolio Cano, F. N. (2021). Sistematización de la experiencia del Proyecto Aprendiendo desde Casa: Visibilización de experiencias educativas y necesidades socioemocionales de estudiantes de 12-15 años en el período escolar 2020-2021 durante la pandemia del COVID-19 en el sector norte de la ciudad de Guayaquil: construyendo una educación más inclusiva desde la cooperación con docentes [Tesis de pregrado, Universidad Casa Grande]. Repositorio

Digital Universidad Casa Grande. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/3105

Camilo-Vincent, O. (2021). Reflexiones sobre aseguramiento de la calidad y acreditación en República Dominicana. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) - República Dominicana. http://cris.unibe.edu.do/handle/123456789/218

Cóndor-Herrera, O. (2020). Educar en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 5-18. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.281

Estrada, E. A. A. (2021). Educación rural en tiempos de emergencia sanitaria nacional: Retos del docente frente al desarrollo de la virtualidad. Ciencia Latina Revista Científca Multidisciplinar, 5(4), 4278-4295. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.620

Florián, A., Pérez, D., y Batista, D. (2018). Estrategia de capacitación para la integración de la informática educativa en el centro educativo del nivel básico Altagracia Henríquez Perdomo, Distrito Educativo 01-05 del municipio de Vicente Noble, Barahona. Año lectivo

-2019 [Tesis de maestría, Universidad Abierta para Adultos]. https://rai.uapa.edu.do/

Hueso-Romero, J. J., Gil-Quintana, J., Hasbun, H., y Osuna-Acedo, S. (2021). The Social and Transfer Massive Open Online Course: Post-Digital Learning. Future Internet, 13(5). https://doi.org/10.3390/f13050119

Mérida Martínez, Y., y Acuña Gamboa, L. A. (2020). COVID-19, pobreza y educación en Chiapas: Análisis a los programas educativos emergentes. Revista internacional de educación para la justicia social (RIEJS), 9(3), 18. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/riejs2020_9_3_004

Murillo, F. J., Duk, C., Murillo, F. J., y Duk, C. (2020). El COVID-19 y las Brechas Educativas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(1), 11-13.

https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Pantoja Burbano, M. J., Lucero Ayala, N. J., Álvarez Hernández, S. del R., Enríquez Chugá, J. F., (2021). Educación y pandemia: Desafío para los docentes de educación básica superior y bachillerato de la ciudad de Ibarra, Ecuador. Conrado, 17(81), 307-313. http://scielo.sld.cu/

scielo.php?pid=S1990-86442021000400307&script=sci_arttext&tlng=en

Ley General de Educación, núm. 66-97. (1997, 9 de abril). Congreso Nacional. https://www.consultoria.gov.do/Consulta/Home/FileManagement?documentId=3291870&managementType=1

Sánchez, A. M. (2021). Oportunidades digitales educativas a raíz del COVID-19: Del escape room al BreakOut online. e-pública: revista electrónica sobre la enseñanza de la economía pública, 29, 27-57. http://e-publica.unizar.es/wp-content/uploads/2021/09/293Maroto.pdf

Toapanta, O., y Abigail, J. (2021). La educación virtual y el rendimiento académico durante la pandemia del COVID-19 en los estudiantes de primero bachillerato de la Unidad Educativa “San Alfonso” [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/33626

Published

2023-08-03

How to Cite

Gallur Santorun, S., & Batista Pérez, D. R. (2023). Perception of digital competencies in second cycle of secondary level teachers in the Dominican Republic, 2022-2023. Desafios, 14(2), 109–117. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.403

Issue

Section

Articulos Originales