Socio-educational measures in adolescent offenders: Psychoeducation as a strategy for change

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37711/desafios.2023.15.1.408

Keywords:

adolescent offender, psychoeducation, compliance measure, research-action, Huánuco

Abstract

Objective. The purpose of the study was to understand the experiences of adolescent offenders while participating in a psychoeducational intervention as part of fulfilling a socio-educational measure imposed at the penal level. Methodology. This qualitative study adheres to coherence within the sociocritical paradigm, leading to the development of a participatory research-action design. Such actions focus on a process of methodological rigor; thus, it has been necessary to observe information saturation through triangulation of information sources. Participants included 10 adolescents in conflict with the penal law (ACLP, by its Spanish acronym), along with 10 parents and/or guardians, as well as professionals involved in psychoeducational intervention. Data were collected through interviews, discussion groups, and team meetings, conducted virtually using a semi-structured interview guide, recorded in audio format. Subsequently, data underwent open, axial, and selective categorization and coding. Results. A detailed understanding of the change experience through psychoeducation, as narrated in the adolescent interviews, was obtained. Conclusions. It has been evidenced that the psychoeducational experience in adolescents generates changes in their development and their environment; furthermore, the analysis of the evolution and change of an adolescent offender has been conducted

Downloads

Download data is not yet available.

References

Colmenares, E., Mercedes, A., Piñero, M., y Lourdes., M. (2008). La Investigación Acción. Una herramien-ta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas so-cio-educativas. Laurus, 14(27), 96-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892006

Corredor M. (1988). Cómo planificar la investigación-ac-ción. Revista Docencia Universitaria. https://revis-tas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/776

Costa, G. D. (2001). Pedagogía de la presencia. Losada.

Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa. Morata.

Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Fondo editorial universidad EAFIT:

Gendreau, G. E. (2001.) Jeunes en difficulté et interven-tion psychoéducative. Sciences et Culture. https://www.renaud-bray.com/Livres_Produit.aspx?i-d=424770&def=Jeunes+en+difficult%C3%A9+e-t+intervention..%2CGENDREAU%2C+GI-LLES+%26+AL%2C9782890922907

Instituto Nacional de Estadística e Informática - INEI. (2017). Estadísticas de Seguridad Ciudadana: Infor-me técnico N.°03-Mayo2017. INEI.

La Torre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica Educativa. GRAO.

Leblanc, M., y Frechette, M. (1989). Male criminal activity from childhood through youth: Multilevel and De-velopmental Perspectives. Springer-Verlag.

Ley N.º 27337. Ley que aprueba en nuevo código de Niños y adolescente. (2002; 2 de agosto). Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables. https://www.mimp.gob.pe/files/direcciones/dga/nue-vo-codigo-ninos-adolescentes.pdf

Martín, J. (2009). Observación participante: informantes claves y rol del investigador. NURE Investigación,(42), 1-4. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/461

Pérez, G. (1998). Investigación cualitativa: retos e interro-gantes. La Muralla.

Pizango, D. (2018). Influencia de factores socio familia-res, en la infracción del delito de robo agravado, vistos en la primera fiscalía provincial civil y familia - Tingo María, 2018 [Tesis de pregrado, Universidad de Huánuco]. Repositorio institucional de la UDH. http://repositorio.udh.edu.pe/123456789/2133

Programa Nacional de Centros Juveniles - PRONACEJ. (2019). Directiva para la Intervención de los Ado-lescentes en los Centros Juveniles de Medio Abier-to: Servicios de Orientación al Adolescente (SOA) a nivel Nacional. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. https://cdn.www.gob.pe/uploads/do-cument/file/1487487/DIR-001-2019-JUS-PRONA-CEJ.pdf.pdf?v=1608323670

Renou, M. (1989). La psychoéducation: une perspecti-ve historique. Université de Montréal. https://pascal-francis.inist.fr/vibad/index.php?action=getRe-cordDetail&idt=6725964

Rodríguez, G. G. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.

Rojas, E. B. (2007). Investigación cualitativa. Fundamento y praxis. Fedupel.

Rusque, A. (2003). De la diversidad a la unidad en la In-vestigación cualitativa. Vadel Hermanos.

Suárez, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la Investigación acción colaboradora en la educación. Re-vista Electrónica de enseñanza de las Ciencias, 1(1). https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/1835/Algunas%20reflexio-nes%20sobre%20la%20investigacion-accion%20colaboradora%20de%20la%20educacion.pdf?se-quence=1&isAllowed=y

Taylor, S., y Bogdan, R. (1990). Introducción a los méto-dos cualitativos. Paidós Studio. Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de investiga-ción cualitativa. Gidesa.

Published

2023-12-02

How to Cite

Acencio-Malpartida, L. F. (2023). Socio-educational measures in adolescent offenders: Psychoeducation as a strategy for change. Desafios, 15(1). https://doi.org/10.37711/desafios.2023.15.1.408

Issue

Section

Articulos Originales