Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.393

Keywords:

information literacy, teacher competencies, cloud tools, cloud computing, digital competencies

Abstract

Objective. The study aimed to apply cloud-based tools to determine the levels of digital competencies of teachers at the University of Huanuco, Peru. Methods. The study was framed within the framework of applied research, under the experimental method and quasi-experimental design. The population consisted of 663 teachers at the University of Huanuco and the sample consisted of 244 teachers. A structured survey questionnaire was used, which was applied before and after the application. A parametric test was applied to test the main hypothesis and determine whether there was an improvement in the digital competencies of teachers. Results. The results obtained confirm that there was an improvement in digital competencies through the application of the cloud tools and through the training workshops conducted. 63% of teachers obtained a medium level of mastery of digital competencies and 36% achieved a high level; all this in the dimension "informatization and literacy", being one of the most important dimensions. In the other dimensions there was also an increase; for example, in the dimension "information security" 74 % of the teachers achieved a high level. Conclusions. It is concluded that the teachers of the University of Huanuco improved their digital competencies through the use of cloud tools thanks to the virtual training workshops programmed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded, J. I., López-Meneses, E., y Jaén Martínez, A. (2017). Metodologías participativas en la nube: la “G-Google” vs. La “Generación X. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 10(1). https://doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1333

Angulo, L. (2018). Trabaja en la Nube con Google Apps. Macro.

Aprende INTEF. (2020). Marco de Referencia de la Competencia Digital Docente. Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado (INTEF).

Baena, P., Palos, P., Garcia, E., y Casablanca, A. (2018). La importancia del uso de recursos en la nube para el favorecimiento del emprendimiento corporativo en empresas y organizaciones. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 5(2), 87–98. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/9429/la_importancia_del_uso_de_recursos_en_la_nube_para_el_favorecimiento.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Basantes-Andrade, A. V., Cabezas-González, M., y Casillas-Martín, S. (2020). Competencias digitales en la formación de tutores virtuales en la Universidad Técnica del Norte, Ibarra-Ecuador. Formación Universitaria, 13(5), 269–282.

https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000500269

Caccuri, V. (2015). Ofce 365: manual del usuario. Users.

Cárdenas, N. C. (2014). Computacion En La Nube Cloud Computing. 46–51.

Celaya, A. (2017). Cloud: Herramientas para Trabajar en la Nube. ICB Editores.

Chávez, R. (2015). Introducción a la metodología de la investigación. Universidad Técnica de Machala.

Creatividad Cloud. (2019). Mentimeter, una herramienta online para hacer preguntas, encuestas y juegos a una audiencia. Creatividad. https://www.creatividad.cloud/mentimeter-una-herramienta-online-para-hacer-preguntas-encuestas-y-juegos-a-una-audiencia/

Ferreño, E. (2018).Ofce 365: Qué es, para qué sirve y qué ventajas tiene. Profesionalreview. https://www.profesionalreview.com/2018/04/29/que-es-ofce-365/ Fundación Telefónica. (2019, 13 de junio). ¿Qué es y cómo aplicar la competencia digital en el aula? Fundación Telefónica Perú. https://www.fundaciontelefonica.com.pe/noticias/que-es-y-como-aplicarla-competencia-digital-en-el-aula/

Gonzales, B., Leyton, F., y Parra, A. (2016). Competencias Digitales en Docentes: Búsqueda y Validación de Información en la Red. Universidad Libre.

González Calatayud, V., Román García, M., y Prendes Espinosa, M. P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DigComp. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (65), 1-15 (391). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119

Google. (s.f.). Google Workspace (anteriormente conocido como G Suite): Herramientas de colaboración para empresas. https://workspace.google.com/intl/es-419_ar/

Hernández, A., y Iglesias, A. (2020). Evaluación de las competencias digitales de estudiantes de educación obligatoria. Octaedro.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, M. (2014a). Metodología de la Investigación (6ª ed.). McGraw Hill.

Kerlinger, F. (2005). investigación del comportamiento. McGraw Hill.

Microsoft Azure. (2021). Qué es la nube: defnición https://azure.microsoft.com/es-es/overview/what-is-thecloud/

Ministerio de Educación. (2020). Herramientas Digitales. MINEDU. http://www.minedu.gob.pe/superiorpedagogica/producto/herramientas-digitales/

Moll, S. (2020). Los cinco pilares de la Competencia Digital docente y sus fnalidades. EDUCACIÓN 3.0. https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/competencia-digital-docente/

Olaya, V. (2022). ¿Qué es Google Workspace y para qué sirve? Incentro. https://www.incentro.com/es-ES/blog/que-es-google-workspace

Sehgal, N. K., y Bhatt, P. C. P. (2018). Cloud Computing. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77839-6

Stanek, W. (2016). Ofce 365 y Exchange Online: Essentials for Administration. Stanek & Associates.

Suarez, M. (2021). Competencias digitales para docentes: ¿por qué son tan importantes? Colombia Aprende. https://www.colombiaaprende.edu.co/agenda/tips-y-orientaciones/competencias-digitales-para-docentes-por-que-son-tan-importantes

Universidad de Huánuco. (2020). Plana Docente y Docentes Investigadores. UDH. http://udh.edu.pe/planadocenteeinvestigadores.aspx

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018, 15 de marzo). Las competencias digitales son esenciales para el empleo y la inclusión social. UNESCO. https://es.unesco.org/news/competencias-digitales-son-esenciales-empleo-y-inclusion-social

Vecchio, J. F., Paternina, F. J., y Miranda, C. H. (2015). La computación en la nube: un modelo para el desarrollo de las empresas. Prospect, 13(2). http://www.scielo.org.co/pdf/prosp/v13n2/v13n2a10.pdf

Videgaray, S. (2020, 11 de marzo). Herramientas digitales en la educación. AoniaLearning. https ://aonialearning.com/herramientas/herramientas-digitales-en-el-aula/

Published

2023-06-23

How to Cite

Lopez de la Cruz, E. (2023). Cloud tools and digital competencies in teachers at the University of Huanuco, Peru. Desafios, 14(2), 92–98. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.2.393

Issue

Section

Articulos Originales