Transcending barriers: the role of Purépecha women in cultural preservation and community building

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.399

Keywords:

migration, women, Purepecha, politics, organization

Abstract

In the context of the Purépecha community, women play a fundamental role in the organization and structuring of daily life within the receiving space. These Purépecha women, known as uarhitiicha, reproduce in the new environment
the same gender roles and forms that they would employ in their places of origin. However, the transition to a
supermodern environment also brings challenges and cultural shocks. Despite assuming the same ethnic obligations
related to their gender, they are also burdened with responsibilities that would normally fall exclusively on men. This socio-cultural shift responds to the specific needs of migrating Purepecha ethnic families, as maintaining gender differentiation would make it difcult for them to function as a family unit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador, B. (2014). La migración interna en mujeres indígenas: un estudio cualitativo de la mujer náhuatl [Tesis de doctorado, Universidad Pablo de Olavide]. https://www.uv.es/lisis/otras-publica/t-marina-amador.pdf

Arellanes, Y., y Ayala, D. (2016). Tradición y sobrevivencia del trueque como alternativa de abasto y subsistencia: una mirada al Tianguis de Cambio de Pátzcuaro, Michoacán. Revista Etnobiologia, 14(2), 56-65.

Arias, P. (2012). Herencia familia y migración en el campo mexicano. Trace. Travaux et Recherches dans les Amériques du Centre, (61), 76-90. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423839520007

Arias, P. (2017). Migrantes exitosos. La franquicia social como modelo de negocios. Universidad de Guadalajara.

Armas, E., y Campos, F. (2015). El flujo migratorio en México: Un análisis histórico a partir de indicadores socioeconómicos. Cimexus, 9(2), 71-90.

Ávila, H. (2015).Lo urbano-rural, ¿nuevas expresiones territoriales? Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Bayona, E. (2011). Un negocio entre paisanos: los tiangueros purépechas en la zona metropolitana de Guadalajara. LiminaR, 9(1), 74-97. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-80272011000100007

Bazán, C. (2012). Saliendo de los márgenes: las transformaciones de la subjetividad en el marco de una acción política alternativa. Anuario de Investigaciones, (21), 163-172. https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=369139994015

Bermúdez, R. (2008). La migración: una constante nacional y universal. Algunas causas y consecuencias. Trabajo Social UNAM, (19). https://www.revistas.unam.mx/index.php/ents/article/view/20183

Bonilla, D. (2011). Indígenas urbanos y derechos culturales: los límites del multiculturalismo liberal. Rev. direito GV, 7(2). https://doi.org/10.1590/S1808-24322011000200009

Bourdieu, P. (1977). Outline of a Theory of Practice. Cambridge University Press.

Bourdieu, P. (2016) Las estrategias de la reproducción cultural. Siglo XXI.

Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge.

Callejas, B. (2005). Imagen y contexto Urbano. Instituto Politécnico Nacional.

Camargo, A. (2011). Migración indígena y la construcción de un territorio de circulación transnacional en México. Trace (Travaux et Recherches dans les Amériques du Centre), (60), 69-84. https://journals.openedition.org/trace/1751

Cárdenas, P. (2014). Migración interna e indígena en México: enfoques y perspectivas. Intersticios sociales, (7),1-28. https://www.scielo.org.mxscielo.php?pid=S2007-49642014000100003&script=sci_abstract

Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano. Universidad Iberoamericana.

Chávez, M. (2004). Identidad y migración e Imágenes y expectativas de algunos mazahuas en la ciudad de México. Gazeta de Antropología, (20). https://www.ugr.es/~pwlac/G20_07MariaEugenia_Chavez_Arellano.html

Fabré, D., y Jiménez C. (2013). Los espacios de intercambio. Los tianguis de Pátzcuaro (Michoacán, México) entre la tradición y las estrategias de supervivencia. Documents d’Anàlisi Geogràfca, 61(2), 265- 287.doi: 10.5565/rev/dag.105

Fabre Platas, D. A., y Yeste Santamaría, S. (2015). Deconstruir la globalización desde la economía solidaria. Revista Paz y Conflictos, (5), 93-119. https://doi.org/10.30827/revpaz.v5i0.468

Foucault, M. (1977). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. Vintage Books.

Galindo, S. (2022). Ser migrante nahua, purépecha o totonaca en Tepojaco, Cuautitlán Izcalli, Estado de México: Identidades étnicas liminales en espacios de transición rural-urbanos [Tesis de doctorado, Escuela Nacional de Antropología e Historia].

Galindo, S. (2023). Vivir en transición en el Estado de México: Nahuas, purépechas y totonacas resistiendo en la sobremodernidad. Revista Raíces, (12). doi: 10.5377/raices.v6i12.15572

García, P. (2013). La espacialidad de los indígenas en el área metropolitana de Monterrey. Relaciones. Estudios de historia y sociedad, 34(134), 57-92. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-39292013000200003

Gissi, N. (2012). ¿Movilidad social ascendente en los indígenas urbanos contemporáneos? Don, mercado e inserción social entre los mixtecos de Ciudad de México. Atenea, (506), 71-95. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622012000200006

Gómez, P. (2012) La identidad étnica, la manía nacionalista y el multiculturalismo como rebrotes racistas y amenazas contra la humanidad. Gazeta de Antropología, (22). https://digibug.ugr.es/handle/10481/7083?locale-attribute=en

González, F. (2017). Buscando un lugar en la economía: Modalidades de comercio practicadas por los mazahuas. Iztapalapa: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 38(83), 187-217. doi: 10.28928/revistaiztapalapa/832017/aot3/gonzalezortizf

Granados, J., y Quezada, M. (2018). Tendencias de la migración interna de la población indígena en México, 1990-2015. Estud. demogr. Urbanos, 33(2). https://doi.org/10.24201/edu.v33i2.1726

Greenwood, D. (1994). Cultural Identities and Global Political Economy from Anthropological Vantage Point. Indiana Journal of Global Legal Studies. https://www.repository.law.indiana.edu/ijgls/vol1/iss1/6/

Guevara, Y. (2015). Migración de tránsito y ayuda humanitaria: Apuntes sobre las casas de migrantes en la ruta migratoria del pacífco sur en México. En W. Raussert, Y. Campos, M. Littschwager, B. Rozema (Eds.). Key Tropes in Inter-American Studies: Perspectives

from the Forum of Inter-American Research Publisher (pp. 63-84). Forum for Inter-American Research.

Hernández, Á. (2007). Migración y capital simbólico. Estrategias de ortodoxia y herejía en localidades periurbanas de la región de Cholula, Puebla. Sociológica (Méx.), 33(94), 75-106. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732018000200075

Hooks, B. (1981). Ain’t I a Woman: Black Women and Feminism. South End Press.

Kumar, A. (2010). Migrantes indígenas en la zona metropolitana. Revista de antropología experimental, (10), 379-394. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5397475&orden=0&info=link

Lambríz, M. (2014). La invisibilidad de los otros migrantes purépechas en Guadalajara. Centro Universitario de Ciencias y Humanidades.

Mancillas, C., y Rodríguez, D. (2009). Muy cerca, pero a la distancia: Transiciones familiares en una comunidad poblana de migrantes. Migr. Inter., 5(1), 35-64. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-89062009000100002&script=sci_abstract

Monzón, M. (2009). Las actividades económicas de los migrantes de los pueblos indígenas. Aldea Mundo.

Morales, V. (2013). Las prácticas de intervención institucional en la creación y organización sociopolítica de los asentamientos rarámuris en la ciudad de Chihuahua. El caso de El Oasis. Relac. Estud. hist. soc. 34(134), 19-55. https://www.scielo.org.mx/pdf/rz/v34n134/v34n134a2.pdf

Neu, T. (2016). El paisaje intermedio: entre lo urbano y lo rural. Una franja de transición. Uexternado.

Oehmichen, Cristina. (2001). Espacio urbano y segregación étnica en la ciudad de México. Pap. Poblac., 7(28),181-197. https://www.scielo.org.m/scielo.php?pid=S1405-74252001000200008&script=sci_abstract

Ortega, A., y Ramírez, B. (2015). Crisis de la cafcultora y la migración. El caso de los productores indígenas de Huejutla, Puebla. Ra Ximhai.

Peña, G. (2015). El enfoque situacional y el estudio de redes y asociaciones urbanas en contextos pluriétnicos. Nueva antropol., 31(89), 81-106. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-06362018000200081&script=sci_abstract

Scott, J. W. (1988). Gender and the Politics of History. Columbia University Press.

Varela, H. (2016). Luchas migrantes en contextos de tránsito migratorio, el caso del movimiento migrante centroamericano. REMHU, Rev. Interdiscip. Mobil. Hum., 24(48), 31-44. https://doi.org/10.1590/1980-85852503880004803

Published

2023-07-03

How to Cite

Galindo Castro, S. G. (2023). Transcending barriers: the role of Purépecha women in cultural preservation and community building. Desafios, 14(2), 149–154. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.399