Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/rpcs.2024.6.2.453

Keywords:

Child, School Health Services, Health Promotion, Health Education, Oral Health

Abstract

Objective: To compare satisfaction with the use of the didactic tool for oral health promotion, Odonto App Kids, among schoolchildren from private and public educational units in the city of Riobamba, Chimborazo province, Ecuador. Methods: A feld study with a quantitative approach and experimental design, specifcally a pre-experimental type, was conducted. The population consisted of 111 children from basic education institutions in the city of Riobamba. Data were collected through a survey to measure levels of satisfaction and usability. Non-parametric inferential tests, Wilcoxon W and Mann-Whitney U, were used to compare the variables according to the type of institution. Results: There was a predominance of schoolchildren who framed the usability of Odonto App Kids in the high category (44.2%), while satisfaction results showed a predominance of the medium level (52.3%). The comparison values were: Mann-Whitney U (1481), Wilcoxon W (3434), and Z (-0.227), with a p-value = 0.821. Conclusions: No statistically signifcant differences were established between those enrolled in private educational entities compared to those in public ones. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cabezas-Berharntd G. El estado de salud oral en el Ecuador. Odontol. Act. [Internet]. 2018 [Consultado el 27 de mayo de 2023];1(3):65-70. https://doi.org/10.31984/oactiva.v1i3.215

Narváez Chávez AM, Tello G. Asociación entre el conocimiento de los padres sobre salud bucal y uso de técnicas educativas con relación a la presencia de biofilm y caries en infantes. RO [Internet]. 2017 [Consultado el 27 de mayo de 2023];19(1):5-21. Disponible en: https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/odontologia/article/view/1097

Organización Mundial de la Salud. La OMS publica un nuevo informe sobre el problema mundial de las enfermedades bucodentales [Internet]. Ginebra: OMS; 2022 [Consultado el 19 de mayo de 2023]. Disponible en: https://www.who.int/es/news/item/18-11-2022-who-highlights-oral-health-neglect-affecting-nearly-half-of-the-world-s-population.

Gittens Jiménez OL. Plan de acción para la promoción de salud bucal en educación. Prohominum [Internet]. 2022 [Consultado el 19 de mayo de 2023];2(2):77-94. Disponible en: https://acvenisproh.com/revistas/index.php/prohominum/article/view/78/416

Cançado Figueredo M, Rodrigues Pereira M, Almeida da Silva C, Durigon J, Couto Barone DA, Vacca V. Estudio y análisis de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en odontología en Rio Grande do Sul. Odontoestomatol [Internet]. 2014 [Consultado el 14 de mayo de 2023];16(23):20-28. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-93392014000100004&lng=es

Morales-Navarro D. Aplicaciones para dispositivos móviles de uso estomatológico. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2023 [Consultado el 6 de mayo de 2023]; 60(3). Disponible en: https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/4317

Nayak P, Nayak SMV, Acharya S, Sathiyabalan D. Smartphone apps: A state-of-the-art approach for oral health education. J Oral Research [Internet]. 2020 [Consultado el 2 de mayo de 2023];8(5):386-393. https://doi.org/10.17126/joralres.2019.060

Tenelanda López DV, Jácome Pacheco JS. Herramienta tecnológica interactiva para la educación en salud oral [Internet]. Riobamba: Universidad Nacional de Chimborazo; 2021 [Consultado el 21 de mayo de 2023]. Disponible en: http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/8527

Alonso Arévalo J, Mirón Canelo JA. Aplicaciones móviles en salud: potencial, normativa de seguridad y regulación. Revista Cuba de Información en Ciencias la Salud [Internet]. 2020 [Consultado el 3 de mayo de 2023];28(3). Disponible en: http://www.acimed.sld.cu/index.php/acimed/rt/printerFriendly/1136/690

Pacheco Vergara MJ, Cartes Velásquez RA. mHealth para mejorar la higiene oral de niños. Revisión de la literatura. Av Odontoestomatol [Internet]. 2020 [Consultado el 24 de abril de 2023];36(1):27-34. https://scielo.isciii.es/pdf/odonto/v36n1/0213-1285-odonto-36-1-27.pdf

Briceño Castro KT. Aplicación digital como recurso de apoyo para la promoción y prevención en salud oral del niño escolar 6 a 11 años [Internet]. Cúcuta: Universidad Antonio Nariño; 2023 [Consultado el 19 de abril de 2023]. Disponible en: http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789

Estévez Arbolay M, Pérez García LM, Morgado Marrero De, Jiménez Marín O, Carmona Pérez SM. La educación de adolescentes en higiene bucal mediada por las Tecnologías de la Información y las comunicaciones. Gac méd espirit [Internet]. 2021 [Consultado el 7 de mayo de 2023];23(3). Disponible en: https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2341

Abdul Haq J, Splieth CH, Mourad MS, Vielhauer A, Abdulrahim R, Khole MR, Santamaría RM. Digital Application for Promoting Evidence-Based Children’s Oral Health to Control Early Childhood Caries: Randomized Control Trial on Parental Acceptance and Efcacy. J Clin Med [Internet]. 2023 [Consultado el 23 de abril de 2023];12(7):e2680. https://doi.org/10.3390/jcm12072680

Akmal Muhamat N, Hasan R, Saddki N, Mohd Arshad MR, Ahmad M. Development and usability testing of mobile application on diet and oral health. PloS one [Internet]. 2021 [Consultado el 23 de abril de 2023];16(9):e0257035. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0257035

Rasmus K, Toratti A, Karki S, Pesonen P, Laitala ML, Anttonen V. Acceptability of a Mobile Application in Children's Oral Health Promotion-A Pilot Study. Internat j environm research and pub health [Internet]. 2021 [Consultado el 10 de mayo de 2023];18(6):e3256. https://doi.org/10.3390/ijerph18063256

Ab Mumin N, Yusof ZYM, Marhazlinda J, Obaidellah U. Adolescents' opinions on the use of a smartphone application as an oral health education tool: A qualitative study. Dig health [Internet]. 2022 [Consultado el 28 de abril de 2023];8. https://doi.org/10.1177/20552076221114190

Rahaei Z, Moradian E, Falahati Marvast F. Improving dental-oral health learning in students using a mobile application ("My tooth"): A controlled before and after study. Internat j dental hyg [Internet]. 2022 [Consultado el 2 de mayo de 2023];20(3):512–518. https://doi.org/10.1111/idh.12504

Zahid T, Alyaf R, Bantan N, Alzahrani R, Elfrt E. Comparison of Effectiveness of Mobile App versus Conventional Educational Lectures on Oral Hygiene Knowledge and Behavior of High School Students in Saudi Arabia. Patient prefer and adher [Internet]. 2020 [Consultado el 18 de abril de 2023];14:1901–1909. https://doi.org/10.2147/PPA.S270215

Published

2024-04-03

How to Cite

1.
Solís Mazón ME, Calderón Paz MM, Berrones Montero PA, Roque Herrera yosbanys. Satisfaction of Schoolchildren with a Didactic Tool for Oral Health Promotion: Odonto App Kids. Rev Peru Cienc Salud [Internet]. 2024Apr.3 [cited 2024Nov.24];6(2). Available from: http://revistas.udh.edu.pe/index.php/RPCS/article/view/584

Most read articles by the same author(s)