Factores determinantes de la demanda turística en la provincia de Huánuco, región Huánuco, Perú

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.1.383

Keywords:

tourism, tourism demand, tourism resources, Huánuco region, Peru

Abstract

Objective. Establish the factors that determine the demand for tourism resources in the province of Huánuco, Huánuco region, Peru for the year 2019. Methods. The research was of an applied type, adopting a descriptive-correlational level and a non-experimental design. A structured survey questionnaire was used to collect data from a sample of 360 households in the province of Huánuco. The units of analysis were individuals between 18 and 64 years of age who reside in the houses. Likewise, statistical associations (Spearman's rho) were estimated to determine the relationship between the variables under study. Results. They are divided into two parts: (i) through descriptive statistical analysis, it was found that the factors that determine the demand for tourism resources are: economic factors, people's tastes and preferences, and the promotion of said tourism resources; (ii) based on the inferential statistical analysis, it was found that these determining factors and tourist demand present a positive statistical association of 0.68. Conclusions. The findings indicate that if the level of income allocated to tourist activities, the tastes and preferences for visiting tourist resources, and the promotion of tourist resources in the province of Huánuco increase, the tourist demand in that area will also increase.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, G. G. (2016). Factores determinantes de la demanda turística y la satisfacción del consumidor en el cantón Tena [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Ambato]. Repositorio Digital de la Universidad Técnica de Ambato. http://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/23776/1/T3749e.pdf

Castillo, C. (1987). Turismo. Fundamento y desarrollo. Talleres Gráfcos Art Lautrec.

Cooper, C., Fletcher, J., Fyall, A., Gilbert, D. y Wanhill, S. (2007). El turismo. Teoría y práctica. Síntesis S.A.

Cho, V. (2010). A study of the non-economic determinants in tourism demand. International Journal of Tourism Research, 12(4), 307-320. https://doi.org/10.1002/jtr.749

Deluna, R. y Narae, J. (2014). Determinants of international tourism demand for the Philippines: An augmented Gravity model approach. MPRA Paper 55294. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/55294/

Demelas, R. (2009). Los determinantes de la demanda turística y sus implicaciones en término de estacionalidad [Tesis de pregrado, Universidad Autónoma de Barcelona]. Archivo Digital. http://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/23776/1/T3749e.pdf

Fromer, B. y Vieira, D. D. (2003). Turismo e terceira idade.Aleph.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education.

Lage, B. H. G. y Milone, P. C. (2001). Economia do turismo. Editora Atlas.

Martins, L. F.; Gan, Y. & Ferreira-Lopes, A. (2017). An empirical analysis of the influence of macroeconomic determinants on World tourism demand. Tourism Management, 61, 248-260. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.01.008

Ministerio de Turismo y Comercio Exterior (2017). Perú: Turismo interno [Archivo PDF]. Archivo digital MINCETUR. https://www.mincetur.gob.pe/wpcontent/uploads/documentos/turismo/publicaciones/Peru_Turismo_Interno.pdf

Ibrahim, M. (2011). The Determinants of International Tourism Demand for Egypt: Panel Data Evidence. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 30, 51-58. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2359121

Organización Mundial del Turismo (2008). Introducción al turismo [Archivo PDF]. Archivo digital. http://www.utntyh.com/wp-content/uploads/2011/09/INTRODUCCION-AL-TURISMO-OMT.pdf

Organización Mundial del Turismo (2017). Panorama OMT del turismo internacional: Edición 2017 [Archivo PDF]. Archivo digital.

https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419043

Organización Mundial del Turismo (2018). Panorama OMT del turismo internacional: Edición 2018 [Archivo PDF]. Archivo digital.

https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419890

Seetanah, B.; Durbarry, R.; y Ragodoo, J. F. N. (2010). Using the Panel Cointegration Approach to Analyse the Determinants of Tourism Demand in South Africa.Tourism Economics, 16(3), 715–729. https://doi.org/10.5367/000000010792278437

Sifuentes, P. A. (2015). Promoción turística y demanda turística del sitio arqueológico Marcahuamachuco, región La Libertad [Tesis de pregrado, Universidad

Nacional de Trujillo]. Repositorio Digital de la Universidad Nacional de Trujillo. http://dspace.unitru.edu.pe/handle/UNITRU/2031

Soto, S. (2015). La demanda turística y su influencia en la oferta de productos turísticos, en el departamento de Huánuco, periodo 2013 [Tesis de maestría, Universidad Nacional Hermilio Valdizán]. Repositorio Digital de la Universidad Nacional Hermilio Valdizán. https://hdl.handle.net/20.500.13080/3617

Tavares, J. M. y Leitão, N. C. (2017). The determinants of international tourism demand for Brazil. Tourism Economics, 23(4), 834–845. https://doi.org/10.5367/te.2016.0540

Published

2023-01-06

How to Cite

Calero, R. (2023). Factores determinantes de la demanda turística en la provincia de Huánuco, región Huánuco, Perú . Desafios, 14(1), 10–15. https://doi.org/10.37711/desafios.2023.14.1.383

Issue

Section

Articulos Originales